سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای هشام! خداوند، پیامبران و فرستادگان خود را به سوی بندگانش بر نینگیخته، جز برای آنکه از او (معرفت) فراگیرند، پس هر که نیکتر رو آورد، معرفت بیشتری برد . [امام کاظم علیه السلام]
 
پنج شنبه 89 دی 2 , ساعت 12:33 عصر

پرسش از شما:

  روشهای اقناع در جنگ نرم چیست؟ لطفا کتابی در این مورد معرفی کنید ؟

پاسخ از ما:

 مجموعه روش هایی که در تهدیدات نرم به کار گرفته می شود را می توان به سه روش گفتاری , رفتاری و شبکه ای تقسیم نمود .
روش های گفتاری در اعمال تهدیدات نرم را می توان به چهار بخش عملیات روانی , عملیات ادراکی , دیپلماسی عمومی و فریب استراتژیکی تقسیم نمود .
عملیات روانی به مجموعه طرح ها و اقداماتی گفته می شود که به دنبال تشویق , تهییج و تحریک افکار عمومی در خصوص یک مسأله مشخص و با اهداف از پیش تعیین شده است .
عملیات ادراکی , تأثیر گذاری بر نگرش ها , باورها , عقاید , اهداف و ارزش های طرف مقابل با هدف ایجاد تغییر در مخاطبان تا سر حد همسو شدن آن ها با اهداف و منابع عمل کننده است در این نوع عملیات به جای این که مخاطب را تهییج یا یکباره و فوری وادار به عکس العمل نمایند , نگرش آن ها را نسبت به مسایل اساسی مانند ایده حاکمیت تحت تأثیر قرار می دهند . در عملیات ادراکی از فنون و شگردهای مختلفی مانند برگزاری جلسات نقد و بررسی , مباحثه و گفت گو , نظریه پردازی و مواردی مانند ان استفاده می شود .

دیپلماسی عمومی , مفهوم کلی دیپلماسی عمومی برقراری روابط حسنه دولت ها با ملت ها به جای روابط بین دولت ها و در جهت فتح قلوب و اذهان عمومی همه یا بخش های انتخاب شده ای از مردم کشورهای هدف از طریق سیاست های فرهنگی و اجتماعی می باشد .
فریب استراتژیکی , آماج اصلی فریب استراتژیک , نهادها و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشور هدف است .
روش های رفتاری , در روش های رفتاری , هدف اصلی شکل دادن به رفتارهای جمعی , متناسب با خواسته ها , اهداف و برنامه های تهدیدگر است . که در قالب اعتراض , نافرمانی مدنی (همکاری نکردن با دولت) , مداخله غیر خشونت امیز و جذب مخالفان حکومت انجام می شود .
روش های شبکه ای , در این روش ها , هدف اصلی اطلاعات و ارتباطات بر روی شبکه است بنابر این اینترنت , مخازن و پایگاه های اطلاعاتی و سایت های کنترل و فرمان از بخش های مهم و مورد توجه در این روش اند .
روش های شبکه در قالب دیجیتالی و الکترونیکی می توان تقسیم نمود .
روش های دیجیتالی به روش هایی گفته می شود که از طریق فعالیت در فضای دیجیتالی اهداف جنگی را پی می گیرد و یا به دنبال اختلال در ارتباط , سرقت اطلاعات و یا اختلال در سامانه های مدیریت در شبکه های اینترنت و اینترانت هستند . از این اقدامات به جنگ رایانه ای هم تعبیر می کنند
روش های الکترونیکی مجموعه روش هایی است که از طریق وسایل الکترونیکی مانند ماهواره و رادیو و تلویزیون اهداف کشور مهاجم را پی می گیرند و یا به دنبال اختلال در این وسایل و امواج مربوطه شان هستند . ( مرکز پژوهشهای فرهنگی و اجتماعیی صدرا , جنگ نرم و وضعیت کنونی ما ؛ تهران , دبیرخانه شورای فرهنگی , 1388, ص 119-153)
وسعت ابعاد و زمینه ای جنگ نرم سبب می شود که دایره وسیعی از ابزار مدرن را در زمره ابزارهای این جنگ بگنجانیم . که از جمله می توان به صنایع فرهنگی ( شامل سینما , انیمیشن , ماهواره ,بازیهای رایانه ای , موسیقی و...) رسانه ها ( شامل مطبوعات , رادیو و تلویزیون , خبرگزاری ها و آژانس های خبری و...) فن آوری های نوین ارتباطی ( شامل اینترنت , سایت های خبری و خبرگزاری های اینترنتی , رسانه های اجتماعی همچون وبلاگ ها , ویکی ها , میکروبلاک ها و.. ) اشاره نمود .
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه شود:

 جنگ نرم , داود رنجبران , تهران , ساحل اندیشه -
جنگ نرم ,طرح ضیافت اندیشه ,  قم , نشر معارف -
پایگاه اطلاع رسانی عملیات روانی و جنگ نرم-
پایگاه جامع و تخصص جنگ نرم 
 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