سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینْ مردانگی، نگهداشتِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 93 بهمن 18 , ساعت 10:8 عصر


حجت الاسلام لیالی:

رسانه‌ها و مطبوعات غربی مجبور به انتشار پیام رهبر معظم انقلاب شدند

دیپلماسی گفت‌وگوی ما باید برای ترویج این پیام در جهان راه بیفتد


مأوا: استاد حوزه  و دانشگاه ضمن بیان دیدگاه های خود درباره نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی تاکید کرد: جوانان امروز در اروپا و غرب می‌بینند که اخلاق، معنویت و انسانیت بشر در دام مبانی نظری فلسفه غرب قربانی شده‌اند.


به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (مأوا)،حجت الاسلام محمدعلی لیالی از اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص ابتکار حکیمانه رهبر معظم انقلاب در ارسال پیام به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و تأثیرات آن گفت: پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکایی از تحولات جدی و اساسی در فضای گفت‌وگو و محاوره در عرصه پیام رسانی و رسانه محسوب می‌شود.


وی افزود: بسیاری از شبکه‌های بیگانه، رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی این پیام را پیام غیرمنتظره نامیدند.


حجت الاسلام لیالی گفت: ارسال پیام توسط عالی‌ترین مقام دینی، مذهبی و سیاسی جهان اسلام و تشیع با حذف واسطه‌ها و سخن گفتن با عموم جوانان اروپایی و آمریکایی سابقه چندانی نداشته و ندارد و شاید از نخستین‌ها باشد.


وی افزود: توجه به شبکه‌های اطلاع رسانی، عنصر رسانه، پیام در رسانه و تبدیل فضای محور تروریسم و مبارزه با آن به محور گفت‌وگو، محاوره و درخواست حفظ حقیقت جویی جوان و جوانان از نکات قابل توجه در پیام رهبر معظم انقلاب بوده است.


استاد حوزه و دانشگاه گفت: نسبت به این پیام چند نکته وجود دارد، نخست زمان پیام است که در آن عبارت حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه آمده است، وقایع فرانسه توهین نشریه شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) و به تبع آن تحولاتی که در کشور فرانسه و دیگر کشورها اتفاق افتاد.


وی یادآور شد: تحولات جهانی در سال‌های اخیر و وقایع مشابه در اروپا، آمریکا و جهان اسلام اتفاق افتاد بیانگر نوعی رشد تروریست و افراط گرایی در بخشی از جهان اسلام و معرفی اسلام به عنوان مظهر و نماد ترور و اسلام افراطی داعش، القاعده و النصره به عنوان نمادی از اسلام پدیده‌ای است که در اروپا و غرب به طور جدی مطرح شد.


حجت الاسلام لیالی ادامه داد: نمایی که در تحولات اخیر نسبت به اسلام و مسلمانان در غرب و اروپا وجود داشت این بود که اسلام مظهری از نماد خشونت، ترور، ارهاب، ارعاب و توحش است و این تصویری است که از اسلام توسط دولت‌های غربی و رسانه‌های وجود دارد.


وی افزود: نکته دوم این که مخاطب این پیام دولت‌ها و عامه مردم نیستند( هرچند آنها نیز می توانند از آن استفاده کنند) بلکه عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی هستند. ویژگی‌هایی که در نسل جوان وجود دارد در متن پیام رهبر معظم انقلاب آمده است و ایشان می‌فرمایند «آینده ملت و سرزمین در دست شما است و حس حقیقت جویی در قلب شما جوانان وجود دارد.»


وی گفت: نکته سوم، هدف از این پیام بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب گفت‌وگوی مستقیم جهت دستیابی به حقیقت، واقعیت اسلام و برانگیختن حس حقیقت جویی نسل جوان و جوانانی است که متأسفانه تحت فضای شدید القائات رسانه‌های دولتی و امپراطوری رسانه در غرب وجود دارد.

نکته چهارم، در این پیام نحوه ورود و گفت‌وگوی رهبر معظم انقلاب با جوانان با سؤالات دهه گانه جدی شروع می‌شود که این پرسش‌ها از تحولات جهان امروز و به چالش کشیدن گزارش‌های دولت‌ها و رسانه‌های غربی از این تحولات است.


