سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، روشنی بخش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 89 اردیبهشت 8 , ساعت 11:6 صبح

 

انتظار بازگشت 9ماهه شد ومسافر زنگبارنیامد

 مسعود جمالی - روزنامه کیهان

طی روزهای اخیر با صدور حکم جلب مهدی هاشمی ازسوی دستگاه قضایی، یکی از جنجالی ترین ماجراهای کشور وارد مرحله تازه ای شد. ماجرایی پرفراز و نشیب که وارد نهمین ماه خود شده و چشم تیزبین افکارعمومی به سرانجام آن دوخته شده است.

ماموریت برای دانشگاه آزاد

اوایل شهریورسال گذشته بود که مهدی هاشمی کشور را ترک کرد. منابع غیررسمی مقصد او را لندن عنوان کردند. چند روز بعد دانشگاه آزاد اعلام کرد او برای پیگیری برخی امور این دانشگاه راهی فرنگ شده است. آنچه این سفر را از دیگر سفرها متمایز می کرد، اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات برخی متهمان درباره نقش مهدی هاشمی دراین معرکه بود. در متن کیفرخواست متهمین، از قول محمدعلی ابطحی آمده بود: «به خیابان آوردن جمعیت قبل از انتخابات مقدمه ای بود برای به خیابان آوردن آنها درشب شنبه، افرادی مانند فاتح، تاج زاده، خاتمی و ستادش، مهدی هاشمی وآدمهایش برای اینکه جمعیت را در خیابان های شهر نگه دارند خیلی فعال بودند و همه اینها در پیش بینی و طراحی برنامه برای شب شنبه نقش داشتند.»

درچهارمین جلسه دادگاه، درتاریخ سوم شهریور88 نیز دو تن از متهمان مسائل دیگری را درباره این آقازاده مطرح کردند. دراین جلسه دو تن از مسئولین سایت جمهوریت- حمزه کرمی و مسعود باستانی- انگشت اتهام را به سوی مهدی هاشمی درازکرده و دست به افشاگری هایی زدند.

حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت می کرد، دراظهاراتی عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد را به هرگونه تلاش برای جلوگیری از انتخاب احمدی نژاد «متهم» کرد. او گفت که در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم، مهدی هاشمی امکانات مالی و تشکیلاتی یک سازمان دولتی (سازمان بهینه سازی مصرف سوخت) را در خدمت پیروزی پدرش در این انتخابات قرار داده و دراین راه از سندسازی و پولشویی هم ابایی نداشته است. کرمی در ادامه، مهدی هاشمی را به حمله به سپاه و بسیج در سایت جمهوری و تلاش برای تضعیف این نهادها متهم کرد.

مسعود باستانی، یکی دیگر از همکاران سایت جمهوریت اعلام کرد که این سایت به مدیریت مهدی هاشمی،«حمله به عملکرد4ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور (سپاه، بسیج، شورای نگهبان و...) و القای تقلب و التهاب آفرینی در انتخابات» را در دستور کار خود داشته است.

بی بی سی و «تظلم»

این اتهامات بلافاصله با واکنش مهدی هاشمی و دانشگاه آزاد مواجه شد. دانشگاه آزاد بیانیه منتشر کرد و مهدی را از اتهامات مطرح شده مبرا دانست. دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور88 به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعا بعد از اتمام «مأموریت سازمانی» خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهدگشت.

