سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آمیزگارى با مردمان ایمنى است از گزند آنان . [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 89 شهریور 29 , ساعت 1:31 عصر

پرسش از شما :

آیاآقای حلبی منحرف بود ؟

پاسخ از ما :

پاسخ:
شیخ محمود ذاکر زاده تولایی، مشهور به شیخ محمود حلبی که انجمن حجتیه را سال‏ها پیش از انقلاب اسلامى (سال 1335هجری شمسی) در خراسان جهت مبارزه با بهائیت پایه‏گذارى کرد و سپس در سراسر کشور گسترش یافت.

پایه فکری اعضاء انجمن حجتیه بر اساس دو اصل زیر پی ریزی شده بود :
1- مخالف با هرگونه قیامى در عصر غیبت ودعوت به سکوت و صبر در برابر ظلمها و معصیتها برای ایجاد زمینه قیام مهدوی با استناد به مجموعه ای از روایات که شرط ظهور را گسترده شدن ظلم و فساد در جهان می داند .(در باب نقد این دیدگاه‏ها نگاه: چشم به راه مهدى، جمعى از نویسندگان، دفتر تبلیغات اسلامى قم، چاپ اول 1375، صص 154- 109)
2- تفسیر نادرست از امامت و رهبرى و تصور این که تشکیل حکومت در زمان غیبت دخالت در قلمرو کار امام معصوم است.
بر اساس همین دیدگاه از هر حرکت اصلاحی و انقلابی پرهیز و با آن به مخالفت پرداخته و اعتقاد داشتند برای فراهم شدن زمینه ظهور حضرت مهدی باید در گسترش ظلم و فساد – لااقل با سکوت و جلوگیری نکردن از آن – کوشید .
گرچه در آغاز برخى از علماء آن انجمن را تأیید نمودند ولى از آنجا که روند آن را پشت کردن به حرکت‏هاى انقلابى و گسترش ظلم در جامعه یافتند، گروهى از آنان به مخالفت برخاسته و تأییدات خود را ملغى کردند.
پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز انجمن حجتیه در جریان مخالف امام و انقلاب حرکت کرد، ازاین‏رو بسیارى از اعضاء از آن خارج شدند.
از جمله مواردی که به صراحت در مقابل فرمایش بنیان گذار انقلاب ایستادگی کردند، برپایی جشن‏های نیمه شعبان در سال 1357 بود! این در صورتی بود که امام خمینی‏رحمه الله در سوگ شهدای نهضت اسلامی، مردم را به عزای عمومی و عدم برگزاری جشن دعوت کرده بود.
در 26 تیرماه 1362 امام خمینی‏رحمه الله در پی سخنانی مهم، کسانی را که معتقد بودند باید معصیت زیاد شود تا امام زمان ظهورعلیه السلام کند، به شدت مورد مذمت قرار داد.
در نهایت و پس از موضع‏گیرى‏هاى حضرت امام نسبت به نظرات این انجمن، رسماً این انجمن‏طبق بیانیه‏ای انحلال خود را اعلام کرد.(مجله پگاه ،شماره72، سال 81)

برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه شود:
- جریان شناسی انجمن حجتیه، سیدضاءالدین علیانسب، سلمان علوی نیک، قم: زلال کوثر، 1385
- از مدرسه معارف تا انجمن حجتیه و مکتب تفکیک، محمدرضا ارشادی نیا، قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه، 1386
- لایه های پنهان انجمن حجتیه، فتاح غلامی، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی
- بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه، مرتضی فیروزآبادی، سایت باشگاه اندیشه، 30/1/1384



لیست کل یادداشت های این وبلاگ