سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترین دانش آن است که سود بخشد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 95 مهر 6 , ساعت 10:32 عصر

 

نشست علمی جریان شناسی سلفیت معاصر در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد


مأوا: نشست علمی « جریان شناسی سلفیت معاصر/ اخوان المسلمین» در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (مأوا)، نشست علمی گفتگوهای نوین پژوهی با موضوع «جریان شناسی سلفیت معاصر» توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در سالن علامه طباطبایی (ره) این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی در ابتدا به معرفی اجمالی از رهبران اخوان از ابتدا تاکنون پرداخت وافزود: رهبری کنونی جریان اخوان را بیشتر شیخ یوسف قرضاوی مصری، قطری به عهده دارد تا رهبران اخوان در مصر؛ و این جریان مدیریت جریان های سلفی و جهادی در مصر ، عراق و سوریه و فلسطین و خلیج فارس را به عهده دارد .

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی افزود: اخوان خیلی زود توانست رشد و گسترش یابد و در اکثر کشورهای اسلامی بیش از 40 کشور شعبه یابد (کشورهای آفریقایی، کشورهای عربی و حوزه خلیج).

وی افزود: اصول اندیشه سیاسی اخوان را می‌توان به شرح زیر خلاصه نمود: ارشاد، تبلیغ و سازندگی جامعه برای تأسیس حکومت اسلامی؛ سیاست گام به گام و اتخاذ روش‌های مسالمت‌آمیز در فعالیت‌های سیاسی و در ارتباط با نظام‌های حاکم؛ تحزب‌گرایی و بهره‌گیری از تشکیلات برای دستیابی به اهداف سیاسی؛ کثرت‌گرایی و اعتقاد به دموکراسی در درون و بیرون سازمان اخوان‌المسلمین؛ تأکید بر مفهوم امت اسلامی در برابر ملت؛ تعامل با فرقه های مسلمان و اجتناب از جدال‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای؛ ضدیت با اسرائیل؛ تعامل با فرقه‌های غیرمسلمان به ویژه قبطی‌ها در داخل مصر؛ حمایت از مقاومت فلسطین.

حجت الاسلام لیالی اشتراکات اخوانی‌ها را در سه دسته 1. گرایش سلفی (با شدت و ضعف)؛ 2. اعتقاد به رهبران و اندیشه های آنان (رشید رضا، حسن البناء، سید قطب، محمد قطب، محمد غزالی و... یوسف قرضاوی)؛ 3. گرایش به ترکیه و قطر به خلاف عربستان و وهابیت و 4. تناقض و اختلاف با وهابیت و طالبان و القاعده. عنوان نمود.

وی اختلافات و جریان‌های کنونی اخوان را، جریان اخوان سکولار، جریان اخوان تبلیغی و دعوتی (جریان غالب)، جریان اخوان تصوفی – گرایش به تصوف و جریان اخوان سلفی جهادی مستقر در عراق و سوریه (شامات) دانست.

وی در پایان به سئوالات و شبهات مطرح شده توسط حاضرین در این نشست پاسخ داد.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