سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشندگی، [بذر] دوستی را [در دل ها [می کارد . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 90 دی 20 , ساعت 1:52 عصر

حضور روحانیت در رسانه‌ها ضعیف است 

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، قائم مقام سردبیرفصلنامه حکومت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی جریان شناسی نشریات داخل کشور پرداخت و اظهار داشت: نشریات داخلی به چند دسته تقسیم می‌شوند، برخی اپوزیسیون و صدرصد مخالف نظام هستند، این نشریات در شیوه مقالات، جریانات مالی و سیاسی خود این روند را دنبال می‌کنند.
وی افزود: بخش دیگر، نشریات زرد هستند که در مسائل ‌هنری، خیاطی، سینمایی، موسیقی، ورزشی، آشپزی و غیره فعالیت می‌کنند و هم‌اینک دو سوم نشریات کشور را شامل می‌شوند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نشریات زرد در خصوص علم و اندیشه تولیدی ندارند و بازار مطبوعات نیز در اختیار آنها، بخش دیگر هم مجلات علمی و تخصصی هستند که متاسفانه حضور کم‌رنگ و مشتریان اندکی هم دارند.
وی به بررسی وضعیت نشریات تخصصی پرداخت و تصریح کرد: یکی از ضعف‌های جدی ما این است که مجلات علمی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف بسیار کم وجود دارد و همین نشریات نیز به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، برخی متعلق به نظام و برخی هم خارج از نظام هستند.

نوعی اباحه‌گری در مطبوعات دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به این که بخشی از نشریات همچون روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و خبرگزاری‌ها از جمله نشریات فعال درون نظام هستند، ادامه داد: در مجموع کثرت نشریات امیدوار کننده است، اما کیفیت آنها مطلوب نیست و بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد، نوعی اباحه‌گری و ابتذال به خصوص در نشریات زرد وجود دارد.

  نشریات مذهبی از فرم و قالب تهی است

قائم مقام سردبیرفصلنامه حکومت اسلامی اظهار داشت: نشریاتی که متعلق به جریان مذهبی است از فرم و قالب تهی است و توان رقابت جلوه‌های بصری و هنری با سایر مجلات را ندارند. باید در این خصوص کار در خور توجهی انجام داد، بدترین قلم، صفحه بندی، کاغذ، طرح و عکس در نشریات بچه‌های مذهبی و انقلابی مشاهده می‌شود که ضعف بزرگی است، باید همه این نشریات را آسیب‌شناسی کرد.
وی یادآور شد: با وجود همه این ضعف‌ها، آسیب‌ها و آفت‌هایی که وجود دارد بنده نسبت به آینده نشریات مذهبی امیدوار هستم؛ البته برخی از این ضعف‌ها تابع جریان قدرت، حاکمیت، حکومت و جریان‌هایی است که بر سر کار می‌آیند. به هر حال افق روشنی داریم ولی باید بیشتر کار کنیم،

روحانیت باید در عرصه رسانه بیشتر حضور پیدا کند

حضور روحانیت در عرصه رسانه و نشریات نسبت به سایر جریانات حضور بسیار ضعیفی است.
حجت‌الاسلام لیالی تصریح کرد: به عقیده من هر طلبه‌ باید یک وبلاگ یا سایت داشته باشد یا به صورت گروهی این کار را انجام دهند، رسانه‌های حوزوی باید در این خصوص جریان‌سازی کنند، بسیاری از فضاها و نشریات دانشجویی تشنه محتوای غنی هستند که این محتوای در حوزه و از سوی حوزویان تو.لید می‌شود، باید به این جریانات کمک کرد.
وی یادآور شد: رسانه‌های حوزوی باید بحث نشریات را جدی بگیرند و در این خصوص سرمایه‌ گذاری بیشتری انجام دهند و در فضای الکترونیکی و مجازی حضور جدی‌تری داشته باشند.
با افق مطلوب فاصله داریم
این کارشناس حوزوی گفت: متاسفانه با افق مطلوب و انتظاری که رهبر معظم انقلاب و متدینین نسبت به آینده نشریات درون نظام اسلامی دارند بسیار فاصله داریم، اما با وجود این فاصله زیاد ناامید نیستیم؛ زیرا اقدامات خوبی می‌شود که امیدوار کننده است؛ لکن این فعالیت‌ها جریان‌مند و هدف‌مند نیست و باید نظامند شود.
وی ادامه داد: با همه تلاش‌هایی که در عرصه‌ رسانه‌ای انجام گرفته است هنوز نتوانسته‌ایم اعلام کنیم در پنج یا ده سال آینده چند روزنامه‌ نگار حرفه‌ای مسلط به متون نگارشی تربیت خواهیم کرد، مدیریت حوزه باید در این زمینه کار کند و پشتیبانی مالی انجام دهد و کسانی که اهل ذوق هستند وارد این فضا شوند، حوزه باید رسانه‌ای را راه اندازی و طلاب خوشفکر و با استعداد را شناسایی و معرفی کند تا بتوانند در عرصه نشریات و خبرگزاری ها کار کیفی و مثبت انجام دهند./917/ت302/ع



لیست کل یادداشت های این وبلاگ