سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن کس که بی دانش دست به کاری زند بیش از آنکه اصلاح کند تباه می سازد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 89 خرداد 22 , ساعت 11:18 عصر
دقیقه شمار حماسه جمهوریت

شبکه ایران: انتخابات ریاست جمهوری دهم که در روز 22 خرداد 1389 و با حضور قریب به 40 میلیونی ملت ایران برگزار شد، دنیا را حیرت زده کرد و کشورهای غربی مدعی دموکراسی را انگشت به دهان گذاشت. در ادامه دقایق حساس این روز را که به روز "جمهوریت" مشهور شده است، مرور می کنیم:

8:00 آغاز رأی گیری در بیش از 40 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور

8:03 خبرگزاری ایسنا گزارش داد: در پی شایعات مطرح شده درباره پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، یک مقام آگاه در دفتر مقام معظم رهبری ضمن تکذیب این شایعه اعلام کرد هیچگونه پاسخ شفاهی یا کتبی به این نامه از سوی معظم له داده نشده است.

8:13 رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم رأی خود را به به صندوق مستقر در حسینیه امام خمینی(ره) انداختند.  حضرت آیت الله خامنه ای پس از انداختن رأی‌شان به صندوق ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در روزهای اخیر در صحنه انتخابات افزودند: مردم با رشد، کمال و بلوغ عقلانی خود اجازه ندادند در این صحنه پرشور حادثه تلخی بوجود آید.  ایشان امنیت انتخابات را بسیار با اهمیت و نعمتی بزرگ دانستند و با یادآوری امنیت انتخاباتِ دوره‌های گذشته خاطرنشان کردند: این امنیت ناشی از تفضل الهی و درک و شعور مردم است و امیدوارم مردم مانند همیشه با آرامش، متانت، صبر، حلم، وقار و سکینه روحی خود، تلاش بدخواهان را برای ایجاد تشنج ناکام بگذارند چراکه این تشنج به ضرر کشور و آرای مردم است.  رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی شایعه سازی ها و نقل و قول از جانب ایشان در روزهای گذشته افزودند: مردم به این شایعات، و دیگر شایعات در خصوص بخشهای مختلف انتخابات، که ساخته انسانهای ناسالم است توجه نکنند.

9:00 اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت به همراه همسرش عفت مرعشی رأی‌شان را در حسینیه جماران به صندوق انداختند. هاشمی در پای صندوق رأی گفت: ارزش رأی خود را بدانید و آرایتان را بر خلاف عقایدتان به صندوق نریزید. عفت مرعشی نیز پس از خروج از حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: «شما شاهد هستید که من در رأی خود نام میرحسین موسوی را نوشتم و امیدوارم که تقلبی صورت نگیرد که اگر این اتفاق بیافتد من در پل صراط از آنها نخواهم گذشت.» امیدوارم احمدی‌نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند. همسر هاشمی رفسنجانی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در مناظره تلویزیونی با موسوی گفت: چرا اینگونه حرف‌های مزخرف می‌زنند و بچه‌های من را به دزدی متهم می‌کنند؟ عفت مرعشی در انتها گفت: اگر تقلب نشود، موسوی رئیس‌جمهور می‌شود، ولی خدا نکند تقلب کنند که اگر اینگونه شود، مردم به خیابان‌ها بریزند و اعتراض کنند!

10:00 سه تن از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمایندگان خود را جهت استقرار در هیأت مرکزی نظارت معرفی و اکنون نمایندگان آنها در این محل مستقر شدند.  محمود احمدی نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی سه تن از نامزدان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، علی اصغر زارعی، عباس آخوندی و ساداتیان را به عنوان نمایندگان خود جهت استقرار در هیأت مرکزی نظارت معرفی و آنها هم در این محل حاضر شده‌اند.

10:05 دکتر محمود احمدی‌نژاد در میان استقبال گسترده مردمی، با حضور در مسجد جامع افسریه رأی خود را به صندوق شماره 1926 انداخت.  رئیس جمهور با بیان این‌که من صمیمانه از ملت ایران تشکر می‌کنم، گفت: من از همه خوبی‌ها، بزرگواری‌ها، فداکاری‌ها و گذشت‌های ملت ایران تشکر می‌کنم و مطمئن هستم که حضور مردم ان‌شاءالله راه را برای کارهای بزرگتر، تصمیم‌های عظیم‌تر و حرکت به سمت آینده روشن هموار می‌کند و امیدوارم که به الطاف امام عصر(عج) که همچنان یار و مددکار ملت ایران بوده است، ملت ایران به سمت قله‌های نورانی پیشرفت و عظمت حرکت کند.  در هنگام رأی دادن رئیس‌جمهور و الهام، سخنگوی دولت و زریبافان نیز حضور داشتند.

