سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت به درون انباشته از خوراک وارد نمی شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 92 فروردین 21 , ساعت 8:23 صبح

پرسش از شما :

شایعاتی در مورد مقام معظم رهبری وجود دارد که محتوای آن اینست که رهبری کلکسیون پیپ دارد و ایشان خود نیز در گذشته پیپ استعمال میکردند حتی برخی ادعا میکنند فیلم آن هم موجود است.میخواستم در مورد این شبهات پاسخی قانع کننده دریافت کنم ،میخواهم پاسخ کامل و برای همه قانع کننده باشد.

پاسخ از ما :


چنین مطالبی ( داشتن کلکسیون عصا ،پیپ و....) به هیچ وجه صحت نداشته و شایعاتی است که در راستای تضعیف جایگاه رهبری نظام به عنوان رکن و عمود خیمه نظام مطرح می گردد . اساساً داشتن چنین مجموعه ای در شأن یک مؤمن عادی نیست تا چه برسد به فقیه جامع شرایطی که باید برخوردار از فقاهت و عدالت و تقوا باشد و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده دارد .بدون تردید با وجود چنین ویژگیهای برجسته ای در ایشان به عنوان کنترل درونی و وجود مجلس خبرگان به عنوان ناظر بیرونی , وجود چنین رفتارهایی در ایشان منتفی خواهد بود .
در مورد استعمال سیگار یا پیپ توسط ایشان باید بگوییم , ممکن است در برخی از محافل و جلسات خصوصی قبل از انقلاب و در ایام جوانی ایشان سیگار و یا پیپ استعمال کرده باشند اما این به معنای استفاده ایشان پس از انقلاب و در حال حاضر نیست .
در این زمینه توجه به این نکته لازم است که حرمت سیگار ، توتون، تنباکو و پیپ از نظر شرعی به طور مطلق ثابت نیست و حرمت آن دائر مدار ضرر است . از این رو مراجع تقلید به طور مطلق حکم به حرمت نکرده اند بلکه به صورت مشروط فرموده اند اگر سیگار ضرر قابل توجهی برای شخص به همراه داشته باشد استعمال آن حرام است و تشخیص موضوع را به عهده خود شخص واگذار کرده اند. از این رو ممکن است به دلیل محرز و قطعی نبودن ضررهای مختلف سیگار در زمانهای گذشته برخی از بزرگان و علما به دلایلی آن را استعمال می نموده اند اما با روشن شدن این موضوع یا احراز ضرر آن از استعمال آن صرف نظر کرده اند بویژه اینکه اطلاع رسانی در مورد مضرات سیگار از سوی مجامع بهداشتی مربوط به سالیان اخیر است ودر گذشته کمتر از مضرات آن سخن به میان می آمده است .
در اینجا مناسب است به نظر مراجع عظام تقلید در مورد حکم کشیدن سیگار اشاره نماییم . از دیدگاه همه مراجع (به جز حضرت آیت‏الله مکارم): سیگار اگر باعث ضرر قابل توجه باشد، جایز نیست.(حضرت آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 562؛ حضرت آیت‏الله فاضل لنکرانی ره ، جامع‏المسائل، ج 2، س 944؛ مقام معظم رهبری ،اجوبة الاستفتاءات، س 1408؛حضرت آیت‏الله سیستانى، Sistani.org، مواد مخدر؛ استفتاء از دفاتر: حضرات آیات صافى، تبریزى ره،بهجت ره و وحید خراسانی )
حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی در مورد سیگار کشیدن می فرمایند: با توجه به شهادت و گواهى جمعى از پزشکان آگاه و اساتید متعهد دانشگاه و نیز آمارهاى تکان دهنده از مرگ و میر ناشى از سیگار و بیمارى‏هاى خطرناکى که از آن نشأت مى‏گیرد؛ ثابت شده که خطرات مهم دود سیگار، یک واقعیت است. از این رو کشیدن آن به طور مطلق حرام است .(دفتر حضرت آیت‏الله مکارم شیرازی ).( سید مجتبی حسینی ، رساله دانشجویی ، قم: دفتر نشر معارف ، 1384، 292و293
 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