مهدی هاشمی هم بیکار ننشست و نامه سرگشاده ای برای ضرغامی - رئیس سازمان صدا و سیما - نوشت. او در نامه خود از ضرغامی خواست در اولین فرصت به وی برای دفاع از خود در صدا و سیما وقت داده شود. این آقازاده که به مطرح شدن اتهاماتی علیه وی در دادگاه اعتراض داشت، خود نیز همین راه را رفت و انگشت اتهام به سوی دیگران دراز کرد ونوشت: «کل هزینه تبلیغات در بودجه سازمان بهینه سازی در سال 84 مشخص است و بخش عمده این اعتبارات نیز برای انجام تبلیغات به صدا و سیما واگذارشده و انجام دو میلیارد تومان از این بودجه با سندسازی با وجود دستگاههای نظارتی مختلف محال و ممتنع است. حال که پرونده انتخابات سال 84 بازشده، برای تنویر افکارعمومی خوب است دومیلیارد تومان ادعایی در این دادگاه فرمایشی همراه با سیصد و چهل میلیارد تومانی که از شهرداری مفقودشده و بارها توسط شهردار وقت و شورای شهر و سازمان بازرسی کل کشور مورد سؤال قرارگرفته یکجا بررسی شود، تا رسوا (سیه روی!) شود هر که در او غش باشد.»

کش و قوس ها در رسانه ها و محافل سیاسی دراین باره ادامه داشت که اواخر شهریورماه، پنج فرزند آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نامه سرگشاده و جمعی برای آیت الله لاریجانی- رئیس قوه قضاییه- فرستادند.

سایت بی بی سی فارسی این نامه را با تیتر «نامه تظلم فرزندان هاشمی رفسنجانی به رئیس قوه قضائیه ایران» منتشر کرد.

فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر در این نامه بیشتر از پدر خود حمایت کردند و دربخشی از آن نیز بدون ذکر نام مهدی در دفاع از وی نوشتند: «اخیرا شاهد بوده ایم که از راه پخش اظهارات بعضی متهمان حوادث اخیر- که در صورت داشتن اعتبار اقرار قانونی، تنها علیه شخص قابل استناد است- تلاش می شود تا ادعاهای بی سند، علیه احدی از امضاکنندگان این نامه یا نقض ابتدایی ترین اصول حقوقی، به زعم طراحان این سناریو مستندسازی شود.»<**ادامه مطلب...**>

پنج فرزند هاشمی در نامه خود بطور کلی و ابهام آمیز برخی دستگاهها و نهادها را به تخریب چهره خاندان هاشمی متهم کرده و نوشتند: «تلاش برای طرح شایعات، اتهامات و اکاذیب درباره فرزندان هاشمی رفسنجانی از دیرباز وبخصوص در سال های اخیر رواج یافته است... افرادی با احساس مصونیت از برخورد قانونی، به ترویج این شایعات می پردازند، که نه با موازین شرعی، قانونی و اخلاقی سازگاری دارد و نه به مصحلت کشور و جامعه ماست و آسیب های جدی به انقلاب و کشور و ملت وارد می کند.»

دادستان توصیه می کند، وزیر انتقاد

22آبان ماه دادستان تهران به مهدی هاشمی توصیه کرد به کشور بازگردد و در برابر اتهامات مطرح شده از خود دفاع کند. موضع دولت آبادی در این زمینه بیشتر به یک پند اخلاقی شبیه بود تا یک موضع حقوقی و رسمی.

جعفری دولت آبادی گفت: «مطالبی که به مهدی هاشمی نسبت داده شده است نیازمند بررسی است زیرا اظهارات افراد علیه دیگران باید در مرجع قضایی اثبات شود و در این مورد، حاشیه امنی وجود ندارد.» دولت آبادی توصیه کرد که مهدی هاشمی هر چه زودتر به ایران بازگردد و اگر وی معتقد است که اتهامی به او وارد نیست، با بازگشت به کشور از خود دفاع کند.

