سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ـ در سفارش به هشام : مبادا که حکمت را فرو افکنی و آن را نزد نادانان بنهی . [امام کاظم علیه السلام]
 
دوشنبه 96 مهر 3 , ساعت 9:8 عصر
بررسی سند 2030 = بخش دوم 
دست کمپانی‌های بین المللی در مهاجرت زنان ایرانی
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در بخشی از سند 2030 آمده است که امن سازی فضای کار به ویژه برای زنان مهاجر، زنان را از کشورهای آسیایی و اسلامی می‌پذیرید. حالا برای چه کاری؟ آیا به این‌ها شغل شرافتمندانه می‌دهند؟

 

اشاره: حجت الاسلام لیالی استاد حوزه و دانشگاه که از کارشناسان حوزه جامعه و فرهنگ است، به بررسی ابعاد سند 2030 پرداخته و آسیب‌ها، اشتباهات و قوت‌ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

مسئله بررسی اسناد بین المللی و توجه به خدمت یا خیانت فرهنگی از این منظر حائز اهمیت است که تجربه‌ای برای تاریخ انقلاب می‌‌شود. حجت الاسلام لیالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا مباحث یاد شده را تبیین کرده است که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود. متن زیر بخش دوم از مصاحبه است که خدمت خوانندگان محترم تقدیم می‌گردد.

http://www.rasanews.ir/detail/News/523135/2066

رساـ در بعضی اسناد بین‌المللی می‌گویند کارگر جنسی و فاحشگی انواع و اقسام دارد، این مطلب به چه معناست؟

در بخشی از سند آمده است که امن سازی فضای کار به ویژه برای زنان مهاجر، زنان را از کشورهای آسیایی و اسلامی می‌پذیرید، حالا برای چه کاری؟ آیا به این‌ها شغل شرافتمندانه می‌دهند؟

این دست مهاجرین دو بخش بیشتر نیستند، فرار مغزها است که در مراکز علمی، تخصصی، پزشکی و ... مشغول می‌شوند که زیاد هم هستند یا بخش دوم زنان مهاجری که متاسفانه کارگران جنسی هستند، کارت برای این‌ها صادر می‌کنند برای فعالیت در برخی از مراکز شبانه و از اینها مالیات می‌گیرید.

مالیات بیشتر، کار بیشتر، در کجا؟ در مراکزی که برای عیش و نوش است، در کاباره‌ها، کارهای خدماتی پایین، به عنوان کارگری که وظیفه‌اش نظافت هتل و برخی مراکز دیگر است.

مسئله زنان مهاجر، شغل و گرداب فساد

آیا شخصیت و شأن زنان مهاجر حفظ شد تا در کشورهای غربی با افزایش ظرفیت موسسات مالی داخلی بتوانند راحت تر سفر کنند. مشکلی که امروز متاسفانه در کشور ما هست، موسسات مالی و اعتباری متعلق به نهادها، سازمان‌ها و کارتل‌های صنعتی است.

موسسات مالی یعنی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی بزرگ که بر اساس پول، تجارت، سرمایه فعالیت می‌کنند، افزایش موسسات مالی برای چیه؟ برای ثروت بیشتر، معامله بیشتر، تجارت بیشتر و موسسات مالی و اعتباری عموما بر مبنای اقتصاد لیبرالی فعالیت می‌کنند.

تضمین حضور پر رنگ‌تر کشورهای در حال توسعه در موسسات مالی، اقتصادی و بین‌المللی منوط به عضویت و پذیرش شرایط موسساتی مثل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.

یعنی شما باید زیر مجموعه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شوید تا از این به بعد بتوانید حضور پر رنگ‌تر و موثرتری در موسسات مالی و اقتصادی داشته باشید.

گردشگری راه حل یا معضل برای کشورهای توسعه یافته

هدف یازدهم تبدیل شهرها و سکونت‌گاه‌های انسانی به مکانی همه شمول، مقاوم و پایدار است که بحث گردشگری مطرح می‌شود. موارد و بندهایی دارد که در بحث حفظ میراث فرهنگی و بافت‌های مقاوم بیان می‌شود.

در بحث گردشگری سوالی را مطرح می‌کنیم، جایگاه مالکیت خصوصی، حریم خصوصی، حریم امن و اختصاصی کجاست؟ شما تعهد می‌دهید به اینکه شهرها و سکونت‌گاه‌های انسانی به مکان‌های همه شمول تبدیل شود و همه بتوانند به هر جایی برای گردشگران بروند؟

رساـ ما یک مشکل اساسی در یزد داریم، مساجد یزد از حیث معماری از مساجد اصفهان دویست الی سیصد سال جلوترند و در اصفهان همین مشکل وجود دارد. یزدی‌ها حواسشان جمع است و به این چیزها خیلی گیر می‌دهند، بنابراین امام جمعه‌ها و روحانیت شهر هم بیشتر متحد هستند.