10:45 میرحسین موسوی به همراه همسر خود، زهرا رهنورد با حضور در مسجد جامع ارشاد شهر ری آرای خود را برای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به صندوق انداخت.  این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از رأی دادن خود گفت: همه ما تا انتهای رأی گیری بیداریم. وی همچنین از برخی برخوردها اظهار گله کرد و افزود: smsها را تعطیل کرده‌اند؛ این خلاف قانون است.

11:00 مهدی کروبی رأیش را به صندوق شماره 66 نیاوران واقع در حسینیه حصار بوعلی انداخت و در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود: توصیه شما به هواداران کاندیداها بعد از مشخص شدن آرا چیست؟ گفت: باید از تخریب دیگران بپرهیزند و مردم هرچه بیشتر احساس کنند که خواست آن‌هاست که برآورده می‌شود. هواداران کاندیداها باید توجه داشته باشند از مواردی که ایجاد تردید می‌کنند مانند شایعاتی که فلانی سکته کرده یا انصراف داده یا رأی نداده است، بپرهیزند.  جمیله کدیور و غلامحسین کرباسچی ، مهدی کروبی را همراهی می کردند.

11:30 محمد خاتمی رأیش را به صندوق 160 جماران انداخت و با بیان این که موسوی برنده انتخابات است، به این کاندیدای ریاست جمهوری تبریک گفت.

12:00 محسن رضایی با حضور در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق 160 انداخت و با پیش بینی دو مرحله ای شدن انتخابات گفت: امید است همان طور که دور اول یعنی رقابت به خوبی پشت سر گذاشته شد در دور دوم که دوره دوستی و همکاری است نیز تصویر خوبی در برابر همگان قرار گیرد.

13:00 ازدحام در برخی حوزه های رأی گیری در تهران مانند مسجد نارمک سبب شد تا صندوق های سیار در این حوزه ها مستقر شود.

13:10 ابوالفضل فاتح مسئول کمیته رسانه ستاد موسوی به سایت قلم گفت: پیروزی مهندس در مرحله اول قطعی است و همه باید سجده شکر به جا بیاورند.

14:00 کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور در یک نشست خبری با تأکید بر اینکه اخبار صحیح برای همه از ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود در ادامه، گفت: برخی که می‌گویند نماینده  کاندیدایی را از شعبه بیرون کرده‌اند علتش را هم بنویسند تا ما بتوانیم پاسخ دهیم. ضمن اینکه اگر علت، ایجاد اخلال و دخالت در امور اجرایی آن مجموعه باشد و کسی داد و بیداد و شلوغ‌بازی نشان داده این طبیعی است.  وی با بیان اینکه برخی ستادها در این راستا سر و صدایی نمی‌کنند اما برخی خیلی سر و صدا می‌کنند، خیلی از سایت‌ها نیز از طرف ستادها سر و صدا می‌کنند گفت: در تهران از سه هزار و 153 درخواست صدور کارت برای نمایندگان ستاد آقای موسوی دو هزار و 918 نفر کارت صادر شده است. همچنین دو هزار و 720 کارت از سه هزار و 331 درخواست برای نمایندگان آقای احمدی‌نژاد و 348 کارت از 356 درخواست برای ستاد آقای رضایی و 722 کارت از حدود هزار درخواست برای ستاد آقای کروبی صادر شده است؛ بنابراین می‌توان مشاهده کرد که برای همه ستادها یک تعداد کارت صادر و تعدادی هم کارت صادر نشده است.  خبرنگار دیگری پرسید در برخی سایت قلم اطلاعیه‌ای آمده مبنی بر اینکه در پادگان‌ها و بیمارستان‌ها صندوق‌های رأی می‌توانند بدون شناسنامه و کارت ملی رأی‌گیری کنند آیا این تأیید می‌شود؟ دانشجو در این باره گفت: من با سایت قلم کاری ندارم اما ما در مورد پادگان‌ها و بیمارستان‌ها اعلام کردیم و اطلاعیه هم دادیم که بدون شناسنامه به هیچ عنوان از کسی رأی اخذ نمی‌شود و اصلاً شایعه درست کردن مطلوب نیست.

