سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تندخویى گونه‏اى دیوانگى است ، چرا که تندخو پشیمان شود و اگر پشیمان نشد دیوانگى او استوار بود . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 89 آبان 11 , ساعت 8:58 صبح
 وحدت اصولگرایان و احیای مدل جبهه  متحد اصول گرایان

سه و سال و نیم پس از آنکه دکتر احمدی‌نژاد جمع 15 نفره‌ای از چهره‌های برجسته جریان اصولگرا را به دفتر خود در خیابان پاستور دعوت کرد که نتیجه آن شکل‌گیری جبهه متحد اصولگرایان و راهیابی اکثریت گزینه‌های جریان اصولگرا به مجلس هشتم بود، بار دیگر وی برای بازیابی و تقویت فضای همدلی میان اصولگرایان پیشقدم شد و این بار جمع 30 نفره‌ای را به دفترش فراخواند.

به گزارش رجانیوز، فروردین ماه 86، پس از تعطیلات نوروزی، احمدی‌نژاد 15 نفر از معتمدین جریان اصولگرا را که به سه طیف اصلی تعلق داشتند، دعوت کرد و در این جلسه راهکارها و تاکتیک‌های ورود به انتخابات مجلس بررسی شد.

اعضای جلسه 15 نفره که در واقع هیأت موسس جبهه متحد اصولگرایان بودند، عبارت بودنداز: محمود احمدی نژاد، احمد توکلی، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، حبیب الله عسگر اولادی، محمد رضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی، علی کردان، مهدی چمران، محمد رضا رحیمی، علی زاکانی، حسین فدایی، محسن کوهکن و علی اکبر ولایتی.

این جمع 15 نفره به یک کار گروه 9 نفره از اعضای خود مأموریت دادند تا مدل و سازوکار رسیدن به وحدت را تدوین و مشخص کنند. این 9 نفر عبارت بودند از محمد رضا باهنر، صادق محصولی، حیدر مصلحی،علی کردان، مهدی چمران، رحیمی، علی زاکانی، حسین فدایی و کوهکن. قرار بر این شد که این منشور بر مبنای بیانات رهبر انقلاب که چند ماه قبل از در دیدار کارگزاران نظام شاخصه‌های نه‌گانه اصولگرایی را تعریف کرده بودند، تنظیم و به جلسه بعدی ارائه شود.

این کار گروه نیز با برگزاری حداقل 16 جلسه، فرآیند مورد نظر را تدوین و گزارش نهایی خود را برای تصمیم گیری به جمع 15 نفره ارائه کردند. جمع 15 نفره نیز سازو کار را تصویب و مجوز تشکیل ستاد مرکزی را صادر کرد. ساز و کاری که در واقع همان مدل کارآمد 5+6 از آن استخراج شد.

تدوین منشور و همچنین توافقنامه‌ نهایی ساز و کار وحدت از نتایج این نشست ها بود. توافقی نهایی که میان عناصر حقیقی طیف‌های اصلی اصولگرا از جمله رایحه خوش خدمت، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و اصولگرایان تحولخواه شکل گرفت.

بر اساس این منشور و سازو کار وحدت، مقرر شد طیف‌های مختلف اصولگرا، نمایندگان حقوقی خود را انتخاب و برای عضویت در ستاد مرکزی انتخابات معرفی کنند. طیف های اصلی اصولگرا 6 نماینده حقوقی (شهاب الدین صدر، اسدالله بادامچیان، حسین فدایی، علی زاکانی، حیدر مصلحی و صادق محصولی) را معرفی کردند تا این 6 نفر 5 نفر نماینده مرضی الاطراف خود را معرفی کنند و این ترکیب 11 نفره ستاد مرکزی انتخابات اصولگرایان را تشکیل دهد. و در نهایت، با مشارکت طیف‌های اصلی اصولگرایان در شهرستانها و استانها لیست پیشنهادی خود را معرفی و در زمان مقرر به اطلاع مردم برساند.

اصولگرایان همچنین در این مسیر منشوری را در 20 ماده به تصویب رساندند.

با این حال، پنج‌شنبه شب گذشته پس از گذشت بیش از سه سال و نیم، دکتر احمدی‌نژاد بار دیگر چهره‌های اصلی جریان اصولگرا را دعوت کرد تا با شکل‌دهی یک مدل مشابه، ضمن جدی گرفتن تأکیدات رهبر انقلاب در زمینه وحدت، ساز و کارهای وحدت اصولگرایان در فعالیت‌های سیاسی آینده نیز بررسی شود.

اگرچه دکتر احمدی‌نژاد در پایان جلسه به‌عنوان جمع‌بندی مباحث اعلام کرده است که جلسات در بین حاضران ادامه پیدا کند و منتظر وی نباشند، چرا که ممکن است به‌دلیل مشغله زیاد اجرایی، منوط کردن برگزاری جلسات به حضور او، موجب توقف شود. با این حال، رئیس‌جمهور تأکید کرده است که جمع‌بندی‌های جلسات را در اختیار او نیز قرار دهند تا وی نیز از آن‌ها استفاده کند.

سید شهاب الدین صدر،‌ نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی که در این جلسه حضور داشته می‌گوید: «رئیس‌جمهور در مورد علت این دعوت توضیح داد به دنبال مذاکراتی که بعضی اصولگرایان از جمله جناب آقای عسگراولادی در مورد ضرورت تعامل و همفکری بیشتر اصولگرایان در شرایط حاضر با او داشته‌اند، تصمیم گرفته از تعدادی از اصولگرایان برای شرکت در این جلسه دعوت کند و بر همین اساس ایشان اعلام کرد که این جلسه برای همفکری و تعامل بیشتر میان افراد شاخص اصولگراست.»