بعضی از این توریست‌ها به حالت نیمه مست وارد مساجد می‌شوند تا به اسم میراث باستانی گردش کنند. چون یکی از قواعد یونسکو این است که مسجدهای مهم اصفهان، یزد و ... را عضو کند و همین مسئله تبدیل به یک فاجعه شده است که می‌خواهند قداست زدایی کنند.

سوال دارم، از این به بعد کشور عربستان سعودی باید گزارش بدهد و بر اساس تبدیل شهرها و سکونت‌های انسانی به مکان‌های همه شمول مسجد الحرام، کعبه آیا مکان مقدس شهر هست؟

چرا شما اجازه نمی‌دهید که مشرکان به مسجد الحرام نزدیک شوند؟ چرا مسلمانان اجازه نمی‌دهند مشرکان، کفار، بودایی‌ها و بسیاری از ادیان دیگر وارد مساجدشان بشوند؟ اصلا در نظام اسلامی مسلمان هم بعضی از وقت‌ها حق ورود به مسجد ندارد، مگر اینکه پاک باشد.

اگر مسلمانی غسلی بر او واجب باشد و پاک نباشد، حق ورود به مسجد ندارد مگر به ضرورتی که از یک در وارد شود و از در دیگری خارج شود.

اگر عده‌ای گردشگر در مساجد شما آمدند و خواستند قداست زدایی کنند، شما می‌خواهید چه کار کنید؟ در حریم مقدس امامزادگان، کعبه، در حوزه نبوی آیا می‌توانید همه جا را تبدیل به مکان‌هایی بکنید که به تعبیر این سند مکان‌های همه شمول باشد؟

هدف دوازدهم تضمین الگوی تولید و مصرف پایدار است که اجرای برنامه‌ ده ساله مرتبط با الگوی تولید و مصرف پایدار است، اولا و از این به بعد سندهای شما باید ده ساله باشد.

چرا برنامه‌های پنج ساله دارید؟ برنامه‌های پنج ساله شما با برنامه‌های ده ساله‌ای که سند 2030 پیشنهاد می‌دهد سازگاری ندارد و کدام مقدم است؟

طبیعتا از این به بعد بنا باشد که کشورها قانونی را تصویب کنند یا طرحی را براندازند، بایستی بررسی کنند تا با سند توسعه 2030 مغایرت نداشته باشد، در حالی که این همه اشکال جدی به سند وجود دارد.

حصار علمی برای کشورهای دیگر توسط آمریکا صورت گرفته است

در بخش دیگری از سند آمد است که توسعه علمی و فنی کشورهای در حال توسعه، منظور چیست؟ آیا کشورهای توسعه یافته همه علوم و فنون را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهند؟ خوش باوری است که کشورهای توسعه یافته این کار را انجام بدهند.

اجازه نخواهند داد که کشورهای در حال توسعه به یافته‌های آنها دل خوش کنند. آیا کشورهای توسعه یافته صنعت و تکنولوژی را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهند؟ قطعا این کار اتفاق نخواهد افتاد.

اگر کشورهای توسعه یافته صنعت و تکنولوژی را در اختیار کشورهای در حال رشد قرار بدهند، این ویژگی در کشورهای در حال توسعه و رشد باعث می‌شود تا از کشورهای دیگر نیز جلوتر بروند و دیگر زیر استعمار کشوهای توسعه یافته نیستند.

در بخش دیگری از سند آمده است که منطقی سازی یارانه‌های ناکارآمد سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز است. عموم سوخت‌های فسیلی برای کشورهای توسعه نیافته است و اینها بر روی تلی از گنج نشسته‌اند.

البته یا قدرت استحصال منابع را ندارند یا این که نفت‌شان را باید توتال و ... برایشان استخراج کند و بایستی اعتراف نمود، خوش باورانه است که توتال در فاز یازده پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند و صنعت و تکنولوژی به ما بدهد. توتال به دنبال سهم خود از این منابع است ‌‌‌‌و بنابراین محصولات خام را به شرکت‌های هفت برادران تحویل می‌دهید.

خام فروشی منابع فسیلی بزرگترین خیانتی است که امروز توسط بعضی آقایان در حال اتفاق است. ما فروش نفت خام را به هشت میلیون هم که برسانیم انتهایش قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ وابستگی ما به نفت بیشتر شود.

پس منطقی سازی یارانه‌های ناکارآمد سوخت‌های فسیلی چه ربطی به سند 2030 دارد، منابع فسیلی مال کشورهاست، منابع، معادن و ذخایر خودشان را استخراج می‌کنند، تولید و توزیع هم به اختیار خودشان است و شما چه کسی هستی که برای کشورهای دیگر قانون وضع می‌کنی.

