سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... از هر لذّتی جز یاد تو، از هر آسایشی جز همدمی تو، از هر شادمانی ای جز نزدیکی به تو، و از هر کاری جز فرمانبری ات، از توآمرزش می خواهم . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات ذاکرین ـ]
 
چهارشنبه 89 مهر 14 , ساعت 9:45 صبح


آشنایی با قدیمی ترین اتاق فکر براندازی نرم


بنیاد کارنگی در رخدادهای پس از انتخابات ریاست جم
هوری سال گذشته، بسیار فعالانه شرکت و با برگزاری نشست‌های مختلف از فتنه‌گران حمایت ‌کرد تا جایی‌که وزارت اطلاعات، آنها را در فهرست بنیادهای موثر در اغتشاشات معرفی کرد.
در اولین دهه‌های قرن بیستم‌ میلادی، مؤسسات تحقیقاتی‌ای پا به عرصه تصمیم‌سازی گذاشتند که پرچم‌دار آن‎ها موقوفه کارنگی برای صلح بین‌الملل بود که با اهدای مبلغ 10 میلیون دلار توسط اندرو کارنگی، صاحب صنایع فولادشهر پیتسبورگ، تأسیس شد.
با توجه به مباحث داغی که در آن زمان درباره نقش جهانی آمریکا پس از جنگ جهانی اول در این کشور صورت می‌گرفت، این بنیاد که اولین اتاق‌ فکر مختص مسائل خارجی بود، هدف‌گذاری خود را بررسی دلایل جنگ و یافتن راه‌کارهایی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات قرار داد.
این‎بار هم که برای این پرونده به تحقیق در منابع مختلف می‌پرداختم، به نام‌هایی همچون بنیاد راکفلر، شورای روابط خارجی آمریکا، بنیاد سوروس، مجمع بیلدربرگ و... برخوردم که نشانه ارتباطات تنگاتنگ و هماهنگی‌های این اتاق‌های فکر در پشت‌پرده است. به عبارتی "صداهای متفاوتی هستند که همه یک آواز را می‌خوانند ".
در مقاله‌ای به نقش متفاوتی درباره بنیادهای آمریکایی پرداخته‌ایم که عملا به عنوان چتری حمایتی برای شرکت‌های بزرگ سرمایه‌داری غرب - به‎خصوص آمریکا - مطرح است.
بنیاد کارنگی -خصوصاً شخص کریم سجادپور- در رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بسیار فعالانه و با برگزاری نشست‌های مختلف از فتنه‌گران حمایت می‌کردند تا جایی‌که وزارت اطلاعات، آنها را در فهرست بنیادهای موثر در اغتشاشات معرفی کرد.
در پایان، ذکر این نکته ضروری است که خلاصه مقالات، مراسم و... که در صفحه ارتباط اتاق‌های فکر با ایران آورده می‌شود، تنها ترجمه معرفی رسمی از سایت آن مؤسسه است و به‎هیچ‎وجه بیانگر موضع هفته‌نامه پنجره نیست.

موقوفه کارنگی برای صلح بین‎الملل، یک اتاق‌فکر فعال در حوزه سیاست خارجی و مستقر در واشنگتن است. این اتاق فکر، مأموریت خود را مختص به افزایش همکاری بین ملت‎‎ها و پیش‌برد تعاملات بین‎المللی توسط ایالات متحده می‎داند. بنیاد کارنگی که در سال 1910 توسط "اندرو کارنگی " تأسیس شد، کار خود را "خارج از چهارچوب‎‎های حزبی " توصیف می‎کند. هدف اعلام شده کارنگی "تبدیل شدن به اتاق فکر شماره یک در سراسر دنیاست " و با این شعار که "در جهان معاصر هر اتاق‌فکری که برای خودش در تأمین امنیت، رفاه و ثبات جهانی نقشی قائل است، باید در مرکز فعالیت‌هایش حضوری دائمی داشته باشد و نیاز به نگاهی چند ملیتی دارد " در سال 1993 در مرکز مسکو و سپس شعباتی در دیگرکشور‎ها تأسیس کرد.
تاریخچه
----------
اندرو کارنگی مانند بسیاری از مردان مشهور عصر خود، معتقد بود که با ایجاد سازمان‌‎ها و وضع قوانین بین‎المللی می‌توان جلوی بروز جنگ‌‎ها را گرفت؛ به‎طوری‎که در سال 1907 نوشت: "من به این آرمان بیش از هرچیز دیگری جلب شده‎ام. " پس بزرگترین کاری که در راه این آرمان انجام داد، تأسیس موقوفه‎ای برای صلح بین‎الملل بود و در 25 نوامبر 1910 در هفتاد و پنجمین سالگرد تولدش، تأسیس موقوفه کارنگی با بودجه‌ 10 میلیون دلاری را اعلام کرد.
در سند وقفی که در 14 دسامبر همان سال رونمایی شد، کارنگی به افراد مورد اعتماد خود مأموریت داد که این بودجه را صرف برنامه‎‎هایی برای ممانعت از وقوع جنگ کنند "که لکه ننگی بر دامان تمدن ماست‌. " طبق سند موقوفه، این معتمدین اختیار تام داشتند که برای رسیدن به هدف تعیین‎شده، هر سیاستی که مایلند برگزینند و به هر اقدامی دست بزنند تا هدف موردنظر اموال وقف شده تأمین شود. کارنگی در وهله اول از یک دوست و مشاور قدیمی، سناتور نیویورک و وزیر اسبق جنگ و خارجه آمریکا "الیهو روت " خواست که اولین مدیر مؤسسه باشد. روت که تا سال 1925 این سمت را برعهده داشت، برنده جایزه صلح نوبل 1912 شد. هیئت‎امنای موقوفه در زمان تأسیس عبارت بودند از:
- چارلز ویلیام الیوت ( مدیردانشگاه هاروارد)
-رابرت. س. بروکینگز (ثروتمند خیر)
-جوزف هاجز کوات (سفیر سابق آمریکا در پادشاهی بریتانیا)
-جان.و. فوستر (وزیر خارجه اسبق آمریکا)
-هنری اسمیت پریچت (رییس بنیاد پیشرفت آموزش کارنگی).