صدر افزود: «ایشان همچنین با یادآوری نعمت بزرگ جمهوری اسلامی بر ضرورت تلاش و همدلی و همکاری همه نیروهای وفادار به انقلاب برای حفظ نظام تاکید کرد.»

جلسه پنجشنبه‌شب رئیس‌جمهور با اصولگرایان تقریبا دو ماه و نیم ماه بعد از جلسه‌ای خصوصی برگزار شد که حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با رئیس‌جمهور داشت.
اصولگرایان دعوت شده چه کسانی بودند؟

یکی از نکات جالب توجه در خصوص این جلسه، ترکیب افراد دعوت شده به این نشست بود، چرا که احمدی‌نژاد ترجیح داده بود افرادی را برای این جلسه دعوت کند که در انتخابات مجلس هشتم در قالب جبهه اصولگرایان متحد فعالیت می‌کردند.

نایب رئیس مجلس در این زمینه به "جام‌جم" گفت: این جلسه در حقیقت در ادامه همفکری‌های سه سال و نیم قبل در قالب جبهه متحد اصولگرایان و در آستانه مجلس هشتم برگزار شد.

ولایتی، حدادعادل، صدر، عسگراولادی، آقاتهرانی، محصولی، باهنر، کوهکن، ذبیحی، رسایی، زارعی، ضرغامی، ابوترابی، فدایی، ثمره هاشمی، مصلحی، عزیزی، حاج‌بابایی، حبیبی، فروزنده، میرتاج‌الدینی، بذرپاش و بادامچیان حاضرین این جلسه اصولگرا بودند که با ریاست احمدی‌نژاد به 24 نفر رسیدند.

فقط 6 نفر از دعوت‌شدگان غایب بودند

صدر با رد خبر دعوت از افرادی مانند قالیباف و رضایی به این نشست و امتناع آنها از حضور در جلسه گفت: «افرادی که از آنها دعوت شده بود و حضور نداشتند یکی آقای لاریجانی بود که به خاطر سفر رهبر معظم انقلاب به قم نتوانست در این جلسه حضور پیدا کند. آقای آشتیانی نماینده قم نیز همین وضعیت را داشت. آقای زاکانی هم به دلیل کسالت در این جلسه حضور نداشت و آقایان کوچک‌زاده، رحیمی و زریبافان نیز در قم بودند و نیامدند.»

وی افزود: «یعنی در این جلسه 23 نفر حاضر بودند و فقط 6 نفر غایب بودند. البته در این جلسه مطرح شد که از بعضی عزیزان از جمله آقایان چمران،‌ توکلی، رضایی و قالیباف برای ادامه این جلسات نیز دعوت شود.»


محور صحبت‌های مطرح شده در نشست

اما محور مطالب مطرح شده در این نشست چه بود و چه کسانی سخنرانی کردند؟ نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: «بعد از سخنان مقدماتی رئیس‌جمهور، آقای عسکراولادی مطالبی را در مورد ضرورت وحدت و همراهی با جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز بیان کرد. آقای دکتر ولایتی هم طی سخنانی تاکید کرد که وحدت باید در چارچوب اصول و مبانی انجام شود و اشاراتی هم به بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به قم در مورد ضرورت افزایش بصیرت داشت. دوستان دیگری همچون آقای دکتر زارعی، آقای فدایی، آقای بذرپاش و تعدادی دیگر از دوستان در خصوص ضرورت وحدت و همچنین عملکرد اصولگرایان در انتخابات‌های گذشته صحبت کردند.»

صدر افزود: «من هم گزارشی در مورد عملکرد جبهه متحد اصولگرایان و برنامه‌ریزی‌هایی که برای مجلس هشتم صورت گرفت ارائه و به هماهنگی‌هایی که با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام شده بود، اشاره کردم.»

نائب رئیس مجلس با اشاره به سخنرانی تعداد دیگری از افراد گفت: «از این افراد می‌توان به آقای ذبیحی، آقای کوهکن،‌ آقای باهنر، آقای فروزنده، آقای میرتاج‌الدینی، آقای بادامچیان،‌ آقای حبیبی، آقای مصلحی و آقای ابوترابی اشاره کرد که هر یک در ادامه مطالبی را بیان کردند، در حقیقت همه عزیزان در مورد ضرورت وحدت و افزایش بیشتر همکاری اصولگرایان و تلاش همه بخش‌های مختلف نظام برای ایجاد وحدت ملی در میان همه آحاد جامعه تاکید داشتند.»

به گفته صدر، رئیس‌جمهور هم در پایان در یک جمع‌بندی از مطالب مطرح شده تاکید کرد که به خاطر اهمیت مباحث مطرح شده در این جلسه، ضروری است که این بحث‌ها در میان اصولگرایان ادامه یابد و بر همین اساس قرار شد که با همفکری جناب آقای ولایتی،‌ آقای عسکراولادی و آقای حداد عادل، طوری برنامه‌ریزی شود که این جلسات ادامه یابد.

وی در خصوص تعیین تاریخی برای جلسات بعدی این نشست گفت: «فعلا این جلسه اول بود و قرار شد که این جلسات ادامه پیدا کند.»
 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