سؤالات بسیاری در غرب نسبت به اسلام و غرب وجود دارد که ضرورت پاسخ به این سؤالات سبب شد تا رهبر معظم انقلاب این پیام را برای جوانان آنجا صادر کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه  در خصوص چگونگی شناخت مستقیم و صحیح جوانان اروپایی با توجه به سیاه‌نمایی‌هایی رسانه‌های غربی و اینکه چگونه می توان این پیام پر محتوا را به گوش مخاطبان رساند افزود: فهم پیام رهبر معظم انقلاب منوط به فهم رابطه اسلام و غرب، اسلام و اروپا و اسلام و آمریکا در فضای تحولات کنونی است. در مغرب زمین اندیشه امنیت برای مردم اهمیت دارد و اساس غرب این است که نوعی آرامش و امنیت را برای مردمشان تأمین کنند، ایجاد آرامش و امنیت منوط به وجود دشمن خارجی است. در گذشته دشمن لیبرالیسم غرب سوسیالیسم و کمونیسم بود؛ بعد از فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم، مارکسیسم و کمونیسم، غرب به دنبال رقیبی بود که جامعه خود را از آن بتراسند.


وی تصریح کرد: دو گانه لیبرالیسم و مارکسیسم به دوگانه اسلام و لیبرالیسم، اسلام و سکولاریسم و اسلام و لیبرال دموکراسی غرب تبدیل شد، از این رو تبلیغات شدیدی در غرب علیه اسلام و مؤلفه‌های آن وجود دارد.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در کنار تبلیغات اسلام هراسی و توهین به مقدسات اسلامی، رشد روز افزون اسلام و مسلمانان و تفکر اسلامی در اروپا و آمریکا افزایش یافت ، به هر دلیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و موج بیداری اسلامی، رشد روز افزون گرایش جوانان به اسلام زیاد شدت گرفت.


وی افزود: غرب در مقابله با این رشد روز افزون گزارش‌های اشتباهی می‌دهد، دولت‌ها و رسانه‌های غربی گزارشات بدلی و دروغین نسبت به اسلام و مسلمانان ارائه می‌دهند که متأسفانه این گزارش‌ها در اروپا و آمریکا غالب است. افزون بر آن پیدایش اسلام افراطی، سلفی، تکفیری و وهابی که تولید محصول غرب بود به اسلام هراسی و دوگانگی افزود.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ترویج و گسترش اسلام سبب شد که غرب فکر جدی برای مقابله با رشد اسلام کند، واقعیت این است که اسلام پس از مسیحیت دومین اقلیت دینی قدرتمند با مبانی فکری و نظری در اروپا و آمریکا است.


حجت الاسلام لیالی گفت: غرب به دنبال دشمن تراشی و دشمن هراسی است و از این رو ایران هراسی و اسلام هراسی را ترویج می‌‌کنند. غرب در فضای اسلام هراسی و وحشت از مسلمانان سرمایه‌گذاری می‌کند و تبلیغ می‌کنند که مسلمانان محور جنگ و خشونت هستند.

وی افزود: اگر دولت‌های غربی با ابزار هنر، سینما و ماهواره‌ها به مقدسات مسلمانان اهانت می‌کنند و قرآن می‌سوزانند و پیامبر اکرم(ص) اهانت می‌کنند، ما باید چگونه این فضا را بشکنیم؟


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به نظر من پیام رهبر معظم انقلاب و مخاطبه مستقیم ایشان با جوانان بسیار زیاد توانست بر این فضا غلبه کند و فضای ترور، رعب و وحشت از مسلمانان را نزد انظار عمومی به ویژه جوانان اروپا و آمریکا بشکند. اما باید دقت کنیم فهم این پیام به فهم پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی رسانه‌ها و دولت‌های غربی علیه اسلام و مسلمانان بستگی دارد.


وی افزود: غرب می‌داند که نباید گزارش واقعی از اسلام اصیل و ناب به جوانان و مردم اروپا برسد، غرب می‌داند که برای مقابله با اسلام اصیل و ناب باید گزاره‌هایی از اسلام بدلی و تقلبی را ارائه دهد که نماد و مظهر آن جریان‌های تکفیری و سلفی مثل القاعده و داعشی و وهابی است.


وی گفت: تعبیری که رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) در عبارات شان داشتند این است که غرب مظهر و نمادی از اسلام انگلیسی و اسلام آمریکایی و بدلی باید ارائه بدهد که بتواند با پدیده اسلام ناب و اصیل مقابله کند.

