سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دنیا همچون سوارانند که در خوابند و آنان را مى‏رانند . [نهج البلاغه]
 
شنبه 90 آبان 14 , ساعت 7:54 صبح

پرسش از شما :

 مبانی فکری اصول گرایان و طیفهای مختلف آنها کدام است ؟

پاسخ از ما :


نگرش اصولگرایی از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته و در هر برهه ای با لفظی خاص در ادبیات سیاسی کشورمان شناخته شده است، اما شاید نام اخیر آن را بتوان حاصل اتفاقاتی دانست که در دوره اصلاح طلبان رخ داد. بدین صورت که پس از برخی تندروی ها و اقدامات خارج از چارچوب برخی اصلاح طلبان که در آن مقطع صورت گرفت، این جریان دیرپا در کشور این بار با نام اصولگرایی و با تاکید بر ضرورت پایبندی بر اصول اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد.
 گفتمان اصولگرایی به شیوه امروزی در دوره اصلاحات ( 1378) بروز یافت و اولین تجلی آن با چنین نامی در دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و پس از آن با قاطعیت بیشتری در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.نقطه اوج گفتمان اصولگرایی درنهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بروز یافت که حاصل آن به دست گرفتن سکان هدایت قوه مجریه توسط اصولگرایان بود.
 تعریف اصول گرایی
اصولگرایی که چند سالی است در ادبیات سیاسی کشورمان رایج گردیده واژه ای است برگرفته از اصل به معنای ریشه، بن و بنیاد است. تعریف عملیاتی اصولگرایی در نظام جمهوری اسلامی به کسانی اطلاق می گردد که اعتقاد و التزام به اسلام و انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و قانون اساسی، آرمان های امام خمینی (ره) ، ولایت فقیه و مقام رهبری دارند. اصول‌گرایی به مفهوم تأکید بر اصول اساسی با نگاه به آینده است.
"  برخی از مبانی فکری گروههای اصولگرا"
مهم ترین دیدگاههای جبهه اصولگرا عبارتند از : - توجه به ارزشها و اصول اسلامی و انقلابی و محور قرار دادن آن در تصمیم گیری ها ،
- عدالت محوری و رفع محرومیت ها وتبعیض ها –
- توزیع عادلانه منابع کشور و پایه ریزی اقتصاد عدالت محور ،
- - خدمتگزاری بی منت و مهر ورزی
- محور قرار دادن اصول و ارزشهای انقلاب عرصه سیاست خارجی
- تامین منافع ملی و کوتاه نیامدن در برابر زیادی خواهی های قدرتهای بزرگ
- و...

مقام معظم رهبری ضمن تبیین ملاک اصولگرایی فرمودند: «هر کس و هر جریانی که به مبانی انقلاب علاقه‌مند و پایبند و هر نامی که داشته باشد جزو اصولگرایان است» (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان و کارگزاران نظام , 29/3/85)ایشان مهم ترین شاخصه های اصول گرایی را در این موارد بیان فرمودند:


1- شاخصه اول ،عدالت خواهی و عدالت گستری که به زبان، ساده است، اما در عمل، کار بسیار دشواری است و مقدمات بسیاری لازم دارد.
2- شاخصه دوم، “فساد ستیزی” است. سلامت اعتقادی و اخلاقی مسئولان کشور به خصوص مسئولان عالی رتبه، در سطح دولت و معاونین و از این قبیل، بسیار مهم است و شاخصه دیگری است که از لحاظ اعتقادی و اخلاقی، اشخاص سالمی باشند.
3- از دیگر شاخصه های مهم اصول گرایی، “اعتزاز به اسلام” است.ما باید به اسلام، اعتزاز داشته باشیم. آن چه را که اسلام به ما آموخته، اگر ما درست یاد گرفته باشیم و دچار کج فکری، انحراف و غلط فهمی نشده باشیم، چیزی است که باید به آن افتخار کنیم.4
4- “ساده زیستی و مردم گرایی”، شاخصه دیگری است که باید به آن توجه شود.
5- یکی دیگر از این شاخصه ها، “تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور” است که لازمه اصول گرایی به شمار می رود.
6- از دیگر شاخصه ها می توان به “اجتناب از اسراف و ریخت و پاش” اشاره کرد.
7- “خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم گیری و عمل”، از شاخصه های مهم و مورد احتیاج است.
8- “مسئولیت پذیری و پاسخ گویی”، نیز از دیگر شاخصه هاست. یعنی پذیرش مسئولیت کارهایی که بر عهده گرفته ایم. باید احساس مسئولیت کرد.
9- “اهتمام به علم و پیشرفت علمی” است. علم که وسیله رشد ملی، بشری، انسانی و اوج گرفتن در محیط عام بشریت است جزو چیزهای لازم است و باید به آن اهتمام شود.
10- یکی دیگر از شاخصه های اصول گرایی که جزو پایه های اصول گرایی به شمار می رود، “سعه صدر و تحمل مخالف” است.
11- “اجتناب از هواهای نفس”؛ چه هوای نفس شخصی و چه هوای نفس گروهی.
12- “شایسته سالاری”،
13- “نظارت بر عملکرد زیر مجموعه”
14- “تلاش بی وقفه برای این خدمات”
15- “قانون گرایی”
16- “شجاعت و قاطعیت در بیان و اعمال آن چه حق است”، نیز از دیگر شاخصه های اصول گرایی به شمار می رود.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت ، 6/6/ 85)


گروههای اصول گرا
از مهمترین گروههای اصول گرا می توان به این تشکل ها اشاره نمود :
- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم – , دبیر کل آیت الله یزدی
-  جامعه روحانیت مبارز , دبیر کل آیت الله مهدوی کنی
-  - حزب موتلفه اسلامی , دبیر کل محمد نبی حبیبی (همراهان لاریجانی )
- - جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی , دبیر کل حسین فدایی 
- جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی , دبیر کل علیرضا زاکانی
-  جبهه اصول گرایان اصلاح طلب ایران اسلامی ( همراهان قالیباف)
- جامعه اسلامی مهندسین ؛ و مجموعه جامعه اسلامی کارگران ؛معلمان ؛ فرهنگیان ؛ دانشجویان، و...دبیر کل محمد رضا باهنر
- جبهه ایستادگی ایران اسلامی ( همراهان محسن رضایی )
-  جبهه پایداری انقلاب اسلامی ( همراهان آیت الله مصباح یزدی )

از این گروهها تنها - جبهه ایستادگی ایران اسلامی ( همراهان محسن رضایی ) و  جبهه پایداری انقلاب اسلامی ( همراهان آیت الله مصباح یزدی ) تازه تاسیس هستند و بقیه گروهها در گذشته وجود داشتند .

اعضاء جبهه ایستادگی ایران اسلامی:
1- جبهه حامیان ولایت 2- حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی3- جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی 4- جمعیت جوانان انقلاب اسلامی 5- جمعیت پیروان حضرت زینب (س) 6- حزب سبز 7- حزب نیک اندیشان ایران اسلامی 8 – انجمن بین المللی جنبش ضد صهیونیستی 9- مجمع اسلامی آرمان ملت ایران 10 - خدمتگذاران ایران اسلامی 11 – مجمع عالی نخبگان ایران

جبهه پایداری انقلاب اسلامی:
-  تابستان گذشته در یک همایش سراسری،با حضور  آیت الله مصباح یزدی و آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، حجت الاسلام آقاتهرانی، حجت الاسلام روح‌الله حسینیان، حجت الاسلام پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حجت الاسلام رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری و تعداد ی  از شخصیت‌های مطرح سیاسی و اخلاقی کشور اعلام موجودیت کرد.
در این جبهه افرادی از همکاران قبلی دولت‌های نهم و دهم، برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، بعضی از اعضای قرارگاه عمار وبرخی  از شخصیت‌های مطرح سیاسی کشور حضور دارند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