سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترین مردم کسانی اند که از بدترین مسأله ها می پرسند تا دانشمندان را به اشتباه اندازند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 90 فروردین 16 , ساعت 12:46 عصر
پنج الگوی برخورد با آقازاده‌ها برای هاشمی

 در مقایسه رفتار شخصیت هایی چون آیات مشکینی، جنتی، گیلانی، حائری شیرازی و حجت الاسلام حسنی با مواضع آقای هاشمی رفسنجانی درباره آقازاده هایشان است که درخواست ها برای پیروی آقای هاشمی از همرزمان خود در انقلاب افزایش یافته است.شبکه ایران- محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه (14 فروردین) به حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی، امام جمعه ارومیه "نشان درجه یک شجاعت" اعطا کرد.حجت‌الاسلام حسنی که از پیشگامان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و از مدافعان نظام اسلامی در برابر جریانات منحرف سیاسی دهه اول انقلاب در منطقه آذربایجان بود، در دوران دفاع مقدس نیز در صحنه‌‌ دفاع از اسلام و کیان اسلامی حضور فعال داشت. 

سپردن پسر به دستگاه عدالت  
 
وی که در اوایل انقلاب در اقدامی شجاعانه و انقلابی محل اقامت فرزندش "رشید" را که از اعضای گروهک ضدانقلاب فدائیان خلق بود، به کمیته انقلاب اسلامی اطلاع داد که در نهایت پسرش پس از محاکمه اعدام شد.
جالب آنکه سال 88 هم رئیس جمهور "نشان درجه یک عدالت" را به عالمی داد که او هم برای حفظ و تقویت انقلاب اسلامی و در پیروی از امام راحل، پسر ضدانقلابش را اعدام کرده بود.
 
آیت‌الله محمد محمدی گیلانی، رئیس سابق دیوان‌عالی کشور همان کسی است که تیرماه سال 88 از دکتر محمود احمدی‌نژاد "نشان درجه یک عدالت" گرفت.
 
در مراسم اعطای این نشان بود که رئیس جمهور اظهار داشت: باید با افتخار اعلام کنم که آیت الله گیلانی ابتدا عدالت را در مورد خودشان اجرا کرد و بعداً منشأ خدمات ارزندهای به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب شد و اگر اقتدار، شجاعت و جسارت ایشان نبود شاید در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آن همه گروهکهای ضد انقلاب ریشه کن نمی شدند. 
 
چهار نمونه دیگر
 
البته چنین شجاعت و عدالتی که حتی فرزند و فامیل هم نمی شناسد در کارنامه شخصیت های انقلابی دیگری به چشم می خورد که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد.
 
آیت الله مشکینی، رئیس فقید مجلس خبرگان و آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان از جمله شخصیت هایی هستند که وقتی از اصلاح پسرشان و جدا کردن آنان از گروهک های ضدانقلاب ناامید شدند، فرزندشان را به دستگاه عدالت سپردند که نهایتا منجر به اعدام آنان شد.
 
نمونه های تازه ای دیگری هم از چشم پوشی انقلابیون بر "حب اولاد" برای تقویت و تحکیم انقلاب اسلامی و حفظ دین و عدالت خود وجود دارد.
 
به عنوان نمونه آیت‌الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری دو سال پیش با اعلام برائت از پسرش مهدی، او را "منحرف" خواند. آن هم به دلیل انحراف "فکری" و نه حتی مفاسدی افزون بر آن.
 
آیت‌الله خزعلی که به گفته خودش کاسه صبرش لبریز شده بود و دیگر نصیحت کردن را کارساز نمی‌دانست، در این بیانیه تاکید کرده بود: ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او (مهدی خزعلی) از ما جداست و هر چه از من نقل کند، صحت ندارد.
 
چند ماه پیش هم وقتی آیت الله حائری شیرازی از اتهام زمین خواری فرزندش اطلاع یافت خواستار دستگیری و محاکمه او شد؛ اقدامی شجاعانه که به 6 سال حبس و پرداخت خسارت برای محمدطاهر ختم شد.
 