بنیاد در سال 1914 گزارش کمیسیون بین‎المللی تحقیق در مورد علل و نحوه وقوع جنگ‌‎های بالکان را منتشر کرد. همان سال در تأسیس دانشکده حقوق بین‎الملل لاهه در شهر هیگ هلند همکاری داشت که این دانشکده از سال 1923 در قصر صلح، واقع در همین شهر مستقر شد و درب‌‎های خود را به روی عموم باز کرد. بعد از جنگ جهانی دوم به مدت دو دهه، بنیاد کارنگی برنامه‎‎های آموزشی و مطالعاتی در گستره وسیعی از موضوعات ولی عمدتا در رابطه با سازمان نوپای ملل متحد و آینده سیستم دادگستری بین‎الملل انجام داد، برای 250 کارمند از سرویس‎‎های خارجی کشور‎های تازه استقلال یافته و نوظهور، دوره‎‎های آموزش دیپلماتیک برگزار کرد و مجله‎ای در همین حوزه به نام مصالحه بین‎المللی منتشر کرد. بعد از آن شعبه اروپایی خود را برای همکاری و تماس بیشتر با زیرمجموعه‎‎های سازمان ملل به ژنو منتقل کرد، که به کانونی برای مذاکرات آمریکا و اروپا بر سر مسائل مختلف بین‎الملل تبدیل شد.
ساختار مدیریتی
-------------------
‌ساختار بنیاد فوق، شامل هیئت امنایی است که از 23 مدیر از حوزه تجارت و اجتماعی تشکیل یافته است که ضمن اداره آن، پروژه‎‎های تحقیقاتی را جهت‌دهی می‌کنند. جسیکا تی. ماتیوس هم ریاست اجرایی آن را برعهده دارد.
منابع مالی
-------------
کارنگی بودجه سالانه 18 میلیون و 300 هزار دلاری دارد. بیشتر منابع مالی‌ آن از راه کمک‌، درآمد ناشی از اجاره مستغلات و انتشارات است.
در وب‌سایت رسمی مؤسسه، تنها از افراد حقیقی و حقوقی نام برده شده که از سال 2007 تاکنون به آن کمک مالی کرده‌اند. در این قسمت نوشته شده: "موقوفه کارنگی ازهرگونه پشتیبانی مالی در راستای اهداف مؤسسه که عبارتند از ثبات و امنیت جهانی و رفاه جوامع، استقبال می‌کند. همکاران ما در کشور‎های مختلف در حوزه‎‎های کاری خود سرگرم انجام تحقیقاتی برای یافتن راهکار‎های مختلف، مستقل و آماده ارائه پیشنهادهای عملی برای حل چالش‌‎های جهانی به سیاست‎گذاران و همکاری‌‎های مطالعاتی طولانی مدت در سراسر جهان هستند. " این موقوفه از پشتیبانی‌‎های بی‌دریغ این منابع عمومی و خصوصی از سال 2007 به بعد کمال تشکر را دارد:
شرکت BP شاخه آمریکا، شورون؛ بنیاد فورد، بنیاد هریتیج؛ اکسون موبیل، بنیاد خانوادگی فلورا؛ وزارت خارجه سوئد، نروژ، هلند و فرانسه؛ وزارت‌‎های خارجه، دفاع و انرژی آمریکا؛ آژانس توسعه بین‎الملل سازمان ‎ملل، برنامه مقابله با تهدیدات هسته‌ای، شورای اطلاعات ملی آمریکا، آژانس توسعه بین‎المللی آمریکا؛ وزارت امور توسعه بین‎المللی بریتانیا و نهایتا کمک‎‎های غیرمالی شرکت‎‎های گوگل، یوتیوب و گروه رسانه‎ای ردبریک.
فعالیت‌ها
-----------
از دهه 70 میلادی به بعد با درک تغییرات روی داده در صحنه جهان، بنیاد کارنگی یک سری نشست‌‎های رو در رو را با هدف تسهیل گفت‎وگو میان شرکت‎کنندگان دولتی و غیردولتی، درباره مسائل مختلف بین‎المللی برگزار کرد و از همان زمان در پرورش و توسعه سازمان‌‎هایی چون برنامه مارشال آمریکا در آلمان؛ مؤسسه اقتصاد بین‎الملل؛ انجمن کنترل تسلیحات و... شرکت کرد. در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس مؤسسه در سال 1985، گزارشی به‎عنوان "بیگانگی آمریکا از جهان " منتشر شد که به بررسی موقعیت آمریکا در جهان بعد از جنگ می‎پرداخت.
از سال 2001 به بعد و در سالگرد یک قرن حضور درعرصه‎‎های مختلف، مدالی به نام "مدال کارنگی " معرفی شد که هر دو سال یک‎بار به فرد یا افرادی که مانند اندرو کارنگی، ثروت خصوصی خود را برای کمک به مردم فقیر و اقدامات بشردوستانه اختصاص داده باشند، اهدا می‎شود. برندگان سال 2007 عبارت بودند از:
ترزا هینز و خانواده هینز، راتان تاتا و خانواده تاتا در هندوستان، الی برد و خانواده ملن که تقریبا همه آن‎‎ها در بخش‌‎هایی چون حفظ و نگهداری آثار هنری، فعالیت‌‎های محیط زیست، ایجاد فرصت‌‎های شغلی، اختصاص بخشی از درآمد خود به فقرا، برگزاری دوره‎‎های آموزشی و... فعال بوده‎اند.
