پرسش از شما :
چرا در ایران حجاب براى تمام ادیان اجبارى است؟ این نقض آزادى نیست؟
پاسخ از ما:
پاسخ: با عرض سلام خدمت پرسشگر گرامی، اقلیتهای دینی غیر مسلمان در نظام جمهوری اسلامی از امتیازات بسیار متعدد و محدودیتهای اندکی برخوردارند: T} 1. امتیازات: {T نظام جمهوری اسلامی ایران، با الهام از آموزهها و تعالیم حیات بخش اسلام، اهمیت و جایگاه ویژه ای در احترام و رعایت حقوق اقلیتهای مذهبی قائل بوده و این مهم با مراجعه به اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین عادی و عملکردها و اقدامات نظام اسلامی بعد از پیروزی انقلاب، در قبال این دسته از هموطنانمان به خوبی قابل اثبات است: 1ـ1. براساس اصل سیزدهم قانون اساسی، اقلیتهای دینی (زرتشتی، کلیمی و مسیحی) به رسمیت شناخته شده اند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند ودر احوال شخصی و تعلیمات دینی، بر طبق آیین خود عمل میکنند: «A}قُولُوا آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ... وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ{A؛ ». V}بقره(2)، آیة 136 {V 1ـ2. اقلیتهای دینی در برگزاری مراسم و مناسک مذهبی خود آزاد بوده و نظام اسلامی چنین حقی را برای آنان محترم میشمارد و آنان میتوانند به صورت کاملاً آزاد در معابد رسمی خود (کلیسا، کنیسه و...) به انجام مراسم دینی خود بپردازند. 1ـ3. در احوال شخصی و تعلیمات دینی، بر طبق آیین خود عمل میکنند. 1ـ4. براساس اصل 26 حق تشکل دارند: «... انجمنهای ... اقلیتهای دینی شناخته شده آزادند، مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساسی جمهوری اسلامی را نقض نکند...». به موجب ماده 4 قانون فعالیت احزاب مصوب 7/6/1360 «انجمن اقلیتهای دینی موضوع اصل 13 قانون اساسی تشکیلاتی است که مرکب از اعضای داوطلب همان اقلیت دینی که هدف آن حل مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت باشد». 1ـ5. حق نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 64 قانون اساسی و شرکت در تمام انتخابات؛ اعم از شوراها، ریاست جمهوری، همه پرسی، خبرگان رهبری و... . 1ـ6. براساس اصل تساوی عموم در مقابل قانون (اصل 3 و 14) و تساوی و برخورداری همه افراد ملت از حقوق مساوی، در تمام زمینهها (اصول 19 و 20) آنان در زمره افراد ملت از این حقوق برخوردار هستند. V}سید محمد هاشمی، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، ج 1، ص 186، سال 1378 {V 1ـ7. پیرو این اصول و با الهام از ارزشها و تعالیم اسلامی، بهترین حسن سلوک و حسن رفتار و همزیستی مسالمت آمیز را با پیروان اقلیتهای دینی داشته است و این واقعیتی است که اکثریت این هموطنان بدان اذعان دارند. به عنوان نمونه در زمانی که ایالات متحده آمریکا، اتهام نقض حقوق یهودیان و نحوه غیرقانونی محاکمه آنها را بر ایران وارد میکرد، خاخامهای یهودی وابسته به گروه «نتوریاکارتا» ـ که در آمریکا مستقر هستند ـ پس از بازدید دو هفته ای خود از ایران در بازگشت به نیویورک در یک کنفرانس خبری از مقامات ایران به جهت میهمان نوازی از جامعه یهودیان ایران تشکر و تأکید کردند که در دیدار با اقشار مختلف، شاهد بوده اند که یهودیان ایران نسبت به یهودیان سایر کشورها، از وضع بهتری برخوردار هستند و جو سازی رسانههای دربارة وضع یهودیان ایران، بی مورد و سیاسی میباشد. V}حمید عبادی، چالشهای ایران و آمریکا، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، ص 188 {V این در حالی است که سایر مسلمانان جهان ـ که در کشورهای مسیحی نشین و... زندگی میکنند ـ نه تنها از حقوق اجتماعی یکسان با سایر شهروندان آن کشورها برخوردار نیستند و حق داشتن نماینده در مجالس قانون گذاری و... را ندارند؛ بلکه معمولا مورد خشونت و آزار واقع شده و حتی از عمل به تعالیم مذهبی خویش نیز ممنوع میباشند، (مانند قضیه حجاب در فرانسه و یا اعمال خشونت شدید نسبت به مسلمانان در آمریکا و...). با مقایسة آمار کلیساهای ایران نسبت به مساجد مسلمانان در فرانسه، روشن میشود که مسیحیان ایران به رغم تعداد بسیار اندکی که دارند ـ در