 

حجت الاسلام لیالی در خصوص اینکه چرا غرب که مدعی آزادی بیان است، اجازه نمی‌دهد گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی به گوش ملت‌ها و مردمشان برسد؟ گفت: با شناخت فضای روانی غرب به این نتیجه می‌رسیم که باید نوعی گفت‌وگو، مفاهمه، تعامل و دیالوگ رهبران دینی و سیاسی جهان اسلام مثل رهبر معظم انقلاب نه با دولت‌ها و نه با رسانه‌ها بلکه با توده مردم و جوانان اروپا و آمریکا ایجاد شود که در این فضای تعامل و گفت‌وگو بتوان از عنصر رسانه و شبکه اجتماعی استفاده کرد که به طور عمومی در اختیار جوانان است در حالی که رادیو، تلویزیون و برخی از روزنامه‌ها در اختیار دولت‌ها است.


وی افزود: ارتباط با جوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیاری از فضاهای غبارآلود را از بین خواهد برد و وجدان بیدار و حقیقت جوی جوانان را بیدار خواهد کرد.


حجت الاسلام لیالی گفت: پس از فضای بیداری اسلامی که اتفاق افتاد، گرایش و تفکر اسلامی در خاورمیانه و جهان شدت یافت.


وی افزود: گزاره‌های یهودیت و مسیحیت به دلایل مختلف نمی‌توانند اندیشه‌های نسل جوان امروز آمریکا و اروپا را راضی کند.


استاد حوزه و دانشگاه در خصوص ارتباط جوانان اروپایی با اخبار و اطلاعات گفت: جوانان اروپایی در اطلاعات و اخبار تولید شده از رسانه‌های غربی تردید دارند و نوعی تشنگی برای فهم حقایق وجود دارد.


وی ادامه داد: در همین فرصت محدود نامه رهبر معظم انقلاب مورد استقبال جوانان اروپا و آمریکا قرار گرفته است، اگر کسی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و سایر زبان‌ها آگاهی داشته باشد و فضاهای شبکه‌های اجتماعی و عمومی را پیگیری کند حتی رسانه‌های دولتی غرب مثل رادیو و تلویزیون مجبور شدند این پیام را کارکنند و مورد استقبال رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام لیالی در خصوص مطالبات رهبر معظم انقلاب در این پیام از مخاطبانشان گفت: متن پیام رهبر معظم انقلاب بسیار زیبا و با تأمل است در کمترین عبارت بیشترین مطالبه از نسل جوان اروپایی انجام شده است و با استقبال همگان مواجه می‌شود و کسی با آنها مخالفت و مقابله نمی‌کند زیرا به حس حقیقت جویی و فطرت درونی جوانان برمی‌گردد.


وی با اشاره به برخی از مطالبات در متن پیام گفت: دعوت به حقیقت و حقیقت جویی، دعوت به شناخت مستقیم و بی‌واسطه از اسلام، توجه به پیشینه اسلام هراسی در غرب، توجه به منابع اصیل اسلام، خودداری از پیشداوری‌ها درباره اسلام و مسلمانان، دعوت به تفکر و تدبر در اسلام، قرآن و زندگی پیامبراکرم(ص)، توجه به نسخه‌های بدلی از اسلام و مسلمانان، داوری بی‌طرفانه درباره اسلام و طرح پرسش و چالش درباره سؤالاتی که وجود دارد.


وی افزود: تمام موارد ذکر شده در جهت اصلاح ذهنیت جوانان مغرب زمین و جدایی جوانان از گفتار رسمی دولت‌ها و رسانه‌ها است.


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به نظر من ورود رهبر معظم انقلاب در این عرصه شاید به این معنا باشد که نهادهای رسمی ما از جمله حوزه‌های علمیه، دولت‌ها و سازمان‌های دولتی و رسمی کم کاری و کوتاهی شده است.و این خیری است که رهبر معظم انقلاب وارد فضا شده‌اند و این مطالبات را انجام داده‌اند، وظیفه همه ما از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اندیشمندان، رسانه‌ها و جوانان این است که تبیین، تفسیر و تحلیل نامه رهبری انجام شود.

اندیشمندان و روشنفکران ما در حوزه و دانشگاه بتوانند با اندیشمندان و روشنفکران اروپا و آمریکا محاوره و گفت‌وگو کنند، فضای گفت‌وگو را باید باز کرد، جوانان ما نیز بتوانند با جوانان اروپا و آمریکا گفت‌وگو کنند.