در سال 2007، بعد از نزدیک به یک قرن فعالیت و برگزیدن سیاست‌‎های مختلف، بنیاد کارنگی برنامه جدید و جاه‌طلبانه‎ای را به اجرا درآورد که هدف آن تبدیل شدن از یک اتاق‌فکر آمریکایی به یک اتاق‌فکر درجه اول بین‎المللی بود. هدف این برنامه عبارت است از: "افزایش درک و ‌فهم آمریکا از موضوعات داخلی و منطقه‎ای کشور‎ها و مناطق مختلف جهان، تعیین و تدوین سیاست‌‎های قابل‎استفاده و عملی برای سیاست خارجی و روابط بین‎الملل آمریکا. " اجرای این برنامه ضرورت حضور در کشور‎های دیگر را نیز یادآوری می‌کرد، بنابراین علاوه‎بر واشنگتن و مسکو، شعبه‎‎های پکن، بیروت و بروکسل نیز تأسیس شدند.
در سال 2008 با شروع بحران مالی جهانی و اهمیت فزاینده نقش اقتصاد در مباحثات جهانی، بنیاد کارنگی کارگروه ویژه‎ای را برای بررسی اقتصاد بین‎الملل به سرپرستی اوری دادوش، رییس سابق بانک جهانی، تشکیل داد و از آن زمان بولتنی به نام بولتن اقتصاد بین‎الملل را هردوماه یک‎بار منتشر می‌کند که شامل اطلاعاتی در زمینه مسائل مالی در جهان است. تا سال 2008 نیز مجله Foreign Policy - سیاست خارجی - هردو ماه یک‎بار چاپ می‌شد که در این حوزه از معتبرترین نشریات دنیا محسوب‌ می‌شود.
رویداد‎‎ها
---------
موقوفه کارنگی برای صلح بین‎الملل به‎طور مرتب کنفرانس‎ها و نشست‌‎هایی در رابطه با حوزه‎‎های کاری خود برگزار می‎کند که این برنامه‎‎ها عمدتا در این زمینه‎‎ها هستند: روسیه و اوراسیا، چین، شبه‎قاره هند و جنوب آسیا، جهانی‎سازی، منع توسعه تسلیحات و مسائل امنیتی.
کارشناسان پیشرو در امور بین‎الملل عمدتا با دعوت‎نامه در این‎گونه گردهمایی شرکت می‌کنند ولی امکان مطالعه مسائل مطرح شده، چکیده مقالات ارائه شده و شنیدن نوار‌‎های صوتی این نشست‌‎ها از طریق وب‎سایت اینترنتی بنیاد وجود دارد.
پس از نزدیک به یک قرن فعالیت مداوم در ساختار سیاست‎گذاری آمریکا، جهان و اتخاذ سیاست‌‎های مختلف، کارنگی هنوز به بزرگترین هدف اعلام شده که "مبدل شدن به برجسته‌ترین اتاق‌فکر جهان " باشد، نرسیده است. اما ادامه پروژه‎‎ها و حضور در تقریبا همه مناطق استراتژیک جهان نشان می‌دهد، این بنیاد همچنان در راستای هدف خود حرکت می‎کند. حضور در چندین شهر مختلف و مهم جهان، امکان ارتباط و عضوگیری از کارشناسان و اندیشمندان آن کشو‌ر‎ها یا همسایه‎‎های اطراف را تسهیل می‌کند و در عین‎حال به هدف جهانی کردن افکار عمومی از طریق نخبگان ملت‌‎های مختلف به‌شکل شایانی مدد می‌رساند
شعبات بنیاد
---------------
مسکو
مرکز مسکو کارنگی تأسیس شده در سال 1993، اولین مؤسسه تحقیقات سیاست‌های عمومی در این ابعاد و نوع در منطقه فوق است. با 40 کارمند روسی و یک آمریکایی عضو هیئت‌مدیره، مرکز مسکو تبدیل به یک "برند " در روسیه به دلیل تحلیل‌های rigorous، مستقل و با بهترین کیفیت شده‌است.
پکن
مرکز تصمیم‌سازی جهانی کارنگی-تسینگهام یک مرکز تحقیقاتی مشترک میان آمریکا و چین است که در دانشگاه تسیگهوا پکن مستقر است. این مرکز، دانشگاهیان برجسته و متخصصین آمریکا و چین را در جهت تحقیقات مشترک در زمینه چالش‌های جهانی مشابه که آمریکا و چین با آن مواجه هستند، گردآوری می‌کند.
بیروت
بنیاد، دفتر منطقه‌ای خود در خاورمیانه را در سال 2006 در بیروت تأسیس کرد. با ریاست پل سالم، یکی از دانشگاهیان برجسته خاورمیانه و تصمیم‌سازان، مرکز ارتباط نزدیکی با "برنامه خاورمیانه " دفتر مرکزی در واشنگتن و با مؤسسات همکار در سراسر منطقه و در اروپا دارد.
بروکسل
دفتر بروکسل در بهار 2007 با هدف در اختیار قراردادن یک مجمع برای تصمیم‌سازی چندجانبه، برای تصمیم‌سازان ارشد مؤسسات و دولت‌های اروپایی، افتتاح شد. علاوه بر این، نقش برقراری ارتباط با روزنامه‌نگاران، اتاق‌های فکر، و دانشگاهیان سراسر اروپا را دارد.

بخش خاورمیانه کارنگی
---------------------------
سایت بنیاد کارنگی شامل بخش‎‎های مختلفی از جمله بخش خاورمیانه است.
در پروژه خاورمیانه کارنگی چهار سرفصل عمده به چشم می‎خورد:
1. اقتصاد خاورمیانه: مطالعه اقتصاد‎های وابسته به نفت و گاز کشور‎های خلیج (فارس)، تحلیل تغییراتی که در آن‎‎ها روی می‎دهد، نفوذ منطقه‎ای و استراتژی سرمایه‌گذاری خارجی در آن‎ها.