جالب است که در این سند اشاره شده است، سوخت‌های فسیلی و مدیریت منابع بر سوخت‌های فسیلی برای هدف سیزدهم است که اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن، تقویت مقاومت در برابر بلایای طبیعی، آموزش و هشدار قرار می‌گیرد و یک بخش این جاست که تخصیص صد میلیارد دلار آمریکا برای تامین نیازهای کشور های در حال توسعه در جهت کاهش تغییر اقلیم است.

دم خروس این جا بیرون زد و در سند 2030 در هدف سیزدهم اقدام فوری در مبارزات و تغییر آب و هوا چرا صد میلیارد دلار آمریکا؟ حاکمیت دلار آمریکا تا کجاست؟ بر همه عرصه‌های کشورهای در حال توسعه چرا؟

چگونه می‌خواهید در بین کشورهای در حال توسعه که این سند را پذیرفتند، تقسیم و توزیع کنند؟ همه اینها وابسته کردن کشورهای در حال توسعه بر اساس سند 2030 و ارزش‌های آمریکایی و دلار آمریکایی است.

چرا آمریکا و کشورهای در حال توسعه یافته به بحث تغییر اقلیم و آب و هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای نپیوستند یا کاری انجام نمی‌دهند؟ چرا فقط کشورهای در حال توسعه باید بیایند و در جهت کاهش تغییر اقلیم‌ کار کنند؟

از جان صید ما چه می‌خواهند؟

هدف چهاردهم حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها، منابع دریایی است. جالب این جاست که قانونمند شدن صیادی جمعی و پایان دادن به صید بی رویه در کشورهای دیگر چه ربطی به شما دارد؟ صید بی رویه صیادان را جمع آوری کنیم تا در کنارش صیادی کشورهای توسعه یافته و صیادی صنعتی اتفاق بیفتد؟

حذف یارانه‌های تعیین شده برای برخی اشکال ماهی‌گیری مخرب، ما نمی‌فهمیم ماهی‌گیری مخرب چه ربطی دارد و جایش در سند 2030 چیست؟ صیادی جمعی و صید بی رویه چگونه؟ چه آیین نامه‌ای، چه سندی وجود دارد؟ چه قوانینی باید تعیین کنند؟ از این به بعد کشورهای توسعه یافته می‌گویند که میزان صید ایران چقدر باشد.

در چه فصل‌هایی صیادی انجام می‌پذیرد و چه میزان صید صورت بپذیرد، سند به اندازه‌ای گسترده است که حتی نسبت به صیادی و حفاظت از جنگل هم تصمیم گیری شده است.

هدف پانزدهم حفاظت از جنگل و اکو سیستم‌های زمینی است که مدیریت پایدار جنگل در بخشی از این سند آمده است، اشتراک گذاری منصفانه، مزایای ناشی از استفاده منابع ژنتیک در راستای توافقات بین‌المللی نیز آورده شده است.

منابع تراریخته عامل اصلی سرطان بایستی اضافه شود

منابع ژنتیک چیست؟ اشتراک گذاری منصفانه برای استفاده از منابع ژنتیک بر اساس توافقات بین المللی به چه معناست و این بین‌الملل چه کسانی هستند؟ سندهای دیگری نیز وجود دارد که سند 2030 بر اساس آن نوشته می‌شود و آیا این منابع ژنتیک همان تراریخته‌ها و ژن‌های بارور شده‌ در عرصه‌های مختلف است؟

استفاده از منابع ژنتیک به این معناست که آیا منابع ژنتیک همان منابع ژن‌های بارور شده است، همان تراریخته‌هایی است که کشورهای توسعه یافته انجام دادند و بلایی که بر سر صنعت کشاورزی در کشورهای در حال توسعه و بحران آب و خاک و از بین رفتن خاک در حال صورت پذیرفتن است یا بحث دیگری را بناست مطرح کنند.

هدف شانزدهم ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار است، ترویج جوامع صلح طلب دوباره مطرح می‌شود که صلح به چه معناست و صلح طلبی را چه ترجمه کرده‌اند؟ چرا صلح در مقابله با جنگ قرار می‌گیرد؟ همه کشورهای در حال توسعه جنگ طلبند و کشورهای توسعه یافته صلح طلب.

از این به بعد هیچ جنگی رخ ندهد و جهان همیشه در حال صلح باشد، این حرف بسیار بی ربط است و شما حق ندارید از خودتان دفاع کنید به بهانه صلح و منابع دفاعی خودتان را تعطیل کنید. در سند هست و کاهش همه اشکال خشونت باید صورت پذیرد؟

شما از این به بعد باید تمام منابع دینی‌تان را پالایش کنید تا خشونت را پاکسازی کنید، قصاص، اعدام جز خشونت به حساب می‌آورند. از طرفی ترویج فرهنگ دفاع و جهاد و شهادت را هم خشونت تلقی کرده‌اند. مهم‌تر از همه آمادگی دفاعی در مدارس خشونت است، بسیج دانش آموزی و بسیج دانشجویی خشونت است.

