• وبلاگ : جريان شناسي سياسي - محمد علي ليالي
  • يادداشت : جريان شناسي سياسي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 1 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ميثاق 
    با سلام و عرض ادب خدمت استاد محترم
    بنده در برخي از جلسات شما شرکت داشتم که به نظرم انتقاداتي بدان وارد است که ترجيحا آن را از طريق وبلاگ با شما در ميان ميگذارم:
    1. در جريان شناسي چندان به ارائه دقيق مستندات تاريخي پايبند نيستيد. در واقع، هيچ روش مشخصيي در مدلل نماياندن تحليلهاي خود نداريد.
    2. به صورت مکرر، در بيانات خود، مدعي بي طرفي هستيد در حاليکه اصلا چنين نيست. به نظرم چندان ايرادي ندارد که کسي طرفمندانه به تحليل بپردازد اما بسيار ناپسند است که در تحليلهاي خود، طرفمندانه پيش برويم و ضمنا مدعي بي طرفي باشيم. خواهشمندم برخي از جلسات خود را در خلوت گوش دهيد تا به عرض بنده التفات يابيد.
    3. البته بنده تا حدودي مي توانم دغدغه پاک شما در اظهار بي طرفي را حدس بزنم، اما باور بفرماييد که براي انگيزه اظهار بي طرفي، صور ديگري هم مطرح است همانند اينکه به تحليل خود، حالت عيني و مسلم بدهيد يا از بيان ايرادات وارد از سوي مخاطبان، به صورت ضمني و پنهان، ممانعت کنيد زيرا که خود را در مقام توصيفي قرار داده ايد نه ارزشگذاري.
    4. مسلما با بنده همراي هستيد که بي طرف بودن در حوادث سياسي ايران معاصر، تا حدودي ناشدني است. پس، منظور از بي طرفي، صرفا در بيان و اظهار نظر است. اما لازم به ذکر است که براي آنکه بيانتان بي طرفانه باشد بايد در استفاده از مفاهيمي که بار ارزشي دارند پرهيز کنيد. حتما مي دانيد که برخي مفاهيم، ارزشي(همانند خوب و بد و ...) نيستند اما بار ارزشي دارند. براي دريافت اين نکته به فرقي که در اين واژگان است، دقت کنيد:
    «بنشينيد، بفرماييد، بتمرکيد.»


    پاسخ

    با سلام و احترام و ارادت 1- از پيشنهاد و انتقادهاي شما متشکرم 2- چنانکه اشاره کرديد ادعاي بي طرفي از طرف هر شخص و گروهي ادعايي بيش نيست يک محقق و تحليل گر به دنبال شواهد، مدارک ،امارات و... است تا در صورت ممکن تحليل و نظر خود را اثبات و يا موجه نشان دهد ممکن است اين تحليل و نظر او درست و يا غلط باشد3- بنده با تجربيات 10ساله در عرصه مطالعات سياسي و حضور در جلسات هم انديشي اساتيد و دانشجويان و طلاب و جلسات و محافل حوزوي و دانشگاهي به طرح و يا الگوي خاص و يا روش خاصي دست نيافتم و اگر کسي چنين ادعايي داشت به خطا رفته است هر کس بر اساس مطالعات و تجربيات روش خاصي را در پي مي گيرد 4- بنده ممکن است به تفکري اعتقاد و يا احساس همراهي نمايم اما سعي کردم به عنوان يک طلبه و دانشجو در خط امام و رهبري و ارزشها ي فرهنگ جهاد و شهادت همراهي نماييم و عضو هيچ حزب و جناح و گروهي نباشم و سعي و همتم را دفاع از نظام اسلامي و اصل ولايت فقيه و خط امام و رهبري نمايم جلسات بنده موافقان و مخالفان خود را دارد و هر دو گروه سعي در انتقال نظرات و انتقادهاي خود به طرق مختلف به اين جانب دارند که از هر دو گروه متشکرم 5- جلسات اين حقير در چهار سطح برگزار مي شود 1- جلسات عمومي در دانشگاهها و مجامع عمومي که به ذکر کليات در سطح عموم بر گزار مي شود و در اين جلسات در يک جلسه نمي توان به تحليل جريان هاي سياسي پرداخت 2- جلسات حوزوي و دانشگاهي به صورت کارکاه و نشستهاي تخصصي که از شيوه ها و روش هاي کارگاهي استفاده مي شود 3- جلسات آموزشي براي اساتيد و دانشجويان تشکلهاي سياسي در طرح هاي آموزشي که از شيوه آموزش و قواعد تحليل جريان شناسي سياسي استفاده مي شود4- درس هاي موظف دو واحدي يا چهار واحدي با دانشجويان تخصصي که از قواعد و متون خاصي بر خوردار استنمي دانم شما از کدام يک از اين جلسات حضور داشتيد در هر حال از شما متشکرم