سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس غفلت کرد، نادان ماند . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 90 اردیبهشت 11 , ساعت 7:59 صبح

پرسش از شما:

  در باره  حزب موتلفه و تفکر آنها توضیح دهید ؟

 پاسخ از ما:

 حزب یا جمعیت مؤتلفه اسلامی در سال 1342 از ائتلاف گروههایی از میان بازاریان و مکان های مذهبی سر برآورد.این حزب یکی از فعال ترین احزاب در دهه 40 و 50 کشور محسوب می گردد که نقش مهمی در تحولات کشور ایفا نموده است .اعضای هیأت مؤتلفه عمدتاً از افراد با سابقه در مبارزات سیاسی بودند و محرک اصلی آن ها اندیشه اسلامی و دینی بود .این تشکل پس از مشخص کردن اعضای شورای مرکزی خود تصمیم گرفت یک شورای روحانیت نیز در تشکیلات مؤتلفه ایجاد نماید , از این رو پس از مشورت با امام و تایید ایشان , آقایان مطهری و بهشتی , انواری و مولایی به عنوان شورای روحانیت این حزب انتخاب شدند.

مخالفت با رفراندوم و لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی را می توان از عوامل زمینه ساز سازماندهی این جمعیت برشمرد اما در این میان, نهضت 15 خرداد نقش اصلی را در سازماندهی این جمعیت داشت . شاید بتوان مهم ترین عامل را در حرکت های اسلامی دهه چهل , اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر وقت در 1343 توسط اعضای مؤتلفه دانست که پس از آن جمعی از سران مؤتلفه به اعدام و مابقی به زندان های طولانی مدت محکوم شدند . کمیته مرکزی مؤتلفه در آن زمان عبارت بودند از آقایان حاج مهدی عراقی , حبیب الله عسگر اولادی , محمد بخارائی , صادق امانی ,مرتضی نیک نژاد, و رضا صفار هرندی و در شورای روحانیت آن آقایان مطهری , بهشتی , انواری و مولایی حضور داشتند .

اعضای این جمعیت در طول مبارزات انقلاب اسلامی نقش مؤثری در چاپ و توزیع اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی امام (ره) و سازماندهی اعتراضات بازاریان و اصناف داشته و در ماههای پایانی رژیم شاه نیز سهم به یزایی در تدارک راهپیمای و اعتصابات داشتند . همچنین این جمعیت در کمک و یاری رساندن به خانواده زندانیان سیاسی و متحصنین و اعتصابیون نقش ویژه ای ایفا کردند .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اعضای این حزب در بخش های مختلف از کابینه های دولت گرفته تا حضور در کمیته های انقلاب , دادستانی انقلاب اسلامی و مجلس شورای اسلامی و... حضور داشته و به فعالیت پرداختند و با انحلال حزب جمهوری اسلامی , اعضای مؤتلفه در سال 1367 تمهیدات لازم را برای تشکیلاتی با سازمان نوین فراهم ساختند که با تصویب اساسنامه و مرامنامه در سال 1369 جمعیت مؤتلفه اسلامی با هیأت مؤسس آن شکل گرفت .و در سال 1371 از وزارت کشور مجوز رسمی به عنوان « جمعیت مؤتلفه اسلامی »گرفت و از سال 1382 و در چهلمین سالگرد تأسیس با نام « حزب مؤتلفه اسلامی » به فعالیت خود ادامه داده است . مؤتلفه اسلامی در تمام مراکز استان ها و بیش از 180 شهر دفتر و شعبه نمایندگی دارد . هفته نامه «شما» ارگان رسمی آن است . در حال حاضرمحمد نبی حبیبی دبیر کل و اسد الله بادامچیان قائم مقام حزب می باشند .

مؤتلفه اسلامی انگیزه اصلی خویش را انجام وظیفه و ادای تکلیف شرعی در هر زمان و مکان می داند و رهنمودهای ولی فقیه زمان را به عنوان بهترین معیار و راهنما قبول دارد . هدف اصلی مؤتلفه , ساختن جامعه ای اسلامی از اعضا و طرفداران در درون تشکل است که نمونه باشد و همچنین پاسداری از ارزش ها و انقلاب اسلامی و راه امام ره در ایجاد امت بزرگ و سعادتمند اسلامی می باشد .

حزب مؤتلفه تشکیلاتی برای فعالیت های خود دارد که عبارتند از :

الف: سازمان مرکزی که وظیفه تهیه و تنظیم نقشه ها و طرح های لازم را برای رسیدن به هدف های جمعیت و برقراری ارتباط با اشخاص و نهادها را برعهده دارد .

ب: سازمان مالی

ج: سازمان تبلیغات و ارتباطات که هم مسئولیت تبلیغات حزب را برعهده دارد و هم آموزش و تربیت نیروی انسانی

هیأت مؤسس , کنگره , شورای مرکزی و هیأت اجرایی مهم ترین ارکان و تشکیلات حزب مؤتلفه به شمار می ایند .

در حال حاضر حزب مؤتلفه را باید با سابقه ترین حزب سیاسی کشور نامید .

این حزب در مجموعه جریان اصول گرا از جایگاه مهمی برخوردار است و در نقش رهبری و هماهنگ کننده بیش از 10 حزب و تشکل سیاسی که با عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری فعالیت می کنند , ایفای نقش دارد به گرونه ای که هم اکنون حبیب الله عسگر اولادی دبیر جبهه پیروان است . ( ر.ک : علی دارابی , جریان شناسی سیاسی در ایران , تهران, پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی , 1388, ص 229- 334)

برای آشنایی بیشتر به منابع زیر مراجعه شود ؛

_تاریخ شفاهی هیأت های مؤتلفه اسلامی , حکیمه امیری – تهران , مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 -آشنایی با حزب مؤتلفه اسلامی , اسد الله بادامچیان , تهران, اندیشه ناب

– جریان ها و سازمان های مذهبی – سیاسی ایران , رسول جعفریان , تهران, مرکز اسناد انقلاب



لیست کل یادداشت های این وبلاگ