16:30  عباس  آخوندی نماینده میرحسین موسوی مستقر در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که میزان مشارکت تاکنون بسیار بالا بوده است در پاسخ به این سؤال که عملکرد شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: اکنون خیلی زود است که اظهارنظر کنیم باید کمی صبر کرد ما در اینجا فقط با چگونگی جمع آوری آرا و کنترل مضاعف شورا بر سیستم تجمیع آرای وزارت کشور آشنا شدیم اما نظارت، بحث دیگری است.  وی در پاسخ به این سؤال که آیا از وضعیت نامزد مورد نظرتان خبری دارید؟ گفت: خیر، ما که بر سر صندوق‌ها نیستیم.

18:30 صادق خرازی ، از نزدیکان محمد خاتمی در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل اظهار داشت: هنوز ستادها باز هستند و با وضعیت موجود میرحسین موسوی پیروز خواهد شد. یکی از اطرافیان میر حسین موسوی ظهر امروز اعلام کرده است که میرحسین موسوی در مسیر پیروزی قرار گرفته است. طبق نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته میرحسین موسوی در دوره اول پیروز است و او تقریباً 58 تا 60 درصد آرا را کسب خواهد کرد.

18:45 یک مرکز تدارک آشوب‌های خیابانی در محله قیطریه تهران شناسایی و پلمب شد. از دختران و پسران حامی موسوی در این ساختمان در حال تهیه بروشور، تراکت و شب‌نامه‌هایی به منظور تشویق مردم به آشوب‌های خیابانی بودند.

18:55 با پایان زمان رسمی رأی گیری، فرصت رأی دادن یک ساعت تمدید شد.

19:00 عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری با بیان این‌که میزان مشارکت افزایش قابل توجهی داشته است،اظهار کرد: در تهران تاکنون افزایش 50 درصدی را در میزان مشارکت نسبت به دوره  قبل داشته‌ایم. در رابطه با شهرستان‌ها و استان‌ها نیز افزایش 20 درصدی داریم و در مجموع می‌توان گفت که شاهد میزان مشارکت 70 درصدی مردم خواهیم بود. کدخدایی با اشاره به اینکه با توجه به نظارت‌های صورت‌گرفته دریافت ما حاکی از کاهش چشمگیر تخلفات بوده است، افزود: تخلفات از جهت نوع نیز در رده  پائین قرار دارد و از جمله الصاق بنر نامزدها در نزدیکی شعب اخذ رأی، تبلیغات برخی افراد در کنار رأی دادن را شامل می‌شود که جزئی بوده است البته گزارشاتی به ما رسیده که ما پس از بررسی متوجه شدیم که مستند نیست. سخنگوی شورای نگهبان در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله در ساعات اولیه فردا آماری از سوی وزارت کشور اعلام شود. قطعاً آمار تدریجی و در چند مرحله خواهد بود که البته این امر منوط به تصمیم وزارت کشور است و ما دخالتی در اعلام نتایج نخواهیم داشت.

19:05 فرشاد مؤمنی سرتیم اقتصادی میرحسین موسوی به سایت قلم گفت: موسوی رکورد 30 میلیون رأی را می‌شکند. سایت قلم درصد آرای موسوی را 60 درصد و سایت کلمه 69 درصد عنوان کردند.

19:23 نمایندگان محسن رضایی ، میر حسین موسوی ، مهدی کروبی در نامه ای خطاب به رئیس ستاد انتخابات کشور خواستار آن شدند که پس از ساعت 22 و با توجه به بررسی های دقیق در صورت استقبال گسترده مردم باز هم رأی گیری ادامه پیدا کند.

20:00 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای زمان شرکت در انتخابات را تا ساعت 21 تمدید کرد.

21:15 محسن مهرعلیزاده که به همراه نمایندگان میرحسین موسوی به ستاد انتخابات کشور آمده بود، گفت: در بسیاری از شعب اخذ رأی که در آن در ساعاتی کمبود تعرفه وجود داشته است خواهش کردیم که حداقل تا ساعت 12 انتخابات را تمدید کنند.  وی افزود: مردم با اشتیاق بر سر صندوق‌های رأی آمده‌اند و ایجاد اغتشاش تنها دشمنان را شاد می‌کند و حیف است که این میزان حضور حداکثری مردم زیر سؤال برود.