دوم آذرماه مهدی هاشمی با انتشار نامه ای خطاب به دولت آبادی، از وی انتقاد کرد و گفت هر دادگاهی اگر صالح باشد، رای بر بی گناهی و برائت او خواهد داد. مهدی هاشمی که ظاهراً با پیچ و خم قوانین هم آشناست، در ادامه گفت اگر قرار است او احضار شود این کار باید از راه قانونی اش باشد و کتبی ابلاغ شود. مهدی در ادامه به برنامه های فشرده و پرحجم خود از جمله مشغله هایش از زنگبار تا آکسفورد و البته چشم انتظاری مردم زنگبار برای افتتاح دانشگاه آزاد در این نقطه از کره زمین اشاره می کند و از دادستان تهران می خواهد با چنین اظهاراتی بهانه به دست رسانه های مریض! ندهد تا با نوشته های خود چوب لای چرخ پیشرفت این پروژه ها گذاشته و امید مردم زنگبار را ناامید کنند. مهدی هاشمی در بخشی از نامه اش خطاب به دادستان تهران می نویسد؛ «اکنون هم مسئولیت دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی را به عهده دارم که در این زمینه مسئولیت فعال کردن شعبه های شش گانه دانشگاه آزاد اسلامی به من واگذار شد که توسعه دانشگاه لبنان برای جوانان مسلمان یکی از موارد مهم آن است که در جریان گرفتن مجوز و زمین در مرکز و جنوب لبنان تلاش می شود و نیز برنامه تقویت و توسعه دانشگاه آزاد آکسفورد انگلستان پیگیری می شود و فعال کردن دانشگاه آزاد در زنگبار که زمین و مجوز تهیه شده و مردم در انتظار شروع کارند.

می توانید حدس بزنید که صدور چنان کلماتی از مقام دادستانی تهران با پیرایه هایی که افراد و رسانه های مریض به آن می بندند چه آثار منفی در راه کار ما می گذارند؟!»

کمی بعد در آذرماه وزیر اطلاعات به میدان آمد و از کوتاهی قوه قضائیه و بلندی سفر مهدی هاشمی انتقاد کرد.

حیدر مصلحی در جلسه ای با اشاره به لزوم بازگرداندن مهدی هاشمی به کشور برای پیگیری سرنخ های آشوبهای پس از انتخابات گفت: «قوه قضائیه با توجه به مدارک و مستندات کاملی که در اختیار دارد باید وی را احضار کند که متأسفانه با اهمال کاری هنوز این اتفاق صورت نگرفته است.» وی با اشاره به نقش مهدی هاشمی در حوادث بعد از انتخابات و کمک شایانی که دستگیری و دریافت اطلاعات از او به دستگاه امنیتی کشور خواهد کرد افزود: «این آقا هنوز بعداز 3ماه به کشور بازنگشته و به بهانه سرکشی به دانشگاه های آزاد در لندن و دبی و بیروت رفت و آمد می کند.»

خیال مهدی راحت راحت است!

اواسط آذرماه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به سفر رفت. البته مقصد او داخلی بود. هاشمی در مشهد با دانشجویان نیز دیدار کرد. یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، سفر پسر وی بود. شاید جالب ترین بخش جواب هاشمی به سؤال دانشجویان این بود؛ «خیال مهدی از پرونده هایش راحت راحت است.»!

پدر مهدی در ادامه هرگونه نقش تخریبی فرزند خود در حوادث پس از انتخابات را تکذیب کرد و گفت او پولی ندارد که بخواهد خرج اغتشاش کند!

«من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، «جز در مسئله کمیته صیانت از آرا». مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است!»

پاسخ دادن درباره علت یک سفر، آنهم به عده ای دانشجو برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیش از 50سال سابقه فعالیت سیاسی کار سختی نبود؛ «ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می بایست کسی می رفت و رسیدگی می کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می کرد که رفت. دلش می خواهد بیاید و من می گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می زنند که او هم همیشه جواب می دهد.»

اگر من قاضی باشم

چند روز بعد دادستان کل کشور از اطاله این ماجرا گله کرد و گفت اگر قاضی باشد و جرم مهدی ثابت شود، او را شدیدتر از دیگران مجازات خواهد کرد.

