سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین دانش لا اله إلاّ اللّه است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
شنبه 89 خرداد 8 , ساعت 10:56 عصر

 اپوزیسیون در جست‌وجوی خانه جدید

سینا تکاور

دلیل انتخاب مالزی برای ایجاد مقر فتنه‌گران چیست؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در حضور بسیار زیاد ایرانیان در این کشور و همچنین امکان تردد بدون روادید یافت.

مهاجرت‌های پی‌در‌پی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و آقازاده‌هایشان به خارج کشور،‌ حکایت تلاش آنها برای ایجاد پایگاهی جدید در خارج از ایران برای استقرار فتنه‌گران سبز است.موضوعی که تجربه آن در تشکیل پایگاه اشرف در خاک عراق توسط منافقین برای مردم ایران بسیار ملموس است.

با فروریختن پایگاه‌های اجتماعی فتنه‌گران در نزد مردم و همچنین ادامه دادن خطی از سوی آنها که منجر به ممنوعیت فعالیت آنها به دلیل مسائل امنیتی در کشور شد، برخی از رهبران این جریان به این نتیجه رسیدند که با راه‌اندازی مقری مستقل در یکی از کشورهای خارجی و جمع‌کردن شاخه‌های مختلف اپوزیسیون که در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند، ‌نسبت به تقویت نیروهای خود برای داشتن یک شبکه اعتراضی قدرتمند اقدام کنند.

از این‌رو با خروج برخی از نیروها نزدیک به این جریان از ایران و همچنین انتقال برخی دیگر از آقازاده‌ها از کشورهای دیگر جهان، بناست که مقر این جریان در کشور مالزی تأسیس و به عنوان مرکز فرماندهی جریان فتنه از آن استفاده شود.

اما سؤال این است که دلیل انتخاب مالزی برای ایجاد مقر فتنه‌گران چیست؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در حضور بسیار زیاد ایرانیان در این کشور و همچنین امکان تردد بدون روادید یافت، چراکه هم رفت?و?آمد به آنجا آسان است و هم به دلیل حضور گسترده ایرانیان، تردد افراد شک‌برانگیز نخواهد بود.

 عملکرد مشابه منافقین

این تصمیم جریان فتنه برای راه‌اندازی یک پایگاه مستقل در خارج از کشور شباهت بسیار زیادی به حرکت منافقین در سال 60 دارد، چراکه منافقین نیز در دهه 60 هجری شمسی با انتقال تدریجی مرکزیت خود از اروپا به عراق، به بخشی از ارتش و پلیس خفیه صدام‌ تبدیل شدند. پس از این منافقین با سه کارکرد به عنوان هسته‌های جاسوسی، عوامل شکنجه و بازجویی از اسرای ایرانی و نیز بازوی سرکوب خونین کردها و شیعیان عراق در سال‌های ابتدای دهه 1370هجری شمسی نقشی اساسی ایفا کردند و در 8سال جنگ علیه ایران آنها انواع نقش‌های تروریستی و جنگ افروزانه را علیه مردم ایران ایفا کردند.بنابراین می توان پیش بینی کرد که با حضور اپوزیسیون‌های مخالف نظام این پایگاه به کمپ اشرف شماره دو تبدیل شود و اجازه ندهد که جای خالی کمپ اشرف یک که چندی پیش تعطیل شد احساس شود!

رهبران پایگاهی

اما با تشکیل این پایگاه که تجربه تشکیل آن به لژ لندن باز می‌گردد و حضور افراد مختلف در آن شاهد شکل‌گیری حلقه‌های مختلف مدیریتی و مالی برای اداره آن خواهیم بود؛ حلقه‌هایی که اینگونه تقسیم بندی خواهند شد:

الف- چهره‌های تکنوکرات از حلقه مدیریتی:

این افراد که بنا به دلایل ظاهراً شخصی از جمله افشای روابط نامتعارف اجتماعی یا استراحت- به خارج از کشور سفر کرده‌اند ، مطالعات تحقیقی درباره برخی شیوه‌های مدیریتی و راهبری برخی از کانال‌های مخالف سیاست‌های رسمی کشور را پیگیری کرده و می‌کنند.«ع.م» یکی از اصلی‌ترین چهره‌های این حلقه طی سالیان گذشته سعی کرد ضمن مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌های بیگانه درخصوص مسائل داخلی کشور، سامان دادن چالش‌های نرم در برخی حوزه‌ها علیه جمهوری اسلامی را دنبال نماید.