2. سیاست اعراب: مطالعه روند شرکت جنبش‌‎های اسلام‎گرا، فعالان اجتماعی، متحدان اصلاح‎طلب و تأثیر آن‎‎ها بر سیاست‌‎های کشور‎های عرب‎زبان و ناآرامی‌‎های اجتماعی ناشی از آن‎ها.
3. روابط منطقه‌ای: بررسی عمیق نگاه نخبگان سیاسی ایران، عرب و ترک به فرصت‌‎ها و چالش‌‎های ناشی از شرایط اقتصادی و امنیتی خاورمیانه.
4. امنیت: جمع‎آوری اطلاعات و برآورد تهدیدات منطقه‎ای و جهانی که از سوی شبکه‎‎های اسلام‎گرای خشونت‎طلب ایجاد می‎شود و این‌که سیاست‎گذاران چگونه می‎توانند واکنش مناسبی به آن‎‎ها نشان دهند.
در بخش خاورمیانه بنیاد کارنگی چند حوزه اصلی دیده می‎شود: لبنان؛ عراق؛ذمراکش؛ کشور‎های عربی و خاورمیانه، به‎طور عام و همیشه در بین مقالات آن می‎توان موضوعی در مورد ایران پیدا کرد، اما هیچ اشاره مستقیمی به اسراییل نشده است.

انتشارات کارنگی
--------------------
بنیاد کارنگی که خود را متخصص انجام مطالعات غیرحزبی و تحلیل‎‎های عمیق می‎داند، دست‌اندرکار انتشار کتاب‌ها، گزارش، مقالات کاری و چکیده‎‎ها در گستره وسیعی از موضوعات بین‎المللی برای سیاست‎گذاران، مقامات دولتی، دانشگاهیان و افراد شاغل در حوزه تجارت است.
- چکیده‎ها: مجموعه‎‎هایی کم‎حجم همراه با توضیحات و ارائه پیشنهادهایی دقیق و به‎روز، درباره اصلی‎ترین مباحث مطرح شده در عرصه سیاست خارجی‎اند. این چکیده‎‎ها به‎صورت فایل PDF رایگان و آنلاین قابل‎دسترسی هستند.
- مقالات کارنگی: نمایش‎دهنده تحقیقات عمیق فنی و پروژه‎‎های در دست اجرا هستند که عمدتا نیز در مجلات و ژورنال‌‎های دانشگاهی منتشر می‎شوند. این مقالات به‎صورت فایل PDF رایگان و آنلاین در دسترس هستند.
- گزارش‌ها: تحلیل‌‎هایی مفصل همراه با جزییات فراوان و پیشنهاد مربوط در حوزه سیاست‌گذاری و موضوعات و عناوین مختلف بوده و به‎صورت فایل PDF رایگان و آنلاین قابل دسترس هستند.
- کتاب‌ها: معمولا توسط اعضای بنیاد، نوشته یا ویراستاری می‌شوند و سپس چاپ ‌شده و آنلاین آن‎‎ها در دسترس است. این کتاب‌ها از طریق فروشگاه اینترنتی بنیاد قابل‎خریدن هستند.

بنیاد کارنگی و ایران
----------------------
در مقدمه صفحه مخصوص ایران در سایت بنیاد کارنگی آمده ‌است: "ایستادگی در جاه‌طلبی‌‎های هسته‎ای و ناآرامی سیاسی داخلی ایران موجب شده است که به‎صورت روزافزون؛ مرکز توجه بین‎المللی شود. منابع گسترده نفت و گاز طبیعی، آن را تبدیل به بازیگری کلیدی در مباحث امنیت انرژی؛ و علاقه‌مندی‌‎های سیاسی، به‎خصوص فلسطین، سوریه و لبنان، ایران را تبدیل به قدرت منطقه‎ای در خاورمیانه کرده است. محققین کارنگی،‌ تحلیل‌‎هایی از شرایط داخلی، برنامه هسته‌ای، نقش منطقه‌ای، و روابط ایران با آمریکا ارائه می‌کنند. "

جدیدترین مقالات
5 دقیقه با بنیامین نتانیاهو
کریم سجادپور
آتلانتیک، بیست و چهارم اوت 2010
هنگامی که نتانیاهو جواب اسراییل در برابر جاه‌طلبی‌‎های هسته‎ای ایران را برنامه‌ریزی می‌کند، وی باید عناد شخصی‌اش را کنار بگذارد و ماهیت سیاسی ایران و منش نظام تهران را در نظر بگیرد.
حمله به ایران: آخرین کاری که دولت آمریکا میل به انجامش دارد
کریم سجادپور
آتلانتیک، هفدهم اوت 2010
جدا از عدم احتمال و نابخردی حمله آمریکا به ایران، چنین اقدامی یک گام بزرگ اشتباه برای دولت اوباما خواهد بود.
صحبت‌‎های اوباما درباره ایران: بحث فشار است، نه دیپلماسی
رابرت کاگان
واشنگتن پست، ششم اوت 2010
هنگامی‌که رییس‌جمهوری اوباما و افراد بلندمرتبه امنیت ملی‌اش در این هفته برای خبرنگاران از راه‎برد واشنگتن در برابر برنامه هسته‎ای ایران صحبت کردند، وی تلاش می‌کرد اثبات کند که برخورد دولت در منزوی کردن ایران، موفقیت‌آمیز بوده است.
جدیدترین تحقیقات
ایران، آمریکا و خلیج[فارس]: سیاست منطقه‎ای گریزان
مارینا اوتاوی
نوامبر 2009
هر برخورد مؤثر دیپلماتیک آمریکا با ایران باید شامل دیگر کشور‎های خلیج‎فارس باشد. آمریکا اگر بخواهد به تلاش برای تشکیل یک اتحاد ضدایرانی ادامه بدهد، شکست خواهد خورد. عادی‌سازی روابط میان ایران و همسایگان، یک گام مهم و در دسترس برای بازگرداندن ایران به جامعه بین‎الملل است.
