سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این دلها همچون تن‏ها به ستوه آید ، پس براى آسایش آن سخنان گزیده حکمت را بجوئید از هر جا که باید [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 94 دی 8 , ساعت 8:27 عصر

در دانشکده تفسیر و معارف قرآن؛

نشست سیاسی با عنوان «نفوذ و جنبش دانشجویی» برگزار شد

%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%86-%c2%ab%d9%86%d9%81%d9%88%d8%b0-%d9%88-%d8%ac%d9%86%d8%a8%d8%b4-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88%db%8c%db%8c%c2%bb-%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%b4%d8%af

کانون خبرنگاران نبأ: به‌مناسبت 16 آذر روز دانشجو، دانشکده تفسیر و معارف قرآنی نشست سیاسی با عنوان «نفوذ و جنبش دانشجویی» با سخنرانی استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس و تحلیلگر سیاسی محمدعلی لیالی برگزار کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، با تبریک روز دانشجو خاطرنشان کرد: روز 16 آذر یادآور روحیه استکبارستیزی دانشجویان انقلابی است.

وی گفت: باید دانشگاه را که به تعبیر حضرت امام(ره) مبدأ تحولات است به عنوان یک سنگر حفظ کنیم و ضرورت دارد دانشجویان بیشتر تلاش کنند و حلقه‎‌های مطالعاتی خود را تشکیل دهند و فعالیت‌ها، نشست‌ها و جلساتشان را گسترش دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با نفوذ دشمن به آیات ذیل از قرآن کریم اشاره کرد و این آیات را نشان‌دهنده حساسیت جریان نفوذ یهود و نصاری دانست و گفت: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، یهود و نصارا به دوستی برمگزینید، آنان خود دوستان یکدیگرند هر کس از شما که ایشان را به دوستی گزیند در زمره آنهاست و خدا ستمکاران را هدایت نمی‌کند».(مائده/51)، «وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ: یهودان و ترسایان از تو خشنود نمی شوند ، تا به آیینشان گردن نهی» (بقره/120).


استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: جریان نفوذ همیشه مهم بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و به خصوص در دوران جدید و تحولاتی که از سال 92 به بعد و روی کار آمدن دولت جدید و پیامدهایی که تحت عنوان تعامل با غرب و معامله با غرب و مسائلی که در برجام مطرح شد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند مسائل پسابرجام و یکی از مسائل پسابرجام بحث نفوذ؛ نفوذهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مهم‌تر از همه نفوذ معرفتی است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اساس انقلاب اسلامی بازگشت به هویت اهل بیت(ع)، هویت اسلامی و شیعی ما با نگاه به معارف اهل‌بیت(ع) بود و با زحمات امام راحل(ره) و شهداء یک انقلاب اسلامی به وجود آمد؛ شجره طیبه‌ای که اکنون 36 سال از عمر آن می‌‌گذرد.

وی افزود: طبیعتاً دشمنانی داشتیم، داریم و خواهیم داشت و جریان رقیب هم به عنوان دشمن ساکت نخواد بود؛ مؤلفه‌هایی که انقلاب اسلامی مطرح کرد ضربه سنگینی بر پدیده استکبار جهانی با محوریت آمریکا محسوب می‌شود، بنابراین ضرورت دارد جوان‌های مؤمن انقلابی راه‌های نفوذ، شبکه‌های نفوذ و راهبردهای جریان نفوذ و راهکارهای مقابله و شناسایی جریان‌های نفوذ را بیشتر با هم مباحثه کنند و بشناسند.

لیالی افزود: واقعیت امر این است که امروز جریان نفوذ در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی و اجرایی و حتی در بعضی از ارکان بدنه اجرایی نظام و به تعبیر مقام معظم رهبری مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام ممکن است نفوذ پیدا کند؛ جریان نفوذ می‌داند اگر بتواند در مراکز تصمیم‌ساز نظام نفوذ پیدا کند راه مقابله با نظام و جریان انقلابی راحت‌تر خواهد بود.

وی یاد آور شد: دشمن از سرنگونی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران با این پتانسیل‌ها و قوت‌هایی که دارد نا امید شده است و جایگزینی نظام سیاسی نیز فعلاً محال است اما می‌شود نظام سیاسی را دچار تغییر کرد و آن را استحاله نمود و ارزش های انقلاب و نظام و باورهای مردم را تغییر داد.

لیایی ادامه داد: جریان نفوذ که بسیار پیچیده است سعی دارد در لایه‌های پنهان و به‌صورت چند لایه به مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نظام نفوذ کند که مهم‌ترین عامل در جریان نفوذ، نفوذ در نخبگان است.

