سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راسخان در دانش کسانی اند که دست نیکیو زبان راست و دل صاف و عفّت شکم و فرج دارند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 آذر 7 , ساعت 1:35 عصر

 پرسش از شما:

می گویند شعیب بن صالح، همان رئیس جمهور محترم آقای احمدی نژاد است و در برخی سایتها آن را به مقام معظّم رهبری نسبت داده اند، نظر شما چیست؟

 پاسخ از ما:

 ظهور سید خراسانی از علایم ظهور امام زمان (عج) می باشد و شعیب بن صالح از فرماندهان نظامی ایشان خواهد بود. بر اساس روایات، یکی از علائم ظهور امام زمان(عج) خروج خراسانی است. اندکی پیش از ظهور حضرت، در میان ایرانیان شخصی با عنوان سیدخراسانی ( یا سید حسنی ) ظاهر شده که رهبری سیاسی مردم را به عهده می گیرد و شعیب بن صالح نیز رهبری نظامی را و ایرانیان تحت فرماندهی این دو تن نقش مهمی را در حرکت و قیام آن حضرت ایفا می کنند. سیدخراسانی از ذریه امام مجتبی و امام حسین(ع) است و از او به عنوان هاشمی خراسانی یاد شده و صفات جسمی وی که دارای صورتی نورانی و خالی بر گونه راست و یا دست راست دارد، بیان گشته است.(ر.ک: علی کورانی، عصر ظهور، ص270)اغلب روایاتی که نام او را برده اند از خراسانی همراه سفیانی یاد کرده اند، امام صادق(ع) فرمود: «خروج سفیانی، خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز تحقق می یابد و در بین آنها پرچمی هدایتگرتر از یمانی نیست که او به حق هدایت می کند.»(کتاب الغیبه طوسی، ص446) در برخی روایات، از خراسانی و سفیانی به دو اسب مسابقه تشبیه شده است که خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به طرف کوفه در حرکت اند.(الغیبه نعمانی، ص259) او نیروهای خود را به سوی عراق اعزام می دارد که سپاهیان سفیانی را شکست می دهند. نسبت ایشان به خراسان، به این معنا نیست که حتما اهل خراسان فعلی باشد، چون در صدر اسلام، خراسان به مشرق زمین اطلاق می شده است(یا شامل بیشتر نواحی ایران بوده ا ست.)

امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند: «سفیانی و صاحبان پرچم‌های سیاه با یکدیگر روبرو می‌شوند (احتمالاً سپاه سیّد خراسانی یا سیّد هاشمی)؛ در حالی که میان آنان جوانی از بنی‌هاشم است که در کف دست چپ او، خال سیاهی است و در پیشاپیش لشکریان او، شخصی از قبیلة بنی تمیم به نام شعیب بن صالح قرار دارد». در روایات از عمّار یاسر نقل شده که: «شعیب بن صالح، پرچمدار حضرت مهدی(ع) است».

به طور کلی به اهتزاز درآمدن پرچم های سیاه از خراسان ( ایران) وهمراهی وبیعت ایرانیان - بخصوص رهبران آنان - از امام زمان ، در منابع دینی، به عنوان نشانه ظهور بیان شده و درباره‌ آن روایاتی از معصومین(ع) رسیده است. مضمون این روایات آن است که پیش از ظهور مهدی (عج) در ایران انقلابی بر پا می شود و مردم در حالی که پرچم های سیاه اهتزاز در آورده اند ، به حرکت در می آیند . (رک : الغیبه طوسی، ص 452).

امام باقر (ع) می فرماید:«پرچم های سیاه از خراسان (ایران) بیرون آمده و به جانب کوفه به حرکت در می آیند . سپس چون مهدی (عج) ظاهر شود ، اینان را دعوت به بیعت می کند» (همان).

بر اساس روایتی پرچم های سیاه کوچکی به اهتزاز در می آید که با مردی از اولاد ابوسفیان نبرد می کند و برای اطاعت حضرت مهدی (عج) زمینه سازی می کند»(بشاره الاسلام ص 212).

... منظور از پرچم های سیاه ، می تواند لشکر نیرومند سید خراسانی باشد که برای دفاع از شیعیان عراق در برابر سپاه سفیانی و دیگر نیروهای مهاجم از خراسان حرکت می کند و به یاری حضرت بقیه الله و بیعت آن بزرگوار منتهی می شود. مرد تمیمی شعیب بن صالح با پرچم سیاه مهدوی، با نصرت الهی و دعوت حقّه پیش می تازد تا به محضر حضرت مهدی (عج) برسد و دست بیعت بدهد. ( ر.ک یوم الخلا ص ، ج 2 ، ص 104)

در روایتی نیز آمده است: «بیشترین یاران مهدی آل محمد را ایرانیان تشکیل می دهند. بسیاری از یاران حضرت مهدی (عج) از اهالی مرو رود، مرو ، طوس ، مغان ، جابروان، قومس ، اصطخر، فاریاب ، طالقان ، سجستان، نیشابور ، طبرستان، قم ، گرگان، اهواز ، سیراف ، ری و کرمان هستند» (دلائیل الامامه ص 314).

