سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه پس از نیک آزمودن، برادری برگیرد، مصاحبتش می پاید و دوستی اش استوار می گردد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 91 تیر 4 , ساعت 9:33 صبح

پرسش از شما:

آیت الله ابوالفضل برقعه ای چه شخصیتی بوده؟


پاسخ از ما :

سید ابوالفضل برقعی(برقعه ای) که افراطیّون اهل سنّت برای سوء استفاده از نام او ، وی را آیة الله العظمی و یا علامه می نامند

 

از نویسندگان و روحانیون معاصر است (1367ـ 1290 ه ش) که فراز و نشیب بسیاری را در زندگی علمی و اعتقادی خود طی نموده است ولی هیچگاه به درجه مرجعیّت نرسید. وی در جوانی تندترین کتبها را در دفاع از عقاید شیعه و در رد آراء کسروی می نوشت ؛ ولی در اواخر عمر نوعی گرایش وهّابی گری پیدا کرد و کتب و متعددی در نقد مذهب تشیّع به رشته ی تحریر در آورد ؛ امَّا هیچگاه اعلام سنّی بودن نکرد ؛ بلکه می گفت: من اسلام بدون مذهب را قبول دارم.

سید ابوالفضل برقعی در نقد اندیشه‌های شیعه کتابی به نام امامت نوشته که افراطیون اهل تسنن برای دفاع از عقاید خود این کتاب را تکثیر و بین دانشجویان شیعه توزیع می‌کنند ؛ که اندیشه‌های وهابیّت در آن موج می زند. وی ظاهراً سفرهایی به عربستان نیز داشته و چند سالی در آنجا بوده و نهایتاً مروج افکار وهابیت شده‌ است ؛ اگر چه علناً هیچگاه اعلام تسنن نکرد. کتابهایی هم که او نوشته نشان می دهند که وی از علم کلام و فلسفه ، که در اصول دین بحث می کنند ، بویی نبرده است. و از این جهت به وهّابیون ضد عقل شباهت فراوانی دارد.
آقای سید ابوالفضل برقعی به اسم مبارزه با خرافات در مذهب تشیع بسیاری از عقاید حقه شیعه را خرافه انگاشت هر چند خود سنی شدن خویش را انکار نمود ولی برخی از آثار وی او را نه تنهادر شمار اهل تسنن که در او رادر سلک وهابیون قرار داده است . به طور کلی « دوران زندگی ی به سه دوره تقسیم می شود ؛ دوره ای که به سراغ برخی گرایش های غیر معمول مانند تصوف و غیره رفته و آنها را به عنوان خرافه و بدعت مورد انکار قرار می دهد . دوره دوم زمانی که وی به سراغ برخی از باورهای شیعه رفته اندک اندک به عنوان خرافه از آنها یاد می کند در این دوره است که او می کوشد تا نگرشی معتدل از مذهب ارائه دهد . در مرحله سوم وی پا را فراتر گذاشته , اصل تشیع را مورد انتقاد قرار داده و در اوج کار به وهابیت می رسد . در میان آثار وی کتاب هایی وجود دارد که مربوط به مراحل نخست می باشد همچنان که برخی آثار وی مربوط به دوره اخیر است وی فهرست 77 کتاب خود را در خاطراتش آورده که از آن جمله عقاید امامیه اثنا عشریه است که جلوی آن نوشته است « مربوط به قبل از استبصار این جانب است » از جمله آثار دوره سنی شدن وی و گرایش به وهابی گری یکی نقد المراجعات سید شرف الدین است و نیز کتاب عقیده اسلامیه , تألیف محمد بن عبد الوهاب که با مقدمه و اضافاتی ترجمه وآن را به اعتراف خود در خاطراتش به نام مستعار عبد الله تقی زاده چاپ نمود همچنین کتاب خرافات وفور در زیارت قبور است . از آثار دیگر وی که بیانگر دیدگاه انحرافی اوست کتاب تضاد مفاتیح الجنان با قرآن و کسر الصنم که کتاب اخیر توسط یکی از سنیان بلوچ با نام ملازاده بلوچی مقیم عربستان به عربی ترجمه و در کشور اردن منتشر شد . کتاب فارسی دیگر او که در عربستان چاپ و میان حجاج ایرانی توزیع می شود کتاب رهنمود سنت در رد اهل بدعت است که خلاصه منهاج السنه ابن تیمیه ی باشد که وی حواشی و توضیحاتی بر آن افزدوه است با طرح این کتاب در سال 1366 وی دستگیر و برای مدت شانزده ماه در زندان اوین زندانی شد . این اثر بهترین شاهد بر آن است که برقعی حتی در سطح یک سنی عادی هم نماند بلکه به صورت یک وهابی تمام عیار به تبیین دیدگاههای محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه پرداخت.»( جعفریان , رسول , جریان ها و سازمان های مذهبی سیاسی ایران سال های 1320- 1357, تهران, مرکز اسناد انقلاب اسلامی, 1383, ص 649- 650)

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