سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس برادری خدایی را از دست بدهد، گویی شریف ترینِ اعضای خود را از دست داده است . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 92 آبان 9 , ساعت 10:57 عصر

پرسش از شما :

درباره مصطفی حسینی طباطبایی و افکار او توضیح دهید؟

پاسخ از ما:

سید مصطفی حسینی طباطبایی از جمله نویسندگانی است که متهم به داشتن افکار انحرافی و گرایش به وهابیت است.

سید مصطفی حسینی طباطبایی درسال 1314 هجری شمسی در خانواده‌ای اهل علم به دنیا آمد و در نوجوانی وارد حوزه علمیه شد. به تحصیل پرداخت و به فراگیری علوم دینی همت گماشت. وی ضمن تحصیل، به فعالیت پژوهشی و تدوین کتاب و آثار علمی پرداخت. او از دوستان و همفکران حیدر علی قلمداران و آقای ابوالفضل برقعی بود و قلمداران پیش از وفات، تعیین تکلیف کتاب هایش را به وی واگذار کرده بود. طباطبایی معتقد بود که نماز جمعه، یک واجب خداوندی است که در میان جامعه شیعه به فراموشی سپرده شده و باید آن را احیا نمود. به همین جهت، از همان موقع این سنت الهی را بر پا داشت.

 بیان این مطلب بایسته است که اظهار نظر نهایی درباره آقای سید مصطفی حسینی طباطبایی، مشکل و سخت است؛ زیرا مبانی و عقاید او مبهم و چند پهلو است. از این رو، صاحبان اندیشه درباره وی دیدگاه متضادی دارند. بر این اساس، نمی توانیم شخصیت وی را تأیید و یا رد نمایم. در مجموع، آنچه درباره وی می توان گفت این است که: وی از دوستان و یاران آقایان قلمداران و ابوالفضل برقعی است و عقاید و دید گاه آنان درباره معارف اسلامی، زیر سؤال می باشد؛ چنان که جناب حجت الاسلام آقای رسول جعفریان، از سید مصطفی حسینی به عنوان دوستان قلمداران وابوالفضل برقعی یاد کرده و عملکرد و دیدگاه آنان را درباره معارف اسلامی زیر سؤال برده است. همچنین برخی از آثار آنان، توسط صاحبان اندیشه نقد شده است. این امر، نشان از آن دارد که مبانی آنان با اصول و مبانی شیعی چندان همسویی ندارد.

سید مصطفی طباطبایی آثار متعددی در زمینه های تاریخی و ادبی تألیف کرده. وی همانند بسیاری دیگر از افراد همفکر خود ، امامت را به عنوان یک اصل الهی نپذیرفته و تنها بر آنچه که به صراحت در قرآن قابل استنباط است تکیه می کند . وی از دوستان و همفکران قلمداران و برقعی بود وقلمداران پیش از مرگ تعیین تکلیف برای کتابهایش را به وی واگذار کرده بود .

در میان مجموعه افرادی که دچار انحراف فکری شده و گرایش به سمت وهابیت پیدا نمودند ، طباطبایی را می توان معقول تر دانست در عین آن که باید تأکید کرد وی از برخی از اساسی ترین آموزه های شیعی از جمله مبحث امامت که تفاوت و مرز اساسی میان شیعه و سنی است، دور شده است . (جعفریان ، رسول ، جریان ها و سازمان های مذهبی ـ سیاسی ایران ، پیشین ، ص 661-662)

آقای طباطبایی مقالات و کتاب های متعددی تدوین نمود، از جمله:

1. خیانت در گزارش تاریخ (3 جلد)، نقد کتاب بیست و سه سال علی دشتی.

2. شیخ محمد عبده، مصلح بزرگ مصر.

3. راهی به سوی وحدت اسلامی.

4. نقد آرای ابن سینا در الهیات.

5. آیین زرتشت از دیدگاه ما.

برای آشنایی بیشتر با جریان های تجدید نظر طلب در عقاید شیعه به کتاب جریان ها و سازما نهای مذهبی ـ سیاسی ایران ، رسول جعفریان ، تهران ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 1383 ، ص 621- 674) مراجعه شود . 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