سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . از نادانی و بیهودگی و از گفتار و کردار بد به تو پناه می برم . [امام علی علیه السلام ـ در دعای یوم الهریر در پیکار صفّین ـ]
 
شنبه 96 شهریور 4 , ساعت 11:53 صبح

 

به همت مرکز تحقیقات علوم اسلامی مجلس خبرگان صورت گرفت؛
انتشار 25 عنوان کتاب مرتبط با موضوع فقه حکومتی و مأموریت‌های مجلس خبرگان رهبری
نماینده مرکز تحقیقات علوم اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان برگزاری همایش دوسالانه پژوهش برتر حکومت اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزشی گفتمان اندیشه سیاسی اسلام و انتشار بیش از 25 عنوان کتاب در موضوع حکومت دینی و مأموریت مجلس خبرگان رهبری را ازجمله فعالیت‌های این موسسه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، نماینده مرکز تحقیقات علوم اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان در نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی در هتل پردیسان با اشاره به اهمیت بحث فقه حکومتی اظهار کرد: فقه بایدها و نبایدهای تمام زوایا و جوانب فردی و اجتماعی زندگی بشر است که ما در فقه حکومتی به بایدها و نبایدهای مربوط به حکومت می‌پردازیم.

وی با انتقاد از کم‌توجهی و حتی بی‌توجهی به اولویت‌ها و ضرورت‌ها به‌خصوص در فقه حکومتی و فقه نظام افزود: در برخی از عرصه‌ها با مشکلات زیادی در فقه حکومتی مواجهیم همچون بحث ربا در نظام بانکی که همه بزرگان و فقها نسبت به آن تذکر داده‌اند ولی بانک‌ها همچنان کار خود را ادامه می‌دهند.

نماینده مرکز تحقیقات علوم اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نظریه‌پردازان فقه حکومتی امام راحل و مقام معظم رهبری هستند که می‌طلبید در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت می‌گرفت.

وی کم‌توجهی به مسائل مستحدثه به‌خصوص در مسائل حکومتی و نگاه و نگرش فردی به فقه و عدم نگاه جمعی و مشورتی به آن را از آسیب‌های فقه حکومتی برشمرد و گفت: فقدان نگاه سیستمی و کلان به فقه به‌ ویژه فقه الاجتماع و فقدان برنامه‌ریزی برای برطرف کردن نیازهای فقهی از دیگر آسیب‌های فقه حکومتی است.

حجت الاسلام لیالی بابیان اینکه مبتنی بودن بر فقه سنتی ولی پویا از ویژگی‌های فقه مطلوب است، ابراز کرد: توجه به آینده نظام سیاسی و ساختار سازی و نظام سازی، توجه به فقه ولایت‌فقیه و فقه نظام جمهوری اسلامی، توجه به اولویت‌ها و نیازها و پاسخگویی به مسائل مستحدثه از دیگر ویژگی‌های فقه مطلوب است.

وی تدوین دانشنامه با نگاه فقه نظام و حکومت در کنار شناسایی اساتید و مراکز فقه حکومتی را از راهکار رسیدن به فقه حکومتی دانست و ادامه داد: تحقیق و پژوهش در زمینه اندیشه سیاسی اسلام و حکومت اسلامی، انجام پژوهش‌ها و مطالعات تطبیقی در زمینه حکومت اسلامی، مشاوره و کارشناسی دینی در موضوع حکومت اسلامی، جذب، آموزش‌وپرورش محققان موردنیاز در زمینه اندیشه سیاسی اسلام و حکومت اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای معرفی اندیشه سیاسی اسلام و حکومت اسلامی و تبیین اندیشه سیاسی اسلام درباره حکومت اسلامی در داخل و خارج کشور ازجمله فعالیت‌های این موسسه است.

نماینده مرکز تحقیقات علوم اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان با اشاره به برنامه‌های اجراشده در این موسسه تصریح کرد: برگزاری همایش دوسالانه پژوهش برتر حکومت اسلامی، برگزاری دوره‌های آموزشی گفتمان اندیشه سیاسی اسلام، انتشار فصلنامه علمی پژوهشی حکومت اسلامی و انتشار بیش از 25 عنوان کتاب در موضوع حکومت دینی و مأموریت مجلس خبرگان رهبری ازجمله این فعالیت‌ها بوده است.

شایان ذکر است؛ وجود بیش از 20 عنوان طرح در دست اقدام در موضوعات حکومت دینی و مأموریت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری از دیگر اقدامات این موسسه است./864/پ202/ب1



لیست کل یادداشت های این وبلاگ