محسنی اژه ای در جلسه ای با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «با توجه به توصیه های دادستان تهران برای بازگشت مهدی هاشمی رفسنجانی و نیز اظهارات چندی پیش پدر وی مبنی بر استقبال از احضار فرزندش به مراجع قضایی برای روشن شدن موضوع، هنوز او به ایران بازنگشته است»، گفت: «نباید جایگاهها مانع از رسیدگی به اتهامات افراد شود و تفاوتی نمی کند که کسی که اتهام متوجه اوست، پسر آقای هاشمی رفسنجانی است یا خیر».

وی اضافه کرد: «اگر ثابت شد اتهامی متوجه وی است، او باید مجازات شود و حتی مجازاتش باید شدیدتر از مردم عادی باشد اما اگر اتهامی محرز نیست و متوجه وی نیست، آن را نیز سریع تر اعلام کنند. چرا باید سالها در افواه مردم این مطرح باشد که اتهاماتی متوجه مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و کسی به آن رسیدگی نمی کند. «وی از سیستم انتظامی و امنیتی کشور خواست اگر مدرکی در این زمینه دارند، به دادستانی ارائه کنند تا تکلیف این پرونده هرچه زودتر مشخص شود. محسنی اژه ای در عین حال گفت: اگر من قاضی باشم و اتهامی در مورد مهدی هاشمی ثابت شود، او را شدیدتر از دیگران مجازات می کنم.»

در ادامه معاون اول قوه قضائیه هم وارد گود شد و گفت: «اراده دستگاه قضایی امروز بر این امر استوار شده است که به هیچ عنوان رسیدگی به اتهامات کسانی که منتسب به خواص هستند را کنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمی نیز به دادسرای تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جریان قرار خواهد گرفت.»

حجت الاسلام رئیسی که مهدی هاشمی را از زمان رسیدگی به پرونده استات اویل به خوبی می شناسد در ادامه افزود: «دستگاه قضایی برای هیچ شخصیتی حاشیه امن قرار نخواهد داد و همه در برابر قانون پاسخگو خواهند بود و برای آنها به هیچ عنوان رویکرد اغماض و کوتاهی را پیش نخواهیم گرفت.»

تحقیقات بی نتیجه و راهکار اینترپل

درحالی که سفر کاری مهدی هاشمی وارد پنجمین ماه خود شده بود، کریم زارع عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد و معاون پارلمانی این دانشگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر چند و چون مأموریت مهدی هاشمی، مدت زمان این مأموریت، جزئیات آن، زمان برگشت وی و... اعلام می کند که باید ابتدا در این مورد تحقیق کرده و سپس اطلاع رسانی کند.

کریم زارع می گوید که هنوز موضوع مأموریت آقای مهدی هاشمی برایش مشخص نشده! وی ادامه می دهد که «من گفته ام که موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند ولی هنوز به من چیزی نگفته اند!»

البته این دومین بار بود که زارع مورد سؤال واقع می شد. او در ابتدا گفته بود چیزی در این باره نمی داند، قول داده بود تحقیق کند و نتیجه را اطلاع دهد. 20 روز بعد مشخص شد تحقیقات او هم بی فایده بوده است. آخرین نقش را در این ماجرا در سال 88 روح الله حسینیان ایفا و راهکاری برای رسیدن به مهدی هاشمی ارائه داد. رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: «می توانیم به وسیله اینترپل حکم قضایی صادر و آن را به پلیس بین الملل واگذار کنیم تا وی را دستگیر کرده و به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند.»

حسینیان با اشاره به سفر طولانی مدت مهدی هاشمی رفسنجانی به لندن اضافه کرد: «قوه قضائیه کشور ما نباید منتظر بازگشت وی باشد چرا که ایران عضو اینترپل- پلیس بین الملل- است و می توانیم به وسیله پلیس بین الملل حکم قضایی صادر و آن را به پلیس بین الملل واگذار کنیم تا وی را دستگیر کرده و به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند.»

