سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره دانش، پرستش است . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 96 مرداد 10 , ساعت 8:43 عصر

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی/ بخش سوم

مشروعیت بخشی به تصرفات رئیس جمهور از وظایف شورای نگهبان نیست

پایگاه اطلاع رسانی وسائل- حجت الاسلام والمسلمین لیالی با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نمی‌تواند حکم رئیس جمهور را تنفیذ کند؛ زیرا با توجه به معنای سوم از تنفیذ که تفویض اختیارات است؛ اختیارات حاکمیت و حکومت جامعه اسلامی برای ولایت مطلقه فقیه است، و ولی فقیه بخشی از اختیارات خود را بر اساس تنفیذ به آقای رئیس جمهور واگذار می‌کند.

طبق قانون اساسی مشروعیت اعمال رئیس جمهور در گرو تنفیذ است
مشروعیت بخشی به تصرفات رئیس جمهور از وظایف شورای نگهبان نیست

 

به گزارش سرویس حقوق پایگاه اطلاع رسانی وسائل، بحث تنفیذ مقام ریاست جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب قبل از اینکه بحث سیاسی باشد، بحث حقوقی است و صاحبنظران علم حقوق باید در‌باره کیفیت، ماهیت و چگونگی و نوع نگاه قانونگذار به حکم تنفیذ ریاست جمهور توسط بالاترین و عالیترین مقام کشور که مقام رهبری است بحث کنند و نظر قانونگذاران در تدوین قانون اساسی در بحث تنفیذ حکم ریاست جمهور را روشن کنند، از این رو  خبرنگار پایگاه وسائل گفت و گویی تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، انجام داده که بخش سوم آن تقدیم خوانندگان می‌شود.

 

وسائل: فردی که آرای اکثریت را کسب می‌کند، مدت زمانی بین کسب آراء و تنفیذ طی می شود، حال اگر این فرد در این بازه زمانی یک اتفاقی برایش بیافتد، فرض کنید که فوت کند، یا دچار اختلال حواس شود، یا بیاید شمشیر را از رو ببندد و علیه نظام صریح وارد شود؛ اصلاً جنگ مسلحانه راه بیاندازد یا از لحاظ مبانی، مبانی ولایت فقیه و همه را بزند، اینجا تکلیف چیست؟ یعنی قانونگذار چیزی را پیش‌بینی کرده است یا نه؟ شخصاً ولی فقیه باید ورود پیدا کند؟

http://vasael.ir/fa/news-details/5847/




لیست کل یادداشت های این وبلاگ