مواجهه با ایران: قدرت مشروعیت
جورج پرکوویچ
اکتبر 2009
مقررات، کلید حفظ فشار مورد نیاز بر ایران و تنظیم کردن یک خروجی قابل‎پذیرش برای دو طرف و حافظ حیثیت آن‎‎هاست. ایران باید گام‌‎هایی را در جهت ساخت و حفظ اعتماد بین‎المللی و این‎که تمام فعالیت‌‎های هسته‎ای‎اش صلح‌آمیز و فاقد بعد نظامی است، بردارد.
سلامت اقتصادی ایران و تأثیر تحریم‌ها
حسین عسکری (دانشگاه جورج واشنگتن)، فرید محمدی (PFC Energy)، کوان هریس (جان‌ هاپکینز)، ماتیو لویت (WINEP)، کریم سجادپور
بیست و هفتم آوریل 2010- واشنگتن
وجود ذخایر عظیم انرژی، بیماری اقتصادی، سرفصل این میزگرد بوده است. میهمان‌‎های این میزگرد، سلامت کلی اقتصاد ایران، وضعیت زیرساخت‌‎های انرژی و نتایج احتمالی یک اصلاحات اقتصادی بزرگ را بررسی کردند. کریم سجادپور، اداره جلسه را بر عهده داشت.
سخنرانی‌‎های متخصصین
ایران: تحولات اخیر و تأثیرگذاری در سیاست آمریکا
کریم سجادپور
کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، بیست و دوم ژوئیه 2009
دولت اوباما باید با این وظیفه سخت کنار بیاید که چه زمانی و چگونه با این نظام که یکی از چالش‌‎های فوری امنیت ملی‌ است، مواجه شود
 
متخصصان ایران بنیاد کارنگی
---------------------------------
- جورج پرکوویچ (قائم‎مقام بخش تحقیقات)
وی همچنین مدیر برنامه سیاست هسته‎ای بنیاد است. تمرکز تحقیقاتش بر راه‎برد‎های هسته‎ای و مبارزه با اشاعه هسته‎ای، به‎خصوص در جنوب آسیا و ایران و مشکل برابری در اقتصاد سیاسی بین‎الملل بوده و در این زمینه کتاب‌‎های زیادی به رشته تحریر درآورده است.
وی در سال‌‎های 1989 تا 1990 یکی از نطق‌نویسان و مشاوران سیاست خارجی سناتور جورج بایدن (معاون اول رییس‌جمهوری کنونی آمریکا) بوده است. پرکوویچ از مشاوران "کمیسیون بین‎المللی مبارزه با اشاعه و خلع سلاح هسته‎ای " و عضوی از گروه کاری سیاست هسته‎ای شورای روابط خارجی آمریکاست. حوزه‎‎های تخصصی وی سیاست خارجی آمریکا، مبارزه با اشاعه سلاح‎های هسته‌ای، امنیت، حکومت جهانی و بازیگران غیردولتی است.وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه ویرجینیا، فوق‎لیسانس‎اش را از هاروارد و لیسانس را از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز گرفته است.
- دیپتی چوبی (معاون مدیر برنامه سیاست هسته‌ای)
چوبی مسئول تعیین اولویت‌‎های راه‎بردی برنامه، هدایت تحقیقات و تهیه تحلیل‌‎های سیاست‌‎ها و رهبری "کنفرانس سیاست‌ هسته‎ای بین‎المللی کارنگی " است.
وی قبل از پیوستن به بنیاد کارنگی در سال 2006، مدیر "ابتکار صلح و امنیت " (PSI) از صندوق پلاف‎شایر بود. PSI شبکه‎ای از 160 اتاق ‌فکر، سازمان‌‎های حمایتی، گروه‎‎های محلی و حامیان مالی است که با هم در جهت افزایش ظرفیت تأثیر سیاست‌‎های امنیت ملی آمریکا، همکاری می‌کنند.چوبی مدرک فوق‎لیسانس را در مسائل بین‎الملل با گرایش سیاست‌ امنیتی در جنوب آسیا، از دانشکده مسائل بین‎المللی و عمومی دانشگاه کلمبیا کسب کرده و همچنین سابقه مشاوره دادن به شرکت‌‎های بزرگ تجاری در آسیا، اروپا و آمریکا را نیز دارد. وی لیسانس خود را در رشته حکومت از دانشگاه هاروارد گرفته است.
- آریل (الی) لویت (عضو پیوسته ارشد غیرمقیم برنامه سیاست هسته‌ای)
وی عضو هیئت مدیره "مؤسسه برادران فیشر در مطالعات راه‎بردی هوا و فضا " است.
قبل از پیوستن به‎کارنگی، لویت قائم‌مقام مدیرعامل "کمیسیون انرژی اتمی اسراییل " در بخش تصمیم‌سازی بوده است. لویت همچنین به‎عنوان مشاور امنیت ملی در سیاست‌‎های دفاعی و مدیر "دفتر کنترل سلاح و امنیت بین‎الملل " در وزارت دفاع رژیم اشغالگر، مشغول به‌کار بوده است.
وی در سپتامبر 2000، از ارتش اسراییل مرخصی دو ساله گرفت تا به‎عنوان کارشناس مدعو و مدیر مشترک پروژه "نیروی تبعیض‌آمیز " در مرکز امنیت و همکاری بین‎المللی (CISAC) در دانشگاه استنفورد کار کند. قبل از مشاغل دولتی، لویت پنچ سال نیز در اتاق ‌فکر برجسته "مرکز مطالعات راهبردی جافی " دانشگاه تل‌آویو بود. وی دکترا و فوق‎لیسانس خود را از داشنگاه کورنل و لیسانس‎اش را از تل‌آویو گرفته است.