21:22 سید صادق محصولی وزیر کشور در ارتباط مستقیم با بخش خبری 21 سیما گفت: هیچ کس نمانده که به خاطر نبود تعرفه رأی ندهد. وی افزود:  پس از اتمام شمارش آرا در شعب با تهیه صورت جلسه، نتایج به مراکز شهرستان‌ها و سپس به ستاد انتخابات کشور انتقال می‌یابد و طبعاً ستاد انتخابات کشور نیز از اولین ساعاتی که اخبار نتایج، قابل ارائه باشد آن را ارائه می‌کند. وزیر کشور همچنین در خصوص زمان مهلت اخذ رأی گیری گفت: به استانداران سراسر کشور اعلام شده است تا بر اساس میزان حضور مردم در پای صندوق های رأی آرای مردم را اخذ نمایند.

21:50 علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی ، در نشستی خبری در محل ستاد این کاندیدا گفت: میزان آرای موسوی به گونه‌ای است که با رأی دیگر رقبای او قابل قیاس نیست . محتشمی پور همچنین از طولانی شدن روند اخذ رأی از مردم به واسطه بکارگیری سیستم آزمایشی رایانه ای در این خصوص انتقاد کرد و یادآور شد: در حالی که مردم ساعتها در آفتاب باید برای اعلام رأی خود در آفتاب بایستند وزارت کشور در حرکتی غیرقانونی سیستمی را که مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار نگرفته را در این فرصت آزمایش می کند.  رئیس کمیته صیانت از آرا همچنین در خصوص جایگاه قانونی این کمیته تصریح کرد: این کمیته را خدا، امام خمینی و مردم ایران به رسمیت شناخته اند و هیچ منع قانونی برای آن وجود ندارد و کسانی که با این کمیته مخالفت می کنند در واقع مخالف امام و رأی مردم هستند.

22:00 وزارت کشور پایان ساعات رأی گیری را اعلام کرد. در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور آمده بود: پس از اتمام زمان اخذ رأی یعنی ساعت 22 و با اطمینان از این‌که همه رأی دهندگان در داخل شعبه اخذ رأی، رأی خود را به صندوق ریخته‌اند، درب ورودی شعبه را پس از ورود تمام افرادی که در خارج از شعبه اخذ رأی حضور دارند، بسته و پس از اخذ رأی از آن‌ها نسبت به قرائت و شمارش آرا و تکمیل صورت جلسه‌ فرم شماره 22 اقدام نمایند.

23:11  میرحسین موسوی با حضور در ساختمانی در خیابان جردن در حالی که از سوی ابوالفضل فاتح و علی ربیعی مشایعات می شد، گفت: برنده اصلی انتخابات با آرای بالا اینجانب هستم. مردم به بنده رأی دادند و ما بر اساس نتایجی که از استانها و روستاها داشتیم این نتیجه را قطعی می دانیم. وی افزود: ما در سطح کشور با اخراج وسیع ناظران خود مواجه بودیم همچنین با نداشتن تعرفه ها در شعب اخذ رأی با وجود چاپ تعرفه های زیاد از جمله تبریز، اصفهان و شیراز و اینکه برخی ها علاقه داشتند و اصرار داشتند که از مردم رأی گیری نشود. موسوی همچنین گفت: در دفعات قبل وزارت کشور ساعتها انتخابات را تمدید می کرد و ما شاهد بودیم علی‌رغم اینکه صدا و سیما مرتب دم از حماسه می زد ، ولی آنچه که انجام شد در جهت دلسرد کردن مردم و بی‌اعتنایی به اقبال گسترده مردم بود.

00:06 رئیس ستاد انتخابات کشور نتایج آرای 8 هزار و 881 صندوق معادل 42/19 درصد کل صندوقها را اعلام کرد. وی گفت: این آمار تا ساعت 11:45 دقیقه شب شمارش شده است. رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: تعداد کل آرای مأخوذه 5 میلیون و 15 هزار و 188 رأی است که به تفکیک 3 میلیون و 462 هزار و 548 رأی یعنی معادل 04/69 درصد متعلق به محمود احمدی نژاد، 81 هزار و 509 رأی یعنی معادل 62/1 درصد متعلق به محسن رضایی میرقائد، 45 هزار و 453 رای معادل 9/0 درصد متعلق به مهدی کروبی و یک میلیون و 425 هزار و 678 رأی یعنی معادل 42/28 درصد متعلق به میر حسین موسوی خامنه است.
 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