سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 89 آبان 10 , ساعت 12:44 عصر

عرفان موسوم به «حلقه» یک اندیشه یهودی است

یک کارشناس ادیان و عرفان گفت: در داخل کشور پیروان عرفان حلقه (کیهانی) عرفان خودشان را شیعی می‌دانند در حالی که عرفان حلقه در تقابل اندیشه شیعی قرار دارد و یک اندیشه یهودی است.

«حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری‌سیف» کارشناس و محقق ادیان و عرفان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه عرفان‌های نوظهور به اندیشه مهدویت شیعی نزدیک نیستند، گفت: اندیشه عرفان‌های نوظهور پیرامون بحث آخرالزمان در مقابل اندیشه مهدویت شیعی قرار دارند.

وی افزود: رفتار عرفان‌های نوظهور درباره آخرالزمان دو دسته ‌است یا کسی را به عنوان منجی معرفی کرده‌اند؛ مثل جریانی که در چین است و شخصی به نام «لی هونگ جی» خود را منجی آخرالزمان معرفی کرده و یا جریان‌های مشابهی که در کشورهای گوناگون وجود دارد، و برخی از این عرفان‌ها هم یک زمان خاص و معین را به عنوان پایان دنیا اعلام می‌کنند که هیچ‌کدام با تفکر شیعی سازگار نیست.

وی با اشاره به فعالیت برخی گروه‌های عرفانی در داخل کشور که خود را پیروان شیعه می‌نامند، اظهار کرد: در داخل کشور پیروان عرفان حلقه (کیهانی) عرفان خودشان را شیعی می‌دانند، در حالی که عرفان حلقه در تقابل اندیشه شیعی قرار دارد و یک اندیشه یهودی است.

مظاهری تصریح کرد: مدتی است که یهودیان اقدام کرده‌اند تا تفکر کابالیستی خودشان را برای فرهنگ‌های مختلف عمومی کنند. یعنی عرفان خود را در فضای مسیحیت با انجیل عرضه می‌کنند، در فضای ادیان شرقی با آموزه‌های خود آنها، عرفان خود را سازگار می‌کنند و ارائه می‌دهند، در فضای تفکر اسلامی هم سعی می‌کنند از قرآن استفاده کنند و مطالب خودشان را مستند کنند. آنها در مجموع از چند آیه قران که سروتهش را زده‌اند و در بسیاری از موارد از معنای اصلی خالی کرده‌اند، استفاده می‌کنند.

وی می‌افزاید: آنها با تأویل‌های بی‌ربطی که برای برخی آیات قرار می‌دهند، برای بیان عقاید خود استفاده می‌کنند؛ ولی چارچوب اصلی آنها ربطی به تفکر شیعی ندارد؛ بلکه اگر بخواهیم اسلام را از زاویه دید تشیع مد نظر قرار دهیم، عرفان حلقه ضد تشیع است.

مظاهری برای اثبات سخنان خود گفت: عرفان حلقه معتقد است که هیچ کدام از اهل بیت و هیچ شخصی نباید در کار باشند جز مسترهایی که خودشان دارند و هر کس از طریق مسترهایشان به شعور کیهانی متصل شود.
وی ادامه داد: آنها از آیه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً» این تأویل را ارائه می‌دهند که مستر، شعور کیهانی و کسی که می‌خواهد عضو فرقه شود و خدا معنای «جمیعا» در این آیه هستند.

نویسنده کتاب «سیاست در دامان عرفان» در پایان سخنان خود به مقایسه اندیشه شیعی و عقاید عرفان حلقه پرداخت و اظهار کرد: آنچه توسط پیروان و مسترهای عرفان حلقه بیان می‌شود، ربطی به تعالیم اهل بیت ندارد. از دیدگاه تشیع، ‌اهل بیت حبل‌الله هستند نه شعور کیهانی و مسترهای عرفان حلقه. بنابراین کاملاً ضد شیعه هستند و از دیدگاه کلی اگر ناظر به هیچ‌کدام از مذاهب اسلامی نباشیم، سعی می‌کنند با استفاده از آیات قرآن خودشان را رنگ اسلامی بزنند و اما ساختار اصلی مبتنی بر تعالیم کابالا یا همان عرفان یهود دارند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