سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمع کشاننده به هلاکت است و نارهاننده ، و ضامنى است حق ضمانت نگزارنده ، و بسا نوشنده که گلویش بگیرد و پیش از سیراب شدن بمیرد ، و ارزش چیزى که بر سر آن همچشمى کنند هر چند بیشتر بود مصیبت از دست دادنش بزرگتر بود ، و آرزوها دیده بصیرت را کور سازد و بخت سوى آن کس که در پى آن نبود تازد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 اردیبهشت 18 , ساعت 1:52 عصر

آیا راست که آقای خامنه ای یک شبه بعد از 14خرداد 67 آیت الله و مرجع شده است و آیا تقلید از ایشان جایز است با وجود عدم طی مسیر معمولی علمی حوزه؟

پاسخ: این سخن که مقام معظم رهبری بعد از ارتحال مرحوم امام مجتهد شدند و مسیر معمول حوزه را طی نکرده اند سخن نادرست و ناروایی است زیرا تحصیلات حوزوی مقام معظم رهبری و فعالیت های علمی ایشان به سالهای جوانی ایشان باز می گردد وسالها پیش از اینکه به فعالیت های سیاسی و اجتماعی بپردازند به تحصیل و فراگیری علوم حوزوی اشتغال داشته اند و این گونه نبوده که به یک باره پس از ارتحال امام ره عنوان اجتهاد را به دست آ ورده باشند . در اینجا برای آگاهی با سوابق علمی ایشان به اختصار به سوابق علمی و تحصیلات حوزوی مقام معظم رهبری اشاره می کنیم ؛
مقام معظم رهبری در کنار تحصیلات دبیرستان تحصیلات حوزوی خود را آغاز نمودند .ایشان دروس جامع المقدمات , سیوطی و مغنی را در مدرسه سلیمان خان و نواب مشهد خواندند و شرایع و شرح لمعه را در نزد مرحوم پدرشان آیت الله سید جواد خامنه ای و مرحوم آقا میرزا مدرس یزدی فراگرفتند و رسائل و مکاسب را نزد شیخ هاشم قزوینی و شرح منظومه را نزد میرزا جواد آقا تهرانی و شیخ رضا ایسی آموختند . در سن هجده سالگی در درس خارج فقه و اصول مرحوم آیت الله میلانی حضور پیدا نمودند .در سال 1336 به قصد زیارت عتبات عالیات عازم نجف اشرف شدند و با دیدن دروس علما قصد اقامت نمودند و مدت کوتاهی از محضر بزرگانی چون حضرات آیات سید محسن حکیم , سید ابوالقاسم خو ئی , سید محمود شاهرودی , میرزا باقر زنجانی , سید یحیی یزدی و میرزا حسن بجنوردی بهره بردند ولی به دلیل عدم موافقت پدر به ایران بازگشتند و از سال 1337 تا 1343 در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى وعلامه طباطبایى استفاده کردند. در سال 1343به دلیل بیماری پدر و لزوم مراقبت از ایشان به مشهد بازگشتند و ضمن مراقبت از ایشان به ادامه تحصیل و تدریس خویش پرداختند .و به طور رسمی تحصیلات فقهی و اصولی خود را در محضر اساتید بزرگ به ویژه آیت الله میلانی ادامه دادند و در این مدت در کنار تحصیل به تدریس مشغول بودند .(جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم , گلشن ابرار , خلاصه ای از زندگی اسوه های علم و عمل , قم: نشر معروف ,1382, ج 2, ص 975-976) در این میان تعدادی از علما وفقها به اجتهادایشان تصریح نموده اند که به ذکر چند نمونه بسنده می کنیم ؛
-
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره فرمودند: در مورد مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( دامت برکاته ) اشعار می دارد که مقام علمی و اجتهاد وفقاهت معظم له جای هیچ گونه تردید نیست این جانب با توجه به سابقه آشنایی دیرین با ایشان و اطلاع از مراتب تحصیلی اذعان به اجتهاد به نحو اطلاق وی دارم علاوه اشاره و بلکه تصریح امام عظیم الشأن ( قدس سره الشریف) در موارد متعدد به صلاحیت و شایستگی رهبری ایشان دلیل عمده بر مقام اجتهاد معظم له می باشد .( حسن صدری مازندرانی , حکایت نامه سلاله زهرا ( سلام الله علیها) , قم: مشهور , 1381, ص 225) همان گونه که حضرت آیت الله فاضل لنکرانی فرموده اند تصریح مرحوم امام به صلاحیت و شایستگی ایشان برای رهبری دلیل روشن وآشکاری بر اجتهاد ایشان می باشد .
-
حضرت آیت الله جوادی آملی : اجتهاد و عدالت آیت الله جناب آقای حاج سید علی خامنه ای ( دامت برکاته) مورد تایید می باشد لازم است امت اسلامی در تقویت رهبری معظم له در بذل نفس و نفیس در هیچگونه نثارو ایثار در یغ نفرمایند لتکون کلمه الله هی العلیا.( همان , ص 225)
حضرت ایت الله مشکینی ره : حضرت مستطاب آیت الله حالج سید علی خامنه ای ( مد ظله العالی ) واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرعیه که تصدی مقام معظم رهبری بدان نیازمند است , می باشد , چنانچه معظم له حائز سایر شرایط ولایت است . ( همان , ص 224)
-
حضرت آیت الله مؤمن : هنگام رأب گیری در مجلس خبرگان برای رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته اجتهاد معظم له با قیام بینه شرعیه نزد این جانب ثابت بود ولی بعداً بواسطه حضور در جلسات مباحثه فقه شخصاً به اجتهاد ایشان پی بردم و اکنون شهادت می دهم که معظم له مجتهدی عادل و جامع الشرایط است . ( همان , ص 226)
-
حضرت آیت الله مصباح یزدی : ایشان فقاهت را توأم باتقوا , تیز هوشی و فراست را توأم با بردباری و سعه صدر , مدیریت را همراه با تعبد و پایبندی به اصول و مبادی اسلامی , فکر روشن و ثاقب و درخشان را با دور اندیشی و تشخیص مصالح دراز مدت امت اسلامی , حزم و احتیاط را توأم با شجاعت و شهامت , بهره مندی از علوم مختلف اسلامی را همراه با ذوق و گرایشهای هنری اصیل , اعتماد به نفس را همراه توکل بر خدای متعال , تلاش و جدیت و نظم و برنامه ریزی را توأم با توسل به ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و ائمه اطهار و در یک کلمه همه شرایط و مزایای مدیریت را با روح عبادت و بندگی و اخلاص جمع می کند .( همان , ص 226)
علاوه بر تصریح علما به اجتهاد ایشان , جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مرکب از ده‏ها مجتهد مطلق و چندین مرجع تقلید است ایشان را به مرجعیت پذیرفتند. و با توجه به اینکه در اساسنامه جامعه مدرسین آمده است: چیزى به عنوان نظر آن جامعه معتبر است که حداقل شانزده تن از اعضا آن را امضا کرده باشند. بنابراین اعلامیه جامعه مدرسین به این معنا است که حداقل شانزده تن از مجتهدان و خبرگان در فقه، ایشان را مرجع مى‏دانند.( برای اطلاع بیشتر ر.ک به : حکایت نامه سلاله زهرا ( سلام الله علیها ) , حسن صدری مازندرانی , قم: مشهور ,, ص 224- 237 و مرجعیت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از دیدگاه فقها و بزرگان , جمعی از روحانیون و فضلای حوزه علمیه , دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه , 1373)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