سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسی که دانشی را زنده کرد، نمی میرد . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 94 مرداد 26 , ساعت 5:50 عصر

حفاظت و صیانت از قانون اساسی بزرگترین دستاورد شورای نگهبان است

 

حجت الاسلام محمد علی لیالی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی: 
حفاظت و صیانت از قانون اساسی بزرگترین دستاورد شورای نگهبان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی، حفاظت و صیانت از قانون اساسی را بزرگترین دستاورد شورای نگهبان خواند و گفت: معترضان به شورای نگهبان، کمتر نگران اسلامیت و جمهوریت نظام هستند و به دلیل این که شورای نگهبان به وظایف خود به خوبی عمل کرده‌ است، مورد هجمه و سیاه‌نمایی مخالفان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا با اشاره به پیشینه قانون‌گرایی در مشروطیت اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در مباحث سیاسی، فقهی و حقوقی درباره شورای نگهبان بحث می‌کنند، به این نکته توجه نمی‌کنند که نظارت فقها بر مجلس و قانون‌گذاران، به عصر مشروطیت برمی‌گردد و تصور می‌کنند که شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است.

 

وی ابراز داشت: بدون جایگاه و فلسفه شورای نگهبان، نهادهای قانونی، قانون‌گذاری و اجرایی جایگاهی ندارند، یعنی بدون وجود شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری موضوعیتو رسمیت قانونی ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، شورای نگبان را مفسر قانون اساسی خواند و تأکید کرد: قانون اساسی به عنوان بالاترین سند در ساختار جمهوری اسلامی ایران، ممکن است مورد اختلاف قرار بگیرد؛ از این رو طبق تصریح قانون اساسی، مفسر قانون اساسی، شورای نگهبان است.

 

وی حفاظت و صیانت از قانون اساسی را بزرگترین دستاورد شورای نگهبان برشمرد و گفت: حفاظت و تضمین اسلامیت و جمهوریت نظام از طریق نظارت شورای نگهبان حاصل شده است؛ جلوگیری از ورود نامحرمان و نااهلان به ساختار سیاسی جمهوری اسلامی و جلوگیری از نفوذ دشمن به نظام نیز از دیگر ثمرات وجود شورای نگهبان است.

 

حجت‌الاسلام لیالی، نظارت استصوابی شورای نگهبان را اطمینان بخش خواند و گفت: نظارت استصوابی به معنای اطلاع، تصمیم‌گیری و تأیید یا رد انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اسلامی افزود: نظارت استصوابی از مبانی عقلی، قانونی و شرعی برخوردار است و شورای نگهبان در طول 35 سال، عملکرد و نظارت استصوابی از نفوذ جریان‌های مخالف و معاند به درون نظام جلوگیری کرده است.

 

وی تصریح کرد: همان گونه که امام خمینی(ره) در سخنان خود همواره تأکید می‌کردند که مبادا ثروتمندان، سرمایه‌داران، اشراف و صاحبان زر و زور، با خرید رأی مردم وارد نهادهای نظام اسلامی شوند؛ بنابراین شورای نگهبان نیز وظیفه دارد که از ورود نااهلان و افراد مشهور به فساد به مراکز تصمیم‌گیری نظام جلوگیری کند؛ از این‌رو این گونه افراد با هر وسیله و ابزاری برای دشمنی با این نهاد انقلابی استفاده می‌کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی سیاه نمایی‌ها گفت: معترضان به شورای نگهبان، کمتر نگران اسلامیت و جمهوریت نظام هستند و به دلیل این که شورای نگهبان به وظایف خود به خوبی عمل کرده‌ است، مورد هجمه و سیاه‌نمایی مخالفان قرار می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام لیالی به ترور شخصیتی اعضای این نهاد انقلابی از سوی برخی رسانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد:فقهای شورای نگهبان، همگی فقیه هستند و به ورع و تقوا شناخته می‌شوند؛ از این‌رو اجازه نمی‌ دهند که مصالح اسلام، جامعه اسلامی و مسلمین با مصالح فرد، افراد یا احزاب و گروه‌های سیاسی، معامله شود./908/ت302/ش

http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=279155

http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=279155

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