سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ چون خبر غارت بردن یاران معاویه را بر أنبار شنید خود پیاده به راه افتاد تا به نخیله رسید . مردم در نخیله بدو پیوستند و گفتند اى امیر مؤمنان ما کار آنان را کفایت مى‏کنیم . امام فرمود : ] شما از عهده کار خود بر نمى‏آیید چگونه کار دیگرى را برایم کفایت مى‏نمایید ؟ اگر پیش از من رعیت از ستم فرمانروایان مى‏نالید ، امروز من از ستم رعیت خود مى‏نالم . گویى من پیروم و آنان پیشوا ، من محکومم و آنها فرمانروا . [ چون امام این سخن را ضمن گفتارى درازى فرمود که گزیده آن را در خطبه‏ها آوردم ، دو مرد از یاران وى نزد او آمدند ، یکى از آن دو گفت : من جز خودم و برادرم را در اختیار ندارم ، اى امیر مؤمنان فرمان ده تا انجام دهم امام فرمود : ] شما کجا و آنچه من مى‏خواهم کجا ؟ [نهج البلاغه]
 
شنبه 89 آبان 1 , ساعت 12:15 عصر

پرسش از شما:

نظر مقام معظم رهبری درباره آقای سید حسن ابطحی و مکتب ایشان چیست ؟

پاسخ از ما:

 قضاوت نهایی درباره شخص ، افکار و رفتار ایشان کار مشکلی است ؛آقای ابطحی دارای برخی دیدگاه ها در مورد نحوه ارتباط با امام زمان(عج) و یا نظام سیاسی در عصر غیبت هستند که از نظر علماء و فقهای بزرگوار اسلام خالی از اشکال نیست. از طرف دیگر وجود مسائلی نظیر مرید پروری، مطلق نگری مراد، و وجود افراط و تفریط در انجام وظایف دینی در حوزه فردی و اجتماعی، علاوه بر تعارض با آموزه های اسلامی و سیره معصومین (ع) و بزرگان دین ، مشکلات و معضلات زیادی را برای جوانان و عده ای که با برخی از این قبیل تشکیلات رابطه داشته اند به وجود آورده و روابط اجتماعی آنان را با خانواده ، دوستان و... دچار اختلال نموده است. در ادامه به برخی از مشکلات اساسی و مطالب مفیدی که در ارتباط با تفکرات و عملکردهای ایشان وجود دارد ، پرداخته می شود:
T}یکم. اظهار رؤیت امام زمان(عج){T
بحثی است میان علما که آیا دیدن امام زمان(عج) دردوران غیبت کبری امکان دارد یا نه؟ اکثریت قاطع علمای شیعه بر این است که این مسئله امکان دارد و بارها واقع شده است. در ادامه این بحث مطرح است که آیا در همان لحظه دیدن حضرت مهدی(عج) می توان متوجه شد که این شخص، خود حضرت مهدی(عج) است یا نه؟ غالب داستان ها حاکی از آن است که افراد در آن لحظه بر اثر تصرف تکوینی حضرت مهدی(عج) متوجه این امر نشده اند، ولی آقای ابطحی در کتاب «پرواز روح» که متن داستان درباره «ملا آغا جان زنجانی» است بارها و بارها مطرح می کند که او هم در کنار ملا آغا جان امام زمان(عج) را دیده و شناخته است، البته به این نکته توجه داشته باشید که داستان شخص ملا آغا جان مورد موافقت ومخالفت جدی قرار گرفته وعدهایی وجود چنین فردی را انکار می کنند اما جای سخن در تشرفات خود آقای ابطحی است که بارها مطرح کرده که حضرت را شناخته از این گذشته غالب کسانی که به محضر آن حضرت تشرف یافته اند، خود این مسئله را مطرح نکرده اند، و یا فقط با افراد خاص به عنوان امانت در میان گذارده اند مثلا شخص امام راحل، ممکن است تشرفاتی خدمت حضرت داشته ولی هرگز از او این مسئله شنیده نشده است با این که شخصیتی چون آیت الله العظمی اراکی، می گوید من یقین دارم که در این محل و اطاق شما امام زمان حضور یافته است. با این حال خود اظهار نمی کند و جایی مطرح نکرده است.
