سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ بندگان نزد خداوند سبحان، کسی است که جز در اندیشه شکم و شرمگاهش نیست . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 92 فروردین 21 , ساعت 8:37 صبح

پرسش از شما : 

 سرنوشت، افکار ، عملکرد و نقش شیخ علی تهرانی در تاریخ سیاسی انقلاب را بیان نمایید ؟

پاسخ از ما :

« شیخ علی تهرانی »علی مراد خانی ارنگه معروف به «شیخ علی تهرانی» متولد 1309 (همسر بدری خامنه ایی ،خواهر مقام معظم رهبری ) از روحانیونی است که همانند دیگر شاگردان امام در محضر امام خمینی درس آموخت او از مبارزان برعلیه رژیم شاه بود .

 در پیش از انقلاب از مجاهدین خلق حمایت کرده و پس از پیروزی انقلاب به انتقاد علنی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی می‌پرداخت و در کلاس‌های درس، از مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی بدگویی می‌کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ریاست دادگاه انقلاب مشهد و مدتی هم ریاست دادگاه انقلاب اهواز را بر عهده داشت . در سال 1358 از سوی حزب جمهوری اسلامی مشهد کاندیدای مجلس خبرگان شد و به خبرگان راه یافت و در مجلس خبرگان در کمیسیون مالی و اقتصادی حضور داشت.

شیخ علی تهرانی به دنبال فرار بنی‌صدر از ایران و پس از استقرار مجاهدین خلق در عراق، در فروردین 1363 ، مخفیانه به عراق گریخت و در آنجا برای سال‌های طولانی در رادیو فارسی‌ زبان بغداد مشغول به تبلیغات برضد جمهوری اسلامی بود. رژیم صدام با پخش سخنان شیخ علی تهرانی که بر علیه امام (ره)و جمهوری اسلامی بود، برای شکنجه روحی اسرای ایرانی در بند استفاده می‌کرد.
شیخ علی تهرانی پس از یک دهه، بالاخره سال‌ها پس از پایان جنگ و در سال 1374 خود را در یکی از پاسگاه‌های مرزی تسلیم نمود و به تهران منتقل شد. در آن زمان اعلام شد که او به علت سالخوردگی، وضع جسمانی مناسبی ندارد و از نظر روحی و روانی نیز از تعادل برخوردار نیست. شیخ علی تهرانی از کارهای گذشته خود اظهار ندامت کرد و خود را مستوجب اشد مجازات دانست. در عین حال وی در دادگاه محاکمه و به علت کهولت سن به تحت نظر بودن محکوم گردید.(ر.ک: جعفریان، رسول، جریان‏ها و سازمان‏های مذهبی – سیاسی ایران سال‏های 1320 -1357، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1383)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