این سلسله مراتب را باید حذف کنیم، چرا؟ چون مخالف با صلح است، هر کاری که شما بخواهید انجام بدهید به اسم خشونت می‌تواند به شما گیر بدهد و همین کار را هم انجام می‌دهد. کم کم میلی متری منابع کتاب دفاعی و ... را از فرهنگ جهاد، شهید فهمیده‌های ما، سرداران ما حذف می‌کنند چون ترویج خشونت است.

جنگ هشت ساله شما ترویج خشونت است، برای چه هر ساله دفاع مقدس را گرامی می‌دارید، دنیای امروز برای صلح است و همه را دعوت به صلح و آشتی می‌کند، ترویج فرهنگ دفاع، جهاد و شهادت خشونت است.

چه معنایی دارد هر از گاهی می‌روید استخوان‌های پوسیده‌ سربازان دوره جنگتان را به جامعه می‌آورید و جامعه را ترویج خشونت و غم و اندوه می‌کنید، این مخالف با سند 2030 است.

دیگر حق ساخت موشک را نخواهیم داشت

بنابراین شما سندی را امضا می‌زنید که هویتتان را از بین خواهد برد و اگر در کشور‌های توسعه یافته هالیوود فیلم‌هایی می‌سازد که سربازان آمریکایی نماد مقاومت و نجات بخشی هستند، در کشورهای شما سربازانی که جانشان را فدا کردند و بعد از سی سال می‌آیند، نماد خشونت هستند.

متاسفانه برخی از ناشکران و نادانان کشور ما هم بازگشت پیکر شهدا را ترویج خشونت می‌دانند، امیرمومنان سلام الله علیه فرمود: اگر جهاد را فراموش کردید، دشمن بر شما غالب خواهد شد الله الله فی الجهاد. بیایید قرآن را ویراستاری کنید و از این به بعد قرآن می‌فرماید که وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم (سوره انفال آیه 60) را حذف نمایید.

ترجمه رباط الخیر چیست؟ موشک می‌شود، دیگر قرار نیست که اسب‌ها را نعل تازه ببندیم. آیات مقابله و قتال را حذف کنید، چرا؟ چون باید کاری کنیم که ترویج جوامع صلح طلب باشد و با اشکال خشونت مقابله کنیم.

تجارت پول، اسلحه، مواد مخدر، سکس، ده‌ها و صدها تجارت غیر قانونی در کجا صورت می‌پذیرد؟ باندهای گسترده گانگستری در آمریکا، پاریس، انگلستان، فرانسه و ... چه ربطی به کشورهای در حال توسعه دارد؟ اتفاقا سازمان‌های پیشرفته‌ای به صورت غیر قانونی وجود دارد که جرایم سازمان یافته را مدیریت می‌کند.

کشورهای در حال توسعه از این به بعد اسلحه تولید نکنند تا مقابله با اشکال خشونت باشد، اما آمریکا پیشرفته‌ترین کشور نظامی است و صنایع نظامی را باید تولید کند و بدبختی این است که به کشورهای درحال توسعه باید بفروشد تا به جان هم بیفتند و دیگر ایرانی، عراقی و ... به جان هم بیفتند.

باید عربستان و قطری به جان هم بیفتند، سوریه‌ای باشد تا کارخانه‌های اسلحه سازی کشورهای توسعه یافته بچرخد.

رساـ ده‌ها فیلم در سینمای هالیوود هست که به اسلحه‌های آمریکایی در کشورهای آفریقایی، آسیایی، هند و افغانستان پرداخته است. فیلم‌هایی که امروز ساخته شده است و حجم آن یکی و دوتا نیست، بلکه بسیار است، باید روشن شود که چه برنامه‌ای را دنبال می‌کنند و تلاش برای ساختار سازی در چه مسیری حرکت می‌کنند؟

سه کشور از جمله آمریکا و اسرائیل ذرات‌خانه‌های هسته‌ای دارند و با کلاهک‌‌های هسته‌ای و بمب‌های نیتروژنی و اتمی که هیچ جا هم اعلام نمی‌کنند، به هیچ معاهده‌ بین المللی هم پایبند نیستند و امضا نمی‌کنند.

معاهده گسترش سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای که بقیه کشور ها باید بدان بپیوندند، آمریکا عضو نیست در حالی که تجارت اسلحه در آمریکا بزرگترین صنعت و تجارت است. بزرگترین صنایع دولتی و خصوصی در تجارت اسلحه را است. /881/ت303/س

خبرنگار:علی اصغر سیاحت هویدا



لیست کل یادداشت های این وبلاگ