ولی جناب آقای ابطحی در پرواز روح بارها و بارها این مسئله را اظهار می کند که او امام زمان(عج) را دیده است.و حال آن که ولی این امر برای هر کس به این سادگی حاصل نمی شود:
P}سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب{E}در بدخشان لعل گردد یا عقیق اندر یمن{P
خیلی پاکی و طهارت و تلاش می خواهد که یک فردی لیاقت و استعداد و توان دیدن حجت خدا را در دوران غیبت پیدا کند، ولی متأسفانه ایشان در سلسله کتاب های خود تحت عنوان «ملاقات هایی با امام زمان(عج)» به قدری مسئله را ساده و پیش افتاده مطرح می کند که هر انسانی از راه رسیده ای می تواند به سادگی به این مسئله راه پیدا کند، ادم بی نماز و اهل صد ها گناه با یک توجه و گریه خدمت امام زمان(عج) می رسد، اثر زیانبار این مسئله این است که عده ای از متدینین که بارها گریه کرده اند و ناله زده اند، و دور گناه هم نرفته اند با این حال تشرف برای آن ها حاصل نشده، نسبت به حضرت مهدی(عج) دلسرد و یا خدای نکرده برای همیشه زده شوند که چرا برای فلان آقا و خانم گناهکار بر اثر یک گریه و ناله حضرت مهدی(عج) ظاهر شده و می شود ولی برای ما ظاهر نشده است؟V} چنانکه مشاهده شده افرادی که گفته اند: بعد از این جمکران نمی رویم و با امام زمان(عج) قهریم؟ برای این که بارها آمدیم جمکران گریه کردیم و ناله زدیم ولی امام زمان(عج) خود را به ما نشان نداد.
T}دوم.مجله خورشید مکه{T
آقای سید حسن ابطحی که ابتدا ساکن مشهد مقدس بود از حامیان اصلی اندیشه و فکر انجمن حجتیه محسوب می شد، و به همین جهت نیز بارها از طرف مسئولین مربوطه احظار گردید و تفکر و اندیشه انجمن حجتیه هم بر همگان معلوم است که شدیدا مخالف هر گونه حرکت اصلاحی یا حکومت و انقلاب پیش از قیام و ظهور حضرت مهدی (عج) می باشند طبعا نمی توانستند با انقلاب و حکومت و نظامی مبتنی بر ولایت فقیه موافق باشند، ناگهان تغییر 180 درجه در شخص ابطحی ایجاد شد به گونه ای که مخالفت با ولی فقیه را در یکی از شماره های مجله موجب کفر و ارتداد دانست، این چرخش جای تأمل دارد. علاوه بر این در مطالب مجله نیز مواردی از اشکالات مشاهده می شود که به نمونه ای اشاره می شود:
الف. در یکی از شماره هاV}ظاهرا مجله شماره 25 باشد{V جملاتی را به عنوان دست خط شخص امام زمان(عج) چاپ کرده بودند که آیه در آن اشتباه نوشته شده بود گویا کسانی اعتراض کردند و در شماره بعدی تصحیح کردند و آیه را به خط صحیح نوشتند، آن وقت این اشکال جدی پیش می آید، که اولا دستخط امام زمان(عج) بوده چگونه به دست شما رسیده، و چرا آیه را اشتباه و ناصحیح نوشته و آن گاه چگونه تصحیح شد آیا حضرات دسترسی به امام زمان(عج) داشته اند و مجددانامه را تصحیح نموده است و ... ؟!!
بدیهی است چنین اقدامی علاوه بر بازی کردن با مقدسات، باعث زیر سؤال بردن اعتقادات مردم به «انتظار عدالت جهانی» است. مطالعه شماره های دیگر مجله ضعف های دیگری را نیز آشکار می کند به این جهت در مطالعه مجله لازم است دقت بیشتری به کار گرفته شود.
نکته شایان ذکر دیگر این است که جناب آقای سید حسن ابطحی یک تشکیلات منسجم و یک پارچه ای را تأسیس کرده اند که دارای مرامنامه و آئین نامه خاصی است. کسانی که در این تشکیلات وارد می شوند بایستی پابند به ان مرامنامه باشند. از جمله بندهای این دستورالعمل (آئین نامه) این است که:
1. شرکت در مجالس عروسی حرام است.
