سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز عامل دوستی است : خوش خویی، ملایمت نیکو و فروتنی . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 89 دی 9 , ساعت 8:39 صبح

پرسش از شما:

من در راستای شناخت تفکر آقای رفسنجانی دچار شک و تردید شده ام. چگونه باید شخصیت ایشان را درست تحلیل کرد؟ اگر ایشان جزو سران فتنه است ، چرا مقام معظم رهبری ایشان را از مقام خود عزل نمی کنند؟ یا شاید اطلاعاتی که از ایشان در دست است دارای خدشه است؟ لطفا من را در این زمینه یاری کنید.

 پاسخ از ما :

 آقای هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیت های تأثیر گذار در انقلاب اسلامی هستند که نقش ایشان در انقلاب اسلامی چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس و پس از آن , قابل انکار نیست اما  متأسفانه در جریان انتخابات و حوادث پس از آن , با موضع گیری های غیر شفاف و در پاره ای موارد جانبدارانه عملکرد مناسبی که از ایشان انتظار می رفت را نداشتند و جریان فتنه از مواضع وسکوت ایشان در مواردی در راستای اهداف خویش بهره برداری نمودند به هر حال همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ملاک تشخیص حق و باطل , افراد و اشخاص نیستند و نباید افراد و اشخاص را ملاک و معیار راه حق و باطل دانست بلکه باید راه حق را شناخت و افراد را با آن سنجید :« همان طور که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) فرمودند: «لا یعرف الحقّ بالرّجال»؛ با چهره‌ها نمیشود حق را تشخیص داد. یک چهره‌ى موجه محترم است، مورد قبول است، مورد تکریم است؛ اما او نمیتواند شاخص حق باشد. گاهى چهره‌ى موجهى مثل بعضى از صحابه‌ى پیغمبر راه را عوضى میروند، اشتباه میکنند. باید حق را شناخت، باید راه را تشخیص داد تا بفهمیم این شخص حق است یا باطل. هر که از این راه رفت، حق است؛ هر که از راه حق نرفت، مردود است. حق را باید شناخت. امام - کسى که پدر همه‌ى این جریان بود، حق حیات به گردن جامعه و این حرکت عظیم داشت - فرمودند اگر من از اسلام جدا شوم، مردم از من رو برخواهند گرداند. شاخص، اسلام است؛ شاخص، اشخاص نیستند »( پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , بیانات معظم له در جمع بسیجیان استان قم , 2/8/89) علاوه بر اینکه ملاک حال فعلی افراد و وضعیت کنونی آنهاست نه سابقه و گذشته آنان و نمی توان تنها به سابقه و گذشته افراد توجه نمود و وضعیت فعلی افراد را در نظر نگرفت مقام معظم رهبری در این باره فرمودند :« امام (ره) بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. گذشته اشخاص، مورد توجه نیست. گذشته مال آن وقتی است که حال فعلی معلوم نباشد. انسان به آن گذشته تمسک کند و بگوید: خوب، قبلا اینجوری بوده، حالا هم لابد همان جور است.اگر حال فعلی اشخاص در نقطه مقابل آن گذشته بود، آن گذشته دیگر کارایی ندارد.»( پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری , نماز جمعه تهران , 14/3/89)

بر این اساس , در ارزیابی شخصیت و عملکرد همه افراد از جمله آقای هاشمی رفسنجانی باید به این نکات توجه نمود هر چند این به معنای نادیده گرفتن سابقه و خدمات ایشان نمی شود اما در عین حال در ارزیابی شخصیت ایشان باید موضع گیری و عملکرد کنونی ایشان و تطبیق آن با خط اصیل امام ره و انقلاب اسلامی مورد توجه قرار بگیرد .

اما در مورد برخورد مقام معظم رهبری با ایشان باید بگوییم مقام معظم رهبری تلاش می کنند که شخصیت هایی که در نظام خدمت نموده اند و دارای سابقه درخشانی در نظام هستند را تا حد امکان جذب نظام کنند و با نصایح و هشدارها و پیام هایی خود زمینه بازگشت آنها را به خط اصیل انقلاب و اصلاح عملکرد آنها رافراهم نمایند به هر حال افراد ممکن است در موضع گیری ها و جهت گیری های خود دچار انحراف شوند باید به گونه ای با آنان برخورد شود که فاصله میان آنها با نظام کاسته شود.

البته روشن است که اگر کسانی اصرار به فاصله گرفتن با نظام و اصول و ارزش های آن داشته باشند و حاضر به تن دادن به خواست مردم نباشند و در راستای اهداف دشمنان و بدخواهان نظام حرکت نمایند , نظام اسلامی اصراری به جذب چنین افرادی نداشته و آنان را در هر جایگاهی که باشند کنار خواهد گذاشت .

<** ادامه مطلب... **>



لیست کل یادداشت های این وبلاگ