ب-چهره‌های فکری ازحلقه «تئوریک»:

چهره هایی همچون «ع.س» شخصیت‌هایی از این حلقه‌اند که رفت و?آمدهای متعدد به خارج از کشور به‌ویژه انگلستان داشته و دارند و بی شک یکی از گزینه‌های حلقه فکری این پایگاه خواهند بود. وی گرچه تدریس در دانشگاه را مسأله اصلی خود عنوان کرده، ولی به موازات تکمیل سیر مطالعاتی خویش‌، ارتباط نظری ــ اندیشگی با پاره‌ای از نظریه‌پردازان انگلیسی وشرکت در برخی کارگاه‌های نظری را دنبال می‌کند.

ج- چهره‌های سیاسی از حلقه «واصل»:

افراد این حلقه که بعضی از آنها از سیاست‌پیشگان و فرزندان چهره‌های مشهور سیاسی می‌باشند ضمن اقامت در خارج از کشور، به سبب نوع فعالیت اقوامشان مراودات خاص سیاسی را نیز دنبال کرده و می‌کنند.«ف.ه» یکی از این چهره‌ها است که ارتباطات وی با برخی جریان‌های خاص بیگانه بارها با تذکرات نهادهای مربوطه روبه‌رو شده است.

 د- چهره‌های ژورنالیستی از حلقه «رسانه ای»:

اما این پایگاه بدون شک نیاز به رسانه برای پوشش اخبار و عملیات روانی نیز دارد.لذا بهترین گزینه برخی چهره‌های رسانه‌ای در انگلیس هستند که بعضاً به‌منظور ادامه تحصیل به این کشور سفر کرده و بازنگشته‌اند. مأموریت این افراد پیگیری طرح مطالعات در زمینه بهره گیری از تجارب کشورهای غربی در زمینه تشکیل شبکه‌های خصوصی،شکل دهی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی،نحوه گسترش و شبکه ساختن سایت‌ها و وبلاگ‌ها و...زمینه حضور مجدد برخی افراد همچون «ا.ف» در پایگاه است.

دراین میان حضور برخی افراد درشبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی که سابقه همکاری با مطبوعات زنجیره‌ای دوم خرداد را در کارنامه خود دارند ، فرصتی برای آنها فراهم آورده است که همچون ایام انتخابات، پروژه بهره‌گیری از «قدرت پشت گفتمان» یعنی رسانه را جدی‌تر از گذشته دنبال نمایند.

ح- چهره‌های تجاری مالی از حلقه «اسپانسرها»:

سفر بدون بازگشت یکی از هدایت‌کنندگان اصلی فتنه سال گذشته به خارج از کشور نیز می تواند تکمیل‌کننده رهبران این پایگاه در زمینه حمایت‌های مالی باشد.وی که در انتخابات ریاست جمهوری حمایت مالی و مدیریت تیم اسپانسرهای انتخاباتی یکی از کاندیداهای دوم?خرداد را برعهده داشت دارای ارتباطات خاص با برخی سیستم‌های ویژه کشورهای بیگانه بوده است.همچنین گفته می‌شود هدف اصلی سفر وی به لندن شکل‌دهی رسمی به این پایگاه است.

برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که شکل‌گیری پایگاه?اشرف2 در مالزی نشان دهنده گسسته شدن آخرین حلقه‌های وصل بخشی از جریان دوم خرداد با نظام بوده و ارتباط‌گیری با برخی کشورهای غربی برای تغییراتی که از آن به «تغییرات بنیادی برای دموکراسی» تعبیر می‌کنند، هدف عمده این پایگاه و عناصر وابسته به آن خواهد بود.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