2. زدن پوشیه برای خانم ها الزامی است.
3. بانوانی که در این طرح شرکت می کنند نباید شغل و کار اجتماعی داشته باشند.
4. آقای ابطحی رساله ای را تدوین کره اند به نام «احوط المقال» و نظریه های احتیاطی را جمع آوری کردند -یعنی در هر مسأله قول به احتیاط را نقل کرده اند- و شرکت کنندگان باید به این رساله عمل کنند.
5. این تشکیلات برای خود مراحلی را تعریف کرده اند مانند مرحله بیداری، مرحله توبه، مرحله تزکیه نفس و ... که افرادی که در این عرصه وارد می شوند می بایستی این مراحل و کلاس ها را طی کنند.
T}سوم . پیروی از معیارهای صحیح{T
اگر به طور کلی بخواهید پیرامون عملکرد تشکل ها اعم از مذهبی یا سیاسی و... قضاوت و ارزیابی صحیحی داشته باشید بهترین راه این است که این عمل بر اساس معیار و ملاک های دقیق و معتبر صورت پذیرد معیارهایی نظیر:
1. مطابقت یا عدم مطابقت با آموزه ها و تعالیم اصیل اسلامی و سیره ائمه اطهار(ع) در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی.
2. بررسی رابطه آنان با حکومت اسلامی و میزان التزام قلبی و عملی به اصل رکین ولایت فقیه و خط امام و ارزش های انقلاب اسلامی.
3. میزان رابطه و تولی آنان با مؤمنین و علما و فقهای عظام و تبری و بیزاری آنان از دشمنان و مخالفین نظام اسلامی.
بر این اساس باید توجه داشت هرچند هر استاد و عالمی که دارای برخی کمالات علمی و ویژگی های معنوی است ، قابل تحسین می باشد اما آنچه مشکل زاست مطلق نگری مخاطبان به آن استاد و با انحصارگری استاد نسبت به مخاطبان و مریدان خود است.
لذا توصیه ما این است که بدون مطلق نگری و بدون محدود کردن خود به یک شخصیت، آن مقدار که با روش عمومی علما و سنت و سیره مشهور معصومان(ع) مخالفت ندارد. از آن استاد استفاده کنیم. اما مراقب باشیم در هنگام مطالعه و یا حضور در کلاس ها به طور کامل مجذوب نشویم و قدرت اختیار و انتخاب خود را از دست ندهیم زیرا دیده شده برخی به خاطر افراط گری و مجذوبیت بیش از حد، حتی نظام خانواده خود را از هم پاشیده اند.
از این رو کتب نویسنده‏ى مذکور را هرگز نمى‏توان به طور کامل تأیید کرد به ویژه اینکه مشتمل بر مطالبى است که قابل تأیید نیست (مثل اعتراف به گناه در نزد دیگران،...) و مطالعه‏ى آن براى افرادى که شخصیت آنها در ناحیه معارف دینى شکل نگرفته است حتى ممکن است در مواردى مضر باشد و اثرات نامطلوبى را در آنها به جاى بگذارد در صورت نیاز به معرفى کتاب در زمینه‏هاى مختلف مربوط به وجود مقدس امام زمان(عج) مکاتبه کنید تا کتب مفید در این زمینه را براى شما معرفى کنیم.
نکته مهم این است که هر نوع گفتار و کرداری را از هر شخصیتی باید با ترازوی قرآن و سنت معصومین(ع) سنجید، چون معیار این دو است و هر چیزی وقتی دارای ارزش و قیمت است و شایستگی آموختن و عمل کرد ن دارد که با این دو معیار حق سازگار و هماهنگ باشد.
امامان ما(ع) خود در مورد احادیث فرموده اند: احادیث ما را با قرآن مقایسه کنید، اگر با آن موافق بود و با خطوط کلی آنها سازگار بود آن احادیث از ما است، آنها را بگیرید و عمل کنید وگرنه به آنها اعتنا و توجهی نکنید. بنابراین وظیفه فعلی و فوری ما این است که با قرآن و پیام ها و خطوط کلی آن دقیقا آشنا شویم و نیز با روایات اولیای الهی در ارتباط پیگیر باشیم تا بتوانیم با شناختی که از این دو منبع عظیم و استوار به دست می آوریم، حق و باطل را تشخیص دهیم و در راه دشوار بندگی دچار خطا و آسیب نگردیم.