- مارینا اوتاوی (مدیربرنامه خاورمیانه)
مارینا اوتاوی بر روی مسائل مربوط به تبدیل سیاسی و امنیت خاورمیانه کار می‌کند. وی که یکی از تحلیل‌گران باسابقه بنیاد در زمینه تشکیل و تغییرات در نظام‌‎های سیاسی‎ است، همچنین کتاب‌‎هایی را درباره بازسازی سیاسی در عراق، افغانستان، کشور‎های بالکان و آفریقایی نوشته‌است.
او قبل از پیوستن به ‎کارنگی، سال‎های متمادی تحقیقاتی مربوط به آفریقا و خاورمیانه در دانشگاه آدیس‌آبابا (زامبیا)، دانشگاه آمریکایی قاهره و دانشگاه ویتواترزراند آفریقای جنوبی انجام داده است.
تحقیقات عمیق او در نوشته‎هایش که شامل نگارش 9 کتاب و تدوین پنج کتاب دیگر است، منعکس شده. آخرین کتاب او به‎همراه عمرو حمزاوی با عنوان "رسیدن به پلورالیسم " منتشر شده است.وی دو مدرک دکترا از دانشگاه‎‎های کلمبیا (آمریکا) و پاوینا (ایتالیا) کسب کرده است.
- کریم سجادپور (عضو پیوسته برنامه خاورمیانه)
وی پس از چهارسال تحلیل‌گری مسائل ایران برای گروه "بحران بین‎الملل " در واشنگتن و تهران، ده‎‎ها مصاحبه با مقامات ارشد ایرانی، صدها روشنفکر، عالم، مخالف، شبه‌نظامی، تاجر، دانشجو، فعال و جوان، انجام داده است.سجادپور حضور مستمری در تلویزیون و رادیو بی.بی.سی، سی.ان.ان، NPR، اخبار PBS و الجزیره و برنامه‎‎های پر مخاطب شبکه‎‎های آمریکایی داشته و مقالاتی نیز در اکونومیست، واشنگتن‌پست،نیویورک‌تایمز، هرالد‎تریبون و فارین پالیسی نوشته است.
وی برای توضیح درباره مسائل خاورمیانه، توسط مقامات آمریکایی، اروپایی و اتحادیه اروپایی دعوت می‌شود و در برابر کنگره آمریکا نیز شهادت می‌دهد.او فوق‌لیسانس خود را از "مدرسه جان هاپکینز در مطالعات بین‎المللی پیشرفته " و لیسانس‎اش را از دانشگاه میشیگان گرفته است.
- شهرام چوبین (عضو پیوسته ارشد غیر مقیم)
چوبین که در شهر ژنو سوئیس مستقر است، تحقیقات خود را در مبارزه با اشاعه سلاح هسته‌ای، تروریسم و مسائل امنیتی خاورمیانه متمرکز کرده است.
وی در سال‌‎های 1996 تا 2009 مدیر تحقیقات مرکز سیاست امنیتی ژنو بوده است. چوبین با تخصص در مسائل امنیتی، یکی از مشاوران وزارت دفاع آمریکا، شرکت رند و سازمان ملل است. وی مدیر مطالعات امنیت منطقه‎ای در "مؤسسه بین‎الملل مطالعات راهبردی " بوده و همچنین سابقه کار در مرکز ویلسون و مؤسسه هادسون را دارد.
وی در دانشگاه‎‎های برجسته آکسفورد، هاروارد، کلمبیا و دانشکده‎‎های افسری نیز سخنرانی کرده است.
او که دارای ملیت سوئیسی است، متولد تهران و تحصیل‎کرده انگلیس و آمریکاست. چوبین مدرک دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا گرفته است..
- گزارش از انتشارات بنیاد کارنگی، شامل سرفصل‌‎های زیر است:
حقایق سیاسی و هسته‌ای ایران و گزینه‌های تصمیم‌سازی آمریکا
کریم سجادپور
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سوم مارس 2009
گزینه‌های تصمیم‌سازی آمریکا در برابر ایران منوط به تعامل با ایران در مسائلی است که دو طرف دارای منافع مشترک هستند و باید با ارتباط با مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای، و ارائه نظرات جامعه بین‌الملل درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، صورت گیرد.
نگاه جهان به قدرتمندترین رهبر ایران
کریم سجادپور - مارس 2008 - با مقدمه جدید در دسامبر 2009
گزارش فوق که توسط کریم سجادپور، کارشناس مسائل ایران بنیاد کارنگی نگاشته شده، شامل سرفصل‌‎های زیر است:
- اهمیت [آیت‌ا...] خامنه‌ای؛
- شاخصه‎‎های انقلاب؛
- شاخصه‎‎های انقلابی و سیاست خارجی؛
- چالش‌‎های رهبری و آینده ایران پس از [آیت‌ا...] خامنه‌ای؛
- نتیجه‌گیری و تأثیرات تصمیم‌سازی آن.
وی در پژوهشی نزدیک به چهل صفحه‌ای، به کنکاش در سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و مواضع رهبر انقلاب در سه دهه گذشته پرداخته و می‌نویسد: شاید در جهان، هیچ رهبری وجود نداشته باشد که به اندازه آیت‌الله خامنه‌ای برای مسائل جاری جهان اهمیت داشته، اما همزمان تا این حد برای جهانیان ناشناخته باشد.