در برخی از روایات، آمده است که ظاهر شدن خراسانی و شعیب در اثنای جنگ ایرانیان به وقوع می پیوندد، به گونه ای که آنها با توجه به طولانی شدن نبردشان با دشمن، خودشان سید خراسانی را به عنوان سرپرستی امور اجتماعی و سیاسی خود برمی گزینند گرچه وی از پذیرفتن این منصب خرسند نیست، اما آنها او را سرپرست خود قرار می دهند، سپس سید خراسانی، شعیب بن صالح را به فرماندهی نیروهای مسلح خویش برمی گزیند.

در تعدادی از روایات، زمان آخرین مرحله زمینه سازی آنان که متصل به ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، است مشخص گردیده که شش سال خواهد بود. این برهه، مرحله شعیب و خراسانی است، از محمدبن حنفیه نقل شده است که فرمود:

درفشهای سیاهی از بنی عباس و پس از آن درفشهای سیاه دیگری از خراسان خروج می کنند که حاملان آنها کلاه سیاه و لباس سفید بر تن دارند، پیشاپیش آنان مردی است که وی را صالح بن شعیب و یا شعیب بن صالح می نامند او از قبیله بنی یمنم است آنان نیروهای سفیانی را شکست داده و در بیت المقدس فرود می آیند تا مقدمه حکومت حضرت مهدی، علیه السلام، را فراهم آورند، تعداد سیصد تن دیگر از شام به او می پیوندند، فاصله خروج او تا تقدیم زمام امور به حضرت مهدی، علیه السلام، هفتاد و دو ماه می باشد. ( ابن حماد المروزی، الو عبدالله نعیم، الفتن، (نسخه خطی)، ص 84 و قریب به همین مضمون در ص 74. )

خلاصه آنکه بر اساس روایات فرماندة کلّ قوای حضرت ایرانی است، و تعداد یاران ایرانی سپاه ایشان نیز زیاد می باشند . در واقع نقش ایرانیان برای زمینه‌سازی ظهور نیز در روایات، پررنگ ترسیم شده است. در میان تمام زمینه‌سازان و گروه‌های مختلف زمینه ساز، اوّلین نقش را ایرانیان بر عهده دارند. و سید خراسانی جوانمردی از بنی هاشم و از نسل پیامبر خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله وسلم ـ است که از خراسان حرکت و جنبش خود را آغاز می کند. او شیعه و پیرو خاندان وحی و رسالت است بر عقیده ی خویش پایبند و استوار و دارای نفوذ گسترده و محبوبیّت در دلهاست او همان کسی است که پیش از سپاه سفیانی و قتل و غارت آنها وارد کوفه می شود و همزمان با ورود او یمانی نیز از یمن به وی می پیوندد و سپاه سفیانی را در خارج کوفه از بین می برند و بعد از آن امر را به امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ تسلیم می کند و با او بیعت می کند.

این مقدار مشخص است که وی همزمان با خروج سفیانی و یمنی ظاهر می شود و نیروهای خود را به سوی عراق اعزام می دارد که سپاهیانش سفیانی را شکست می دهند.

جمع بندی:

1- آن چه در روایات ، پیرامون خروج و اقدامات حسنی نسبت به شهرهای ایران، آمده است، این قابلیت را دارد که بر سید خراسانی تطبیق گردد و در واقع می توان گفت که روایات به مراحل نهضت او اشاره دارد و از این جهت منافاتی بین روایات وجود ندارد.

2- این احتمال هم وجود دارد که روایات در صدد بیان حسنی های متعددی باشند مخصوصا اینکه در روایتی که مشاهده گردید غارتگری و... به وی نسبت داده شد و بعید به نظر می رسد مردم قم که در روایات ما از آنها بخاطر محبت اهل بیت تمجید شده است، با حسنی که مردم را به امام زمان(عج) دعوت می کند ، وارد جنگ گردند.

3- ویژگیهای سید حسنی همان است که گفته شد و ما به بیش از آن دست نیافتیم و لذا از این جهت هم در روایات ابهاماتی وجود دارد.

4- همیشه در طول تاریخ افرادی بودند که از این گونه راوایات به نفع مطامع خود بهره برداری کرده اند و در این بین جهل عامه مردم هم به یاریشان آمده بود.