مقابل جمعیت عظیم مسلمانان فرانسه، از اماکن مذهبی بسیار بیشتری برخوردارند. T} 2. محدودیت ها: {T وجود برخی محدودیتهای ظاهری، برای اقلیتهای دینی ناشی از دلایل منطقی و دینی است؛ زیرا، با توجه به رسمیت دین اسلام و مذهب شیعه ـ براساس خواست و اراده اکثریت مردم کشور ـ طبعاً اقلیتهای دینی کشور، در امور سیاسی و اجتماعی خود ناگزیر به تبعیت از این رسمیت و انصراف از قسمتی از آیین خویش هستند. V} سید محمد هاشمی، همان، ص 174 {V و این امری کاملاً منطقی است و نمیشود انتظاری غیر از این داشت. از طرفی سکونت اقلیتهای دینی غیر مسلمان در دارالاسلام و کشورهای اسلامی، تابع عقد قرارداد ذمه است که براساس آن اقلیتهای دینی غیر مسلمان در چارچوب رعایت شرایط و مقررات خاصی ـ که در مقابل آن تعهدات و امتیازات بیشماری از طرف دولت اسلامی برای آنان وجود دارد ـ میتوانند در کشورهای مسلمان زندگی مسالمتآمیز و دوستانهای داشته و از حسن همجواری و معاشرت با مسلمانان برخوردار باشند. V}ر.ک: عمید زنجانی، فقه سیاسی، حقوق تعهدات بین الملل و دیپلماسی در اسلام، نشر سمت، 1379، ص 88 به بعد {V بررسی تاریخی وضعیت اقلیتهای دینی در کشورهای اسلامی، بیانگر کمال آسایش، امنیت و رضایت آنان از حکومتهای اسلامی است تا جایی که عدة زیادی از این اقلیتها ـ به رغم آزادی و زندگی قابل قبول ـ به مرور زمان مسلمان شدند. از این رو در تاریخ اسلام کمتر موردی هست که اقلیتهای دینی برای احقاق حقوق و آزادیهای خود دست به مبارزه و قیام و درگیریهای منظم زده باشند. معابد و اماکن مقدسه اهل کتاب نیز مورد احترام مسلمین است و قرآن مجید یکی از زمینههای جهاد علیه اشرار را حفظ همه اماکنی میداند که پیروان ادیان توحیدی به عبادت میپردازند و نام مبارک خداوند را بر زبان میآورند: «A}... وَ لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللّهِ{A؛». V} حج(22)، آیة 40 {V بر این اساس حفظ امنیت و مصونیت همه جانبه معابد و اموال و موقوفات آنان، از مسئولیتها و وظایف مسلمین است. اصولا پوشش امر غریزی و فطری برای بشر است و کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که از دیر زمان بشر در حد امکان نسبت به مسأله پوشش اهتمام ورزیده است و همه صاحبان ادیان نیز آن را سرلوحه عمل خویش قرار داده اند. همچنین از تاریخ استفاده میشود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. منتها حجابهای آنان با حجابهای مسلمین فرق داشته. } برگرفته از: فرهنگ حجاب؛ بیمها و امیدها، قم: دفتر مطالعات دینی زنان{
با توجه به مطالب گفته شده درباره پوشش زنان اهل کتاب در مجامع عمومی مسلمانان، مشخص میشود که از یک سو در سرزمین اسلامی زندگی میکنند و از کلیه امکانات، حقوق مادی و معنوی، امنیت و... برخوردارند؛ از این رو موظفاند مانند همگان به قوانین آن احترام بگذارند و از سوی دیگر هیچ محدودیتی در حریم خصوصی آنان وجود ندارد و آنها هرگونه میخواهند، میتوانند براساس آیین و کیش خود عمل کنند! اما انتقال این گونه مسائل به حوزه اجتماعی جامعه اسلامی، در واقع توطئه و توهین به مقدسات و ارزشهای اسلامی است که براساس قرارداد ذمه متعهد به پرهیز از آن میباشند. آخرین نکته اینکه بیحجابی حتی در آیین حضرت مسیح(ع)، نیز نوعی انحراف است! و مسیحیت واقعی آن را بر نمیتابد در این زمینه هیچ فرقی بین زنان مسلمان و زنان اهل کتاب نیست. بنابراین رعایت پوشش در حکومت اسلامی برای رعایت احترام جامعه اسلامی و همرنگ شدن با مسلمین و برای اینکه در محیط تبعیضی نباشد، احتراماً ارزشهای کشوری را که در آن زندگی میکنند، رعایت کنند که یکی از آن ارزشها حجاب است.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
اربعین
شاخصههای اندیشه سیاسی شهید بهشتی
آل خلیفه و حامیانش باید پاسخگوی تداوم فشارها بر شیخ عیسی قاسم با
جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی دین گریز شده اند یا دین گرا؟
فقه سیاسی/ استاد لیالی/ مصاحبه 7
فقه سیاسی/ استاد لیالی/ مصاحبه 6
فقه سیاسی/ استاد لیالی/ مصاحبه 5
سند 2030 - بخش چهرام
سند 2030 - بخش سوم
[عناوین آرشیوشده]