وی همچنین می‌افزاید که برخلاف تصور برخی از تحلیل‌گران که نگاه‎شان معطوف به رییس‌جمهوری است، قدرت واقعی سیاسی در دستان رهبر معظم ایران است: "زمان آن فرارسیده که جهان کمتر به احمدی‎نژاد و بیشتر به آیت‌ا... خامنه‎ای بپردازد. چراکه سیاست‌‎های خارجی، داخلی و اقدامات ایران در طول دو دهه گذشته، همه بازتاب دقیقی از سخنرانی‎‎های ایشان هستند. "
به‎نظر وی "بلاغت ایشان، رهبری مصمم را به نمایش می‌گذارد که به‎صورت قابل‎توجهی از دیدی استوار و منسجم نسبت به جهان برخودار است. "
کریم سجادپور در بخشی از مقاله‌اش می‌نویسد: "مقام‌های آمریکایی هنگامی که با این انتقاد مواجه می‌شوند که "چرا به تماس با ایران نمی‌پردازند "، در پاسخ می‌گویند، با چه کسی در ایران باید گفت‌وگو کرد. با این‌که پاسخ شاید آیت‌الله خامنه‌ای باشد، واقعیت آن است که تا زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر باشد، تغییر بنیادی در سیاست داخلی یا خارجی ایران هم غیرمحتمل است. "
سجادپور می افزاید: "آیت‌الله خامنه‌ای به این دلیل به مقام رهبری انتخاب شد که به آرمان‌های انقلابی و آموزه‌های آیت‌الله خمینی وفادار بود. "
البته در این مقاله به انعطاف‌های رهبر انقلاب نیز اشاره شده است.
نویسنده مقاله می‌گوید: "هر طرحی که آمریکاییان برای برقراری تماس با ایران طراحی کنند و آیت‌الله خامنه‌ای را در نظر نیاورند، پیشاپیش محکوم به شکست است. "
وی می‌افزاید: اقدام ناموفق دولت کلینتون که آیت‌الله خامنه‌ای را درنظر نمی‌گرفت و همچنین پرداختن به خاتمی و اصلاح‌طلبان در سال 2000، نمونه‌هایی در همین زمینه به شمار می‌روند.
سجادپور در ادامه لازمه این مسئله را سه نکته می‌داند:
- ایشان باید متقاعد شوند که آمریکا مشروعیت جمهوری اسلامی را قبول دارد و به آن احترام می‌گذارد و به‎دنبال تغییر حکومت نیست؛
- ایشان هیچ‎گونه توافقی را که لازمه‌اش قبول شکست یا عقب‌نشینی از مواضع باشد, نمی‌پذیرند و با فشار هم حاضر به مصالحه نمی‌شوند؛
سجادپور در پایان می‌افزاید: "اما اگر فقط یک مساله که آزموده شده و درست باشد، همانا این نکته است که دیدگاه تماس با ایران اگر هدف خود را نادیده گرفتن، دور زدن یا دست کم گرفتن آیت‌الله خامنه‌ای قرار دهد، محکوم به شکست است. "
در اواخر سال 2009،‌ سجادپور مقدمه جدیدی به کتاب اضافه کرد که برخلاف ساختار اصلی گزارش که با 39 بار نقل قول مستقیم از صحبت‌‎های ایشان، تلاش کرده بود روندی علمی - پژوهشی داشته باشد، لحنی ژورنالیستی، شعاری و کینه‌توزانه داشت. علاوه‎براین، در مقدمه فوق، با بزرگنمایی رخداد‎های پس از انتخابات، آن را چالشی جدی برای جایگاه رهبری دانسته است
- بنیادهایی محافظ شرکتهای بزرگ غربی
بنیادهایی همچون فورد، کارنگی، راکفلر و هیوز با تسلط کامل بر مناسبات داخلی و خارجی آمریکا و منابع مالی و انسانی آن، اهداف سلطه‎جویانه و استعماری این کشور را از طرق مختلف آموزشی، سیاسی، تبلیغاتی و... در جهان تعقیب می‌کنند.
شرط تداوم حیات شرکت‎ها و مؤسسات اقتصادی بزرگ غرب، وجود پشتوانه‌ها و زمینه‌هایی است که شامل مواردی همچون: پشتوانه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، و دستیابی به علوم و فنون روز از سویی و اشراف بر افکار عمومی، کنترل اندیشه‌ها، بازاریابی‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی در سطح جهان، ارتباط با اندیشمندان و صاحب‎نظران و چهره‌ها و جریان‎های سیاسی حوزه‌های خارج از اقتدار، نفوذ در جوامع رقیب، برآوردها و ارزیابی‌های دائمی از موقعیت خود و رقبا و... است.
ارتباط و هماهنگی برای دستیابی به امتیازات و موقعیت‎های فوق تنها از عهده مؤسساتی برمی‌آید که بتوانند در معادلات حساس، ضمن جلب و جذب منافع و برطرف ساختن خطر، مقاصد چند منظوره را دنبال کنند. مؤسسات و تشکیلاتی که در قالب موقوفه‌ها و بنیادهای خیریه و مؤسسات علمی و پژوهشی غیرانتفاعی و عام‎المنفعه با اهداف ظاهرا انسانی فعالیت می‌کنند، در مصونیت کامل از هرگونه سوءظن و تردید و در عین حال فشار مالی و الزامات قانونی جهت پاسخگویی هستند.
مشهورترین این بنیادها: بنیاد فورد، بنیاد راکفلر و بنیاد کارنگی هستند که هر یک صدها بنیاد و مؤسسه و تشکیلات مشابه داشته و هر کدام بر بخشی از بدنه اجرایی یا نظام سیاسی آمریکا و مراکز حساس این کشور احاطه دارند.
از سال 1945 تا زمان حاضر، هیچ شخصیت آمریکایی که مشاغل و پست‎های مهم سیاسی را عهده‎دار شده، وجود ندارد که مدتی در این بنیادها کار نکرده و از آن‎ها حقوق دریافت نکرده باشد. در واقع، این بنیادها به منزله اتاق رخت‎کنی برای ورود به مقامات عالی هستند.
آیزنهاور رییس‎جمهوری اسبق ایالات متحده، مدت‎ها عضو هیئت‎مدیره بنیادهای فورد و کارنگی بود.