 

تطبیق سید خراسانی با رهبری و شعیب بن صالح با رئیس جمهور

نکته: آنچه که از متن سوال به ذهن می رسد، تطبیق شعیب بن صالح بر رئیس جمهور محترم و مقام معظم رهبری می باشد در حالی که ادعاهای برخی کتب(کتاب شادی فقیه نویسنده لبنانی در این مورد)،مقالات و سایتها مبنی بر این است که جناب آقای احمدی نژاد همان شعیب بن صالح است، و سید خراسانی همان مقام معظم رهبری می باشد.

نکاتی که در این زمینه قابل ذکر و اهمیت است:

الف: تطبیق آنچه در علائم ظهور آمده بر اشخاص کار صحیحی به نظر نمی رسد خصوصا اگر به صورت احتمال باشد و به صورت قطعی و جزمی نباشد.

ب: حتمى بودن خروج خراسانى به عنوان نشانه‏ى ظهور معلوم نیست. افزون بر این در بعضى روایات خراسانى به عنوان ساقط کننده حکومت بنى‏عباس مطرح شده (بحارالانوار، ج 52، ص 234. ) که در این صورت بر ابومسلم خراسانى تطبیق مى‏شود.

ج: تطبیق سید خراسانى بر مقام معظم رهبرىو شعیب بن صالح با رئیس جمهور شاهد معتبرى ندارد، علاوه بر این که شخصیت خراسانى براى ما معلوم نیست و در بعضى روایات یمانى برتر از آن معرفى شده است (بحارالانوار، ج 52، ص 210.)گرچه صفاتی که در روایات موجود در این رابطه برای سید خراسانی و شعیب بن صالح ذکر شده منطبق با صفات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز می باشد، و البته می توان این صفات را بر خیلی از افراد تطبیق کرد.

د: شناخت عمیق از امام زمان(ع) و اهداف والای آن حضرت، به ما یاری می رساند که مدعیان دروغین را شناسایی کنیم و راه صحیح را از راه ناصحیح تمییز دهیم. البته در این بین گهگاه افراط ها و تفریط هایی ملاحظه می گردد که هر دوی این امور از سوی علمای اسلام و محققین برجسته ی عرصه ی مهدویت نهی شده اند، اما تعداد ی از محققین جوان و مبلغین با نشاط که نقش مهمی در آمادگی مومنین دارند، دچار این آفات شده اند و با نیت خیر، اما بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاط، بی محابا به تطبیق های قطعی و حتمی پرداخته اند. این امر گرچه در کوتاه مدت ممکن است موج بزرگی در بین منتظران مهدی موعود (عج) ایجاد کند، اما در صورتی که این تطبیق ها صحیح نباشند و افراد یا نشانه های مورد بحث، همان نشانه های ظهور نباشند، در دراز مدت می تواند اثرات نامناسبی داشته باشند و موجب نا امیدی در بین تعداد زیادی از منتظران گردند.

با ملاحظه ی تیتر های خبری تعدادی از وبلاگ ها و وبسایت های مهدوی که انصافاً در بسیاری از زمینه ها نیز موفق و موثر کار می کنند، می توانیم تعدادی از این تطبیق های حتمی و قطعی را ببینیم: « بشاراتی از شعیب بن صالح درباره ی نزدیکی ظهور »، « سال 2012 سال ظهور »، « سال 2015 سال ظهور »، « آغاز قیام سید یمانی در یمن » و .....

گرچه تعدادی از تطبیق های ارایه شده در این زمینه با روایات اسلامی سازگار می باشند و شخصیت های مورد بحث در مقالات مذکور(مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری)، بعضاً شباهت های اعجاب آوری با شخصیت های زمینه ساز ظهور دارند، اما تطبیق قطعی و بی قید و شرط شخصیت های مذکور با شخصیت های روایات مربوط به آخرالزمان، امری است که از سوی علمای اسلام و محققین برجسته ی عرصه ی مهدویت مورد قبول نیست. چرا که این بزرگواران معتقدند، حرکاتی از این دست، ممکن است به توقیت بینجامد و توقیت (وقت تعیین کردن برای ظهور)، امری است که معصومین (ع) به شدت از آن نهی کرده اند.

برای مطالعه در این زمینه ر.ک :

1.چشم اندازی به حکومت مهدی، نجم الدین خراسانی

2.تحلیل تاریخی نشانه های ظهور، مصطفی صادقی

3.مهدویت(پس از ظهور)، رحیم کارگر(نشر معارف)

4. احمدی نژاد و انقلاب جهانی پیش رو، شادی فقیه

5. دهه ظهور، دکتر حسین سجادی

6.چشم به راه مهدی ، جمعی از نویسندگان مجله حوزه ص282- 281.

7. عصر ظهور ، علی کورانی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