بالاخره حکم جلب

سال 1389 درحالی آغاز شد که شایعات و خبرهای ضد و نقیض درباره مهدی هاشمی و پرونده اش ادامه داشت. درمورد محل اقامت وی نیز روایت ها مختلف بود؛ از لندن گرفته تا بیروت و دوبی. برخی شایعات هم حکایت از قصد وی برای ورود به کشور داشت.

خبرنگاران در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ جاسبی را مورد سؤال قرار دادند و از مسئول اصلی مأموریت مهدی هاشمی پرسیدند بالاخره این مأموریت کی به اتمام می رسد؟ رئیس دانشگاه آزاد هم بدون رودربایستی گفت: من به این سؤال جواب نمی دهم!

بازار شایعات همچنان داغ بود که اواخر فروردین ماه باز این دولت آبادی بود که به میدان آمد و گفت: «گزارش هایی مبنی بر احتمال ورود مهدی هاشمی به ایران در ایام تعطیلات نوروز شده بود و بر این اساس به مأمورین مستقر در فرودگاه کیش و تهران اعلام شده بود که درصورت ورود مهدی هاشمی به ایران، به دادسرای تهران معرفی شود.»

بالاخره 27 فروردین خبرگزاری فارس از صدور حکم جلب مهدی هاشمی خبر داد. براساس این گزارش صدور حکم جلب مهدی هاشمی از جمله مطالبی است که در جلسه مشترک آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.

در این جلسه مشترک تصریح شد که درصورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی براساس این حکم دستگیر خواهد شد.

همچنین درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به کشور و راه های قانونی دستگیری وی مطالبی عنوان شده است.

خبر به سرعت منتشر شد اما یک فعال سیاسی اعلام کرد؛ ضامن اجرای حکم جلب مهدی هاشمی مشخص نیست.

موضع فرمانده ناجا تردیدها را پررنگ تر کرد. سردار احمدی مقدم گفت: «ابلاغی درباره مهدی هاشمی به ناجا نرسیده است.»

اما اولین روز اردیبهشت، درحالی که مسافرت مهدی هاشمی وارد نهمین ماه خود می شد، وزیر اطلاعات به تردیدها پایان داد. وی آن روز تکلیف دو مسافر را تعیین کرد. یکی که ممنوع الخروج نیست و دیگری که لازم الورود است.

حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات امروز چهارشنبه در حاشیه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص ممنوع الخروج شدن خاتمی اظهار بی اطلاعی کرد وگفت که خاتمی ممنوع الخروج نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا حکم جلب مهدی هاشمی فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی را دارید، اظهار داشت: «حکم جلب مهدی هاشمی را داریم.»

این بار هم مهدی هاشمی ساکت ننشست و با تأسی به روش خاندان خود، دست به نامه شد. او که این بار می دید قضیه جدی است، سیاست چماق را انتخاب کرد و هشدار داد که؛ «به فکر روزی باشند که صبر اینجانب به سرآید و مطالبی راکه از عقبه این سناریوسازی ها می دانم و مایل نیستم برملا شود، برملا گردد.»

حمایت همچنان باقی...

داستان مسافر زنگبار و چشم انتظاران بازگشت وی، آدم را به یاد نمایشنامه «در انتظار گودو»- اثر ساموئل بکت- می اندازد. در این نمایشنامه گودو هرگز نیامد و برای منتظرانش- ولادیمیر و استراگون- اصلاً مشخص نشد او کیست.

تا لحظه نگارش این مطلب، اظهارات و مواضع رنگارنگ و البته سؤالات ریز و درشت درباره مهدی هاشمی همچنان ادامه دارد؟ او در نامه خود گفته بود احضاریه باید کتبی باشد. آیا احضاریه کتبی است؟ آیا پستچی ها آدرس اورا در لندن و بیروت و دوبی و زنگبار می دانند؟ مسافر زنگبار کی به وطن خویش بازمی گردد یا بازگردانده می شود؟! آیا رؤیای مردم زنگبار برای تحصیل در دانشگاه آزاد نقش بر آب می شود؟



لیست کل یادداشت های این وبلاگ