آیت الله حائری شیرازی حتی در تاریخ 26/7/89 طی نامه ای از رئیس قوه قضائیه خواسته بود که رسیدگی به اتهامات با قاطعیت و عدالت انجام شود.
 
الگویی شایسته برای انقلابیون سابق
 
شخصیت های مورد اشاره برای حفظ دین خود و نظام اسلامی و نیز دفاع از حقوق مردم، وقتی انحراف فرزندان خود را تردیدناپذیر یافتند، ارتباط نسبی و عاطفی و نیز هرگونه مصلحت را کنار گذاشته و آنان را به پیشگاه قانون سپرده‌اند؛ اقدامی شجاعانه که به نظر می رسد در شرایط کنونی می تواند الگویی شایسته بویژه برای کسانی باشد که سابقه قابل توجهی در انقلاب دارند و  اکنون بی تفاوتی در برابر اتهامات مختلف فرزندانشان ممکن است به انقلاب و نظام و پیش از آن، به جایگاه این شخصیت ها خدشه وارد کند.
 
در این راستا، نگاه ناظران سیاسی به سمت آقای هاشمی رفسنجانی و مواضع او درباره مهدی و فائزه دو فرزندش جنجالی اش جلب شده است.
 
ماجرای مهدی و فائزه
 
مهدی هاشمی رفسنجانی از دو سال پیش به طوری جدی متهم به مفاسد مختلف سیاسی و اقتصادی است تا جایی که منتقدانش معتقدند  فساد وی بسیار عمیق است و قابل مقایسه با اتهامات کسانی همانند محمد طاهر حائری نیست.
 
فائزه هاشمی هم همانند مهدی متهم به ساماندهی و هدایت آشوب های سال 88 و همراهی با ضدانقلاب است.
با این حال و در شرایطی که حدود یک سال از احضار مهدی هاشمی به دادگاه می گذرد، نه تنها وی حاضر به بازگشت به ایران و پاسخ به اتهاماتش نشده که حتی در مقاطعی با حمایت  پدرش به ادامه اقدامات سابقش دلگرم شده است.
 
البته حمایت آقای هاشمی از فائزه آنچنان آشکار نبوده است.
 
حمایت پدر به عنوان نمونه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم روز 15 آذر 88 گزارشی از دیدار آقای هاشمی رفسنجانی با جمعی از دانشجویان مشهدی را منتشر کرد. 
 
آقای هاشمی در قسمتی از این دیدار در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور عنوان داشت: «مهدی خیالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم‌اکنون برای رسیدگی به وضع دانشگاه‌های آزاد اسلامی خارج از کشور در حال گذراندن رساله دکترای خود در خارج از کشور است و در انتخابات نیز صرفاً تجربیاتش پیرامون صیانت از آرا را مطرح کرده است.»
 
درس عملی برای هاشمی
 
شاید در مقایسه رفتار شخصیت هایی چون حجت الاسلام حسنی، آیات مشکینی، جنتی، گیلانی و حائری شیرازی با مواضع آقای هاشمی رفسنجانی درباره آقازاده هایشان است که درخواست ها برای پیروی آقای هاشمی از همرزمان خود در انقلاب افزایش یافته است.
 
این درخواست ها از دو سال پیش ادامه داشته اما مواضع آقایهاشمی تا امروز از حمایت پنهان او از فرزندانش حکایت دارد.
 
با این حال انتظارها از آقای هاشمی کاهش نیافته است و افکار عمومی و فعالان سیاسی و دانشگاهی همچنان منتظرند که آقای هاشمی به اجرای قانون درباره مهدی کمک کند. آیا رئیس مجمع تشخیص مصلحت به این خواسته پاسخ مثبت خواهد داد یا اینکه رویکرد او همانند سابق حمایت از مهدی خواهد بود؟ 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