از این رو به طور کلی باید توجه داشت رابطه مرید و مراد و مطلق نگری به برخی افراد یکی از آفات مهم و شایعی است که محدود شدن به این نوع جلسات به دنبال خواهد داشت. لذا توصیه ما به جوانان اینست که خود را تنها به شرکت در این گونه جلسات محدود نکنند و از دیگر اساتید و دیگر جلسات نیز استفاده شود تا گرفتار مطلق نگری نشویم. و قدرت تصمیم گیری و انتخاب را در ادامه سیر معنوی و روش زندگی آینده برای خود محفوظ بداریم.مطالعه کتاب های اساتید شناخته شده ای مانند استاد شهید مطهری و استاد مصباح یزدی و جوادی آملی و یا استاد محمد شجاعی در تحصیل شناخت عمیق و روشن تأثیر فراوانی دارد.مطلب آخری که عنایت به آن ضروری به نظر می رسد بهترین و مطمئن ترین راه عرفان و سلوک - که اگر استاد قابل قبول هم نبود مشکل آدمی را حل می کند - ترک مطلق محرمات الهی که شامل ترک واجب می شود نصب العین ما قرار گیرد این راه قطعا مراحل عالی کمال را برای انسان فراهم می آورد حضرت آیت الله بهجت فرمودند: اگر کسی از محرمات به طور کلی پرهیز نماید خود به خود راه ترک مکروهات و انجام مستحبات و طی مدارج بالای معنوی باز شده و نیل به سعادت الهی فراهم می شود»
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
جعفری، محمد تقی، عرفان اسلامی، نشر آثار علامه جعفری، چاپ 1378
طباطبایی، محمد حسین، طریق عرفان، نشر بخشایش
محمود حقیقی، کریم، آداب و مراحل سلوک الهی، انتشارات فلاح
T
درباره دستگیری ایشان گفتنی است :
آقای ابطحی که به دلیل مسائل فکری و تشکیلاتی و ترویج انحرافات عقیدتی و اختلافات خانوادگی دستگیر شد؛ مأموران بازداشت‌کننده ، قبلا به وی در مورد فعالیت‌هایش تذکر داده‌ بودند و او نیز جلسات خود با هوادارانش را بسیار محدود کرده بود، با این حال ایشان پس از مدتی علی رغم تعهدات خویش فعالیت‌های خود را افزایش داده بود. چنانکه سایت اینترنتی انصارنیوزبیان می دارد : دلیل بازداشت آقای ابطحی را نقض تعهد قبلی مبنی بر [عدم] انجام فعالیت های تشکیلاتی دانسته و افزوده که نامبرده پیش از این به دلیل انجام فعالیت های تشکیلاتی مشکوک ، از جانب نهادهای امنیتی کشور مورد بازخواست گرفته و مدتی را به حالت تبعید در کلاردشت به سر می برده است. وی پس از آنکه در دولت خاتمی ، پسرش به پست های مهم و کلیدی گمارده شد از موقعیت استفاده نمود و فعالیت های قبلی خود را مجددا از سر گرفت و در شهرهای مختلف کشور تشکیلات عریض و طویلی به راه انداخت که نشریه خورشید مکه یکی از محصولات آن بود.
آقای ابطحی از بدو دستگیری به علت مسائل قلبی و نوسان فشار مدتی در بیمارستان بستری بود و بالاخره پس از ?? روز آزاد شد.
=وبالاخره در مورد نظر مقام معظم رهبری درباره سیدحسن ابطحی باید گفت: ما به مطلبی در این زمینه که مقام معظم رهبری نسبت به اعتقادات و عملکرد ایشان چه نظری دارند، دست نیافتیم، گرچه اجمالا با توجه به برخورد وزارت اطلاعات با ایشان ودیدگاههای تامل برانگیز وی، نظر مقام معظم رهبری در تایید وی نخواهد بود



لیست کل یادداشت های این وبلاگ