وی اظهار کرد: جریان نفوذ با توده‌های مردم خیلی کاری ندارد اما اگر بتواند در خواص نفوذ کند مانع از عکس‌العمل به موقع آنها خواهد شد و در مواقع حساس آنها را دچار چالش خواهد کرد، یعنی خواص در جایی که باید سکوت کنند فریاد می‌زنند و در جایی که باید حرف بزنند سکوت می‌کنند و ما نمونه این را در فتنه 88 شاهد بودیم؛ این نشان از نفوذ پیچیده و چند لایه جریان نفوذ دارد.

لیالی تصریح کرد: عموماً جریان نفوذ به دنبال تغییر در رفتارها و باورها و سبک زندگی جامعه با شیب ملایم است.

وی در ادامه برخی از ملاک‌ها و معیارهایی را که جریان نفوذ با آنها شناخته می‌شوند تبیین کرد و گفت: دشمن به دنبال نفوذ فکری و فرهنگی است که اساسش رخنه فرهنگی است؛ تعبیراتی که مقام معظم رهبری تحت عنوان تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی داشتند امروزه تحت عنوان نفوذ فرهنگی مطرح می‌کنند؛ جریانی که به دنبال تردید در باورهای دینی و انقلابی مردم و مقابله با جریان ایدئولوژی دینی و معارف اهل بیت(ع)، شبهه و تردید در برخی از احکام فردی و جزایی اسلام مثل حدود، دیات، حقوق زنان و بسیاری از شبهاتی که امروزه مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: جریان نفوذ به دنبال دلسرد کردن مردم از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی است؛ می‌گویند بس است دیگر تا که شعار بدهیم، تا کی مرگ بر آمریکا بگوییم، تا کی خشونت، کمی هم چهره اسلام رحمانی را به دنیا نشان دهیم، افراطی‌گری و خشونت را کنار بگذاریم و ...

لیایی بیان کرد: جریان نفوذ ذاتاً با برخی از مفاهیم مشکل دارد و به آنها آلرژی دارد و از آنها آشفته می‌شود؛ مفاهیمی مانند اسلام، تشیع، انقلاب اسلامی، اندیشه‌های امام و رهبری، فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی، فرهنگ جنگ فقر و غنا، حمایت از فقرا و محرومین، استکبارستیزی، حجاب و عفاف، عدالت و عدالت‌خواهی و ... در حالی که این مفاهیم اساس مفاهیمی است که در هویت انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی ادامه داد: جریان نفوذ در مقابل این مفاهیم، مفاهیم بسیار زیبایی را برای ما مطرح می‌کند، صلح، گفت‌وگو، تعامل با دشمن، قدرت‌های برتر و ... .

لیالی در توضیح گفت: جریان نفوذ از این مفاهیمی که مطرح می‌کند بهره خود را می‌برد؛ آنها وقتی صلح را مطرح می‌کنند می‌خواهند کسانی را که در مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند جنگ‌طلبی معرفی کنند، آنها دم از گفت‌وگو می‌زنند و سعی دارند این مطلب را تئوریزه کنند تا جایی که می‌گویند امام‌حسین(ع) با عمر سعد گفت‌وگو کرد، قدرت‌های برتر را مطرح می‌کنند و باور دارند که آمریکا و برخی کشورهای دیگر قدرت‌های برتر هستند و باید با آنها تعامل کرد و متأسفانه آمریکا را به عنوان کدخدا می‌دانند و می‌گویند باید با کدخدا معامله کرد؛ مفهومی به نام اسلام رحمانی را مطرح می‌کنند در مقابل اسلام خشونت‌طلبان و نیروهای ارزشی و مؤمن را خشونت‌طلب معرفی می‌کنند اسلامی که حرف از جهاد و شهادت و دفاع مقدس بزند اسلام خشونت‌طلبان می‌دانند.

وی ادامه داد: تساهل و تسامح را مطرح می‌کنند و امروزه شاهد هستیم کسانی که در دولت‌های قبل دم از تساهل و تسامح می‌زدند و مظهر تساهل و تسامح هستند اکنون لندن نشین شده‌اند و علیه انقلاب حرف می‌زنند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اساس جریان نفوذ غرب‌گرایی و غربی شدن است و مدینه فاضله آنها آمریکا است و هدف آنها و معبد و مقصود آنها حاکمیت ارزش‌های آمریکایی در جامعه است.

وی افزود: متأسفانه ادبیات جریان نفوذ توهین به نیروهای ارزشی است اخیراً بیشترین توهین‌ها به نیروهای ارزشی و انقلابی شد و آنها را با عبارت‌های افراطی، گروه‌های فشار، افراد تازه به دوران رسیده، عوام‌های بی سواد و ... نام می‌برند.

در ادامه دانشجویان سؤالاتی را پیرامون مسائل سیاسی مطرح کردند که توسط استاد لیالی پاسخ داده شد؛ در پایان این مراسم نیز از دانشجویان ممتاز تحصیلی با اهداء جوایز و لوح تقدیر تجلیل و قدردانی به‌عمل آمد

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