دین راسک و جان فاستردالس از وزرای خارجه اسبق آمریکا هر کدام مدت‎ها ریاست بنیادهای کارنگی و راکفلر را برعهده داشتند.
‌رابرت مک نامارا، رالف بانچ، سایروس ونس و هنری کسینجر نیز هر کدام سالیان طولانی در هیئت مدیره و دیگر بخش‎های بنیادهای فورد و راکفلر و کارنگی حضور داشتند.
بنیاد کارنگی که فعالیتش را درباره مطالعات روابط بین‌المللی و مسائل صلح و امنیت جلوه‌گر ساخته و انتشارات و رسالات متعددی را در این‌باره توسط محققان همکارش تهیه کرده و به افکارعمومی ارایه می‌دهد، از بنیادهای حساسی است که با پنتاگون و سیا ارتباط مستقیم دارد. در واقع هدف اصلی این بنیاد ارتباط با جریان‎های سیاسی و دست‌اندرکاران و زمامداران جوامع مختلف، به‎خصوص رژیم‌های سیاسی است که با ایالات متحده تضاد منافع دارند.
برای نمونه در سال 1947، این بنیاد با اعطای مبلغ 750 هزار دلار به رییس دانشگاه هاروارد، مرکزی را برای تحقیق و پژوهش مسائل شوروی سابق تحت عنوان مرکز مطالعات روسیه تأسیس می‌کند. در سال 1953، بنیاد فورد نیز به سهم خود کمک‌های شایانی می‌کند و بودجه مؤسسه را افزایش می‌دهد. در سال 1959 مرکز نامبرده اجرای طرح پژوهشی بسیار وسیعی را درباره سیستم اجتماعی اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز می‌کند که اطلاعات جمع‌آوری شده فوق با ارقام بالا به مؤسسه تحقیقات منابع انسانی نیروی هوایی آمریکا فروخته می‌شود و در اختیار پنتاگون و سازمان سیا قرار می‌گیرد.
در این‎جاست که موارد بسیار زیادی از همکاری‌های آن‎ها در پشت‌پرده را می‌توان ذکر کرد. به‎عنوان مثال، شورای روابط خارجی آمریکا برای تأمین منابع مالی خود، مانند دیگر مؤسسات از اعضاء و خیرین استفاده می‌کند ولی بار اصلی هزینه‌ها بر دوش دو موقوفه اصلی یعنی راکفلر و کارنگی است.
بنیاد کارنگی تحت عنوان وظایف خود در "آموزش بزرگسالان "، صدها هزار دلار طی سال‌های متمادی به این شورا کمک کرده است.
در یکی از پروژه‌های به اصطلاح "آموزشی " که توسط بنیاد، طرح‌ریزی و توسط شورا اجرا شده بود، گروه‌های تحقیقاتی‌ محلی و کمیته‌های روابط خارجی در شهر‌های متعددی در سراسر آمریکا در سال 1938بنیان‌گذاری شد. در حقیقت این تشکیلات، مسئولیت توجیه عموم مردم درباره سیاست‌های آمریکا را داشتند.
آخرین نمونه از ارتباطات دو سویه، حضور مسئولین شورای روابط خارجی در هیئت امنای سازمان‌های تأثیر‌گذار همچون بنیاد راکفلر و کارنگی است. در مجموع، 11نفر(20 درصد) از 55 مسئول، از چنین شرایطی برخوردارند که اکثرا در سازمان‌های مختلف زیرمجموعه کارنگی هستند
- حواشی
فیلیپ وایس در نشریه "نیویورک آبزرور " نوشته‌است که آناتول لیون، عضو پیوسته ارشد کارنگی "مجبور به خروج از کارنگی شد، زیرا که آن‎ها نمی‌خواستند که حرف‌هایی را که درباره اسراییل می‌زند، بشنوند. " لیون نسبت به برخی از مسائل در روابط آمریکا با رژیم صهیونیست، انتفاد داشت. در حقیقت لیون به‎طور شفاف بیان کرده بود که برخی تصمیمات آمریکا که باب میل رژیم اشغالگر اتخاذ می‌شود، مخالف "اعلامیه استقلال آمریکا "ست.
لیون می‌گوید: "من به همراه دوستانم تصمیم گرفتیم که نقش فعالی بازی کرده و در راستای چیزی که به نظرمان روشنفکران عمومی-سیاست‌سازی به جامعه خود بدهکار هستند، عمل کنیم... ما باید هر چیز را داریم برای نظراتی که به آن اعتقاد داریم، ایثار کنیم. حال دیگر زمان تنها حرف زدن گذشته‌ است، ما باید با روش سیاسی عمل کنیم. "
اعتراضات هانس
ادعای "مجمع بین‌الملل حقوق کارگران " که کارخانه نساجی TOS در جمهوری دومینیکن که زیرمجموعه شرکت "هانس‌برندز " است، به‎طور جدی حقوق کارگران را پایمال می‌کند، جسیکاتی ماتیوس، رییس کنونی بنیاد را وارد حواشی زیادی کرد. ماتیوس یکی از اعضای هیئت‎مدیره هانس‌برندز است.
14 مارس 2008، دانشجویان و فعالین کارگری، در مقابل دفتر مرکزی بنیاد کارنگی در واشنگتن راهپیمایی کردند که به ماتیوس "فشار بیاورند " تا "با استفاده از قدرتش به عنوان عضوی از هیئت مدیره، شرایط مشقت‌آمیز کارگران " در کارخانه را به پایان برساند.
یکی از کارگران، پوستری با شعار "مرد ریاکار حقوق بشر سال " در دستان خود داشت. طبق گفته معترضین، ماتیوس ملاقات با کارگران را نپذیرفت.
منبع: پنجره 58



لیست کل یادداشت های این وبلاگ