من فکر می‌کنم اکنون زمانی است که باید در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حضور جدی پیدا کرد، مقالات مختلف در فضای رسانه‌ها تولید و باز تولید شود و شبکه‌های اجتماعی بر مبنای مطالبات رهبری ایجاد شود.


احساس می‌شود که شاید بتوان برخی مراکز علمی و دانشگاهی غرب را برای گفت‌وگو پیرامون مطالبات رهبری دعوت کرد، از صاحب نظران غرب، اروپا و آمریکا در فضای رسانه‌های ما برای گفت‌وگو راجع به این مطالبات دعوت شود و احساس می‌شود که استفاده از عنصر رسانه، فضای سایبری، مجازی و اینترنت و شبکه‌های مجازی برای تبیین، تفسیر و تحلیل پیام رهبری ضرورت پیدا می‌کند.نکته مهم‌تر این است که دیپلماسی محاوره و گفت‌وگوی ما باید راه بیفتد، نمایندگی‌های ایران در خارج کشور مثل رایزن‌های فرهنگی ایران در سایر کشورها و دفاتر نمایندگی وزارت خارجه ما در کشورها بتوانند زبان دیپلماسی و محاوره را برای تبیین مطالبات رهبری باز کنند.


وی افزود: از این فرصت باید به خوبی استفاده کنیم تا اسلام رحمانی که پیامبرش «رحمة للعالمین» است و قرآنی که مظهر عطوفت، رحمت و محبت است به جوانان اروپا و آمریکا معرفی کنیم و به امید خدا برای گرایش بیشتر به اسلام اصیل و ناب این پدیده مبارکی باشد.و به نظر می‌رسد اندیشمندان و متفکران ما به بهانه پیام رهبر معظم انقلاب، تأملی جدی نسبت به وضع کنونی غرب داشته باشند.

 

وی در خصوص نگرانی غرب از رواج اندیشه اسلام تصریح کرد: من احساس می‌کنم نوعی تحجر و سرگردانی در فرهنگ غرب امروزی وجود دارد البته نمی‌خواهم فرهنگ غرب را تمجید یا نفی ‌کنم، می‌‌خواهم بگویم برخورد واقعی با فرهنگ غرب کنیم و ایجاد این سؤال، معضل و اشکال که آیا فرهنگ و تمدن غرب در حل بحران‌ها و مشکلات بشر امروز موفق بوده‌اند؟ آیا مبانی فلسفه غرب، لیبرالیسم و مدرنیته می‌تواند معضلات بشر امروز را حل کند؟ آیا می‌شود فرهنگ و تمدن غرب را براساس خواسته‌هایی که رهبر معظم انقلاب در این نامه داشتند به چالش کشید و به گونه‌ای دیگر به مبانی فلسفه غرب نگاه کرد؟

واقعیت این است که مبانی فلسفه غرب براساس اصالت لذت، ثروت، نفع و قدرت است، آیا این اصالت لذت و قدرت می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروز باشد؟


اوج فرهنگ و تمدن غرب در توسعه قدرت و ثروت است، اما تمام نیاز بشر امروز قدرت و ثروت نیست، بشر محتاج معنا، معنویت و اخلاق است.


جوانان امروز در اروپا و غرب می‌بینند که اخلاق، معنویت و انسانیت بشر در دام مبانی نظری فلسفه غرب قربانی شده‌اند، نسل امروز اروپا شاهدند که اومانیسم انسان را به هلاکت رسانده است.در چنین فضایی جوان غربی می‌تواند تحلیل کند و گزارش‌هایی که دولت‌های غربی به مردمشان می‌دهند واقعی نیست.به جوانان غربی باید گفت ای جوانان این دولت‌های غربی هستند که تروریست پرور بودند و اسلام سلفی و تکفیری در خود غرب پرورش یافته است.به جوانان غربی باید اعلام کرد که ما مسلمانان قربانی تروریسم هستیم، اسلام اصیل و ناب مخالف با تروریسم است.


وی گفت: به طور طبیعی شکستن فضای اسلام هراسی و ایران هراسی با پیام رهبر معظم انقلاب، وظیفه همه ازجمله اندیشمندان و متفکران حوزه و دانشگاه است و امیدواریم بتوانیم وظیفه خودمان برای معرفی اسلام ناب محمدی انجام دهیم، انشاء الله.


انتهای پیام/

http://nahad.ir/?siteid=546&pageid=60430&newsview=417526

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